Jak vypadají taneční pro osoby s PAS?

Hlasitá hudba a potlesky, ostré světlo i davy lidí jsou běžnou součástí tanečních i plesů, to vše ale může u osob s autismem způsobit senzorické přetížení, i proto se pracovníci ze spolku ADAM rozhodli uspořádat dospávajícím dívkám i chlapcům s PAS taneční „na míru“, aby si tuto událost mohli také užít a případně je pozitivní zkušeností podpořit v návštěvě dalších společenských akcí. 

V rámci skupinových nácviků se děti a dospívající ze spolku ADAM učí i základním sociálním dovednostem, jako je například dávání a přijímání komplimentů nebo reagování na kritiku či odmítnutí. I tyto dovednosti mohli dospívající zužitkovat při tanečních lekcích i při závěrečném slavnostním večeru, kdy předvedli tance svým blízkým. „Pořádat taneční kurz pro mladé lidi s PAS nás napadlo díky naší zkušenosti s tím, že se často neúčastní běžných tanečních. Napadlo nás tedy, že bychom jim mohli tuto společenskou událost a s ní spojený zážitek nabídnout v prostředí, ve kterém se můžou cítit bezpečně a společně si jej užít,“ říká vedoucí spolku ADAM Marie Gerdová. V rámci tanečního večera se například tleskalo stejnou formou, jakou se tleská neslyšícím osobám, tedy zvednutím rukou s roztaženými prsty a potřepáním jim ze strany na stranu. Na tanečních lekcí i na závěrečném večeru byl kromě tanečního mistra Zdeňka Chlopčíka přítomný i terapeut, na kterého již tanečníci znali a na kterého se mohli v případě jakýchkoliv obtíží obrátit.

„Cílem tanečního kurzu je podpora mladých lidí, kteří by nemuseli na běžné taneční dosáhnout vzhledem k citlivějšímu zpracování smyslových podnětů z vnějšího a vnitřního světa. Skrz tanec se mohou navázat nová přátelství nejen mezi mladými lidmi, ale také mezi jejich rodiči,“ vysvětluje psycholog a terapeut ze spolku ADAM Přemysl Mikoláš, který chlapce i dívky s PAS před zahájením tanečních kurzů na tyto události dlouhodobě připravoval.

V rámci tanečních lekcí se podařilo propojit tanečníky z řad osob s PAS (kterých bylo na tanečním parketu 14) s dospívajícími z dětských domovů a dobrovolnicemi ze Studentského klubu centra ADRA v Havířově, kteří se tanečních lekcí rovněž účastnili jakožto taneční partneři a partnerky. V rámci lekcí se společně naučili tance waltz, blues, polka a mambo. Na lekcích bylo důležité budování přátelského prostřední a prostoru na chybování, ktery v běžných tanečních často není. Byl brán ohled i na to, že tanečníci mohou mít problémy s hrubou motorikou.  

„Tanečníci byli zvídaví i šikovní a pro příští rok bych doporučil místo tří lekcí udělat pět. Nejde jen o to, naučit se více tanců, ale i dopřát větší zážitek tanečníkům, protože z poslední lekce jsem byl nadšený nejenže bez mé pomoci a počítání všechny páry zvládly tančit, ale viděl jsem, jak si to užívají, a o to mi jde především,“ vysvětluje taneční mistr Zděněk Chlopčík.

Taneční pro osoby s PAS z Moravskoslezského kraje se pořádaly v Horní Suché a dle ohlasů rodičů, tanečníků i tanečního mistra to vypadá, že tento ročník rozhodně nebude posledním.

Fotografie ze závěrečného tanečního večera:

 Adam-tanecni.jpg

Adam-tanecni-3.jpg

Adam-tanecni-4.jpg

tanecni-ADAM-PAS.JPG-4.JPG

tanecni-ADAM-PAS.JPG-3.JPG

tanecni-ADAM-PAS.JPG-2.JPG

tanecni-ADAM-PAS.JPGAdam-tanecni-2.jpg

Zdroje

Zdroj fotografií: 

Spolek ADAM: https://www.facebook.com/photo/?fbid=613123944175280&set=pcb.613116577509350 

Foto archiv - Veronika Charvátová