Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Autor: Deborah M. Plummer
(Originální název): Hry pro rozvoj komunikačních schopností
Žánr: Literatura naučná
Jazyk: anglický
(Překlad): Eva Klimentová
Nakladatelství: Portál
Rok vydání: 2022
Počet stran: 175
Umět se správně vyjádřit, dát najevo, co chci, najít ta správná slova… To vše někdy představuje zejména pro děti velkou výzvu. Tato kniha je plná zábavných a kreativních nápadů, které pomáhají k rozvíjení vyjadřovacích schopností. Najdeme v ní hry, jež rozvíjejí slovní zásobu, dechová cvičení, aktivity pro zdokonalení neverbální komunikace a artikulace. Hry jsou určeny pro skupinovou i individuální práci s dětmi a využijí ji nejen učitelé a vychovatelé, ale zajímavé podněty v ní najdou i rodiče (oficiální text nakladatelství Portál)
Cílem knihy je poskytnout logopedům, pedagogům, ale i rodičům soubor nápadů pro hry a aktivity, které pomohou rozvíjet všem dětem jejich komunikační kompetence. Nápady lze využít v různých prostředích – doma, ve škole, v různých skupinách. Nejsou primárně určeny pro děti s poruchou autistického spektra, ale mnoho z nich své uplatnění najdou i u těchto klientů. Rozvoj komunikace napomáhá zlepšovat interpersonální vztahy a ovlivňovat tzv. „komunikační pohodu“. Jestliže se komukoliv (nejen dětem s PAS) s řečovými, jazykovými a komunikačními potížemi nedostává správné podpory, z mluvení se stává něco, čeho se bojí, a chtějí se mu za každou cenu vyhnout. Pomocí nabízených her se daří podporovat radost z komunikačního procesu a učit děti formulovat své myšlenky a potřeby.
Všechny hry a aktivity v této knize jsou nesoutěžní. Příjemné hravé zážitky působí na neurologickou strukturu mozku, pomáhají snášet frustraci a učit se spolupracovat s druhými.
Aktivity jsou zaměřené na samotný proces učení hravou formou, a ne na základě soutěžení s druhými. Odpadá tak frustrace z prohry a potřeba přiměřeně obstát v soutěžení s vrstevníky.
Aktivity a hry v knize jsou rozděleny do devíti kapitol podle typu pomůcek, nikoliv podle komunikačních dovedností. Každá aktivita a hra podrobně popisuje, co rozvíjí (sluchové rozlišování, stavbu vět, slovní zásobu, sebevyjádření, udržení tématu, představivost, sebedůvěru, řešení problémů aj.), popis aktivity (jak se hraje), možné obměny a reflexe.
Knihu vřele doporučuji všem, kteří mají zájem na rozvoji komunikačního potenciálu nejen u dětí s poruchou autistického spektra. Určitě zde najdete několik aktivit, díky nimž se učí děti stávat se „sami sebou“.
(Autor: Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová, speciální pedagog, SPC NAUTIS, 29. 05. 2023)
Názory