heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Filmy, literatura...
          3. Literatura
          4. Odborná literatura
          5. Povolání: asistent pedagoga

          Povolání: asistent pedagoga

          Datum publikace
          28. 11. 2021
          Aktualizováno
          02. 04. 2025
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          FilmyFilmy
          SeriálySeriály
          LiteraturaLiteratura
          Odborná literaturaBeletrie
          Rozhovory a článkyRozhovory a články
          Besedy z cyklu Mikrokosmos
          Odborná literaturaBeletrie
          Povolání: asistent pedagoga

          Autor:
          Věra Čadilová, Zuzana Žampachová a kolektiv
          Žánr: literatura odborná a naučná                  
          Jazyk: čeština                    
          Nakladatelství: Pasparta
          Rok vydání: 2021
          Počet stran: 76

          O knize

          Asistent pedagoga je již mnoho let součástí přímé podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. U dětí a žáků s poruchami autis­tického spektra plní zásadní roli průvodce a podporovatele úskalími vzdělávání, ale často také kamaráda a pomocníka, který s nimi řeší nejen školní problémy. Kniha popisuje práci asistenta pedagoga tak, aby se stala pro čtenáře co nejreálnější, ale aby také vystihovala potřeby uvedených dětí a žáků.

          Cílem publikace není vytvořit metodickou příručku, ale umožnit čtenářům nahléd­nout do obsahu práce asistenta pedagoga z různých úhlů pohledu a popsat jeho práci také s ohledem na věk dětí či typ školy, kterou navštěvují. Do textu jsou zařazeny výpovědi asistentek pedagoga, jejich postřehy a zkušenosti, které během své praxe nasbíraly, a také kazuistiky, jež autorky měly možnost řešit během své bohaté praxe při práci s dětmi s PAS.

          Publikace je určena zejména asistentům pedagoga. Inspiraci v ní najdou ale i učitelé a další pedagogičtí pracovníci a rovněž rodiče těchto děti. (zdroj: oficiální text nakladatelství)

          Recenze

          Kniha Povolání: asistent pedagoga je komplexním průvodcem pro všechny asistenty pedagoga (dále AP), kteří pracují s žáky s poruchou autistického spektra nebo se tuto práci chystají vykonávat. Autorky jsou špičkové speciální pedagožky s desítkami let zkušeností v oboru. Věra Čadilová je ředitelkou Speciálně pedagogického centra při Národním ústavu pro autismus, z.ú. (NAUTIS) a Zuzana Žampachová vede Speciálně pedagogické centrum Štolcova v Brně.

          Kniha přináší tolik potřebné ocenění úlohy asistenta pedagoga, kterou zastává při začleňování žáků s PAS do kolektivu. Vysvětluje jeho zásadní vliv v procesu jejich přijetí ostatními žáky a důraz na podporu AP nejen ve výuce, ale také o přestávkách při budování sociálních, emočních a komunikačních kompetencí a orientaci v sociálně komunikačních situacích. Autorky zdůrazňují a vysvětlují zásadní význam spolupráce asistenta pedagoga s rodiči, školským poradenským zařízením a pedagogy školy. Stejně jako nutnost seznámit asistenta s Doporučením školského poradenského zařízení (ŠPZ) a umožnit kontakt s pracovníkem, který Doporučení vypracoval. Navrhují také konkrétní doporučení k vhodné komunikaci s rodiči, včetně vysvětlení zásadního rozdílu mezi sděleními, která působí jako výtka či kritika a těmi, která jsou pro rodiče skutečnou podporou. Kniha také doporučuje způsob předávání informací mezi školou a domácím prostředím tak, aby byly informace pro rodiče užitečné.

          Autorky rovněž otevírají citlivé téma změny asistenta v případě, že spolupráce mezi ním a dítětem nefunguje. Kladně hodnotím, že se kniha věnuje problematice nutnosti dalšího vzdělávání asistentů a vysvětluje roli osobnosti asistenta pedagoga a potřebu změny jeho přístupu k dítěti s PAS v souvislosti s jeho dospíváním a zráním. Velmi cenné jsou příklady z praxe nejen samotných asistentů z běžných i speciálních škol, ale také např. pohled rodičů či výchovné poradkyně. Jako přidanou hodnotu publikace vnímám ucelenou a přehlednou charakteristiku nepřímé (např. podíl na zpracování dokumentace žáka, podíl na přípravě pomůcek apod.) a přímé činnosti AP (např. budování účelného využití volného času, rozvoj sebeobslužných dovedností apod.) na běžných školách a školách zřízených dle § 16 odst. 9 ŠZ, podle věku dítěte. 

          Publikace je jedinečná díky kombinaci odborných doporučení předních speciálních pedagožek, která vychází z mnohaleté praxe, a osobních pohledů a zkušeností asistentů pedagoga z různých typů škol, rodiče chlapce s PAS a výchovné poradkyně. Autorkám se podařilo vysvětlit zásadní význam podpory asistenta pedagoga nejen ve vzdělávání, ale také v začlenění do kolektivu spolužáků a rozvoji sociálních, emočních a komunikačních dovedností žáků s PAS. (Mgr. Lenka Bittmannová, speciální pedagožka z SPC při NAUTIS, 16.11.2021)

          Návazné články

          Školní zralost a školní připravenost - důležité faktory před zahájením školní docházky dítěte s PAS
          12. 01. 2021
          Jsou kritéria, která by děti měly splňovat, aby pro ně vstup do školy byl co nejpříjemnější. Pokud je přijato dítě nezralé, může to u něj vyvolat dlouhodobý stres. U žáků s PAS často nebývá problémem intelektová úroveň, zralost však ovlivňují deficity v oblasti sociálního chování.
          Asistent pedagoga musí být mému synovi dobrým parťákem
          01. 07. 2021
          Vítkovi byla ve čtvrté třídě ZŠ poprvé přidělena asistentka pedagoga. Zpočátku mu pomohla, nicméně vztah nebyl ideálně nastaven, Vítek si později asistentku „omotal kolem prstu" a jeho psychický stav se zhoršil. Po letních prázdninách dostal Vítek asistenta nového, se kterým si sedli a stali se z nich parťáci. Přečtěte si více o tom, jak důležitý je vztah dítěte s PAS a asistenta pedagoga.
          Jak pracovat s kolektivem, aby přijal žáka s PAS
          23. 11. 2021
          Proces začlenění žáka s poruchou autistického spektra do kolektivu vrstevníků může výrazně usnadnit systematická intervence cílená na spolužáky. Ta probíhá buď ve formě jednorázové besedy, anebo v rámci pravidelných třídnických hodin. Cílem je seznámit přítomné s diagnózou a jejími specifiky předem (preventivní forma), tedy před samotným nástupem žáka do školy, anebo v průběhu docházky.
          Úloha asistenta pedagoga v MŠ
          09. 11. 2022
          ...Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, a to zejména žáci s PAS byli zmiňování v negativních souvislostech, často se skloňovaly obavy z toho, že budou negativně ovlivňovat vzdělávací proces a klima ve třídě. Stejný postoj společnost, a to včetně pedagogické veřejnosti, zaujímala i k asistentům. Tento fakt částečně vyplýval z mylného předpokladu, že se jedná o osobního asistenta žáka, a ne o partnera a kolegu pedagoga, který mu mimo jiné má být nápomocen ve vzdělávacím procesu a řadě dalších aspektů.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.