Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Autor: Najmonová Marie, Lietavcová Martina, Vítečková Miluše
Nakladatelství: Pasparta
Rok vydání: 2023
Počet stran: 94
Publikace se zabývá tématem spolupráce učitelů mateřský škola s dalšími institucemi, odborníky a s rodiči, kteří se všichni podílejí na výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Již v mateřské škole se totiž můžeme setkat s dětmi, kterým je potřeba poskytnout podpůrná opatření, jež vedou k minimalizaci bariér vyplývajících ze specifických potřeb těchto dětí. Právě pro rozvoj a podporu těchto jedinců je potřeba úzká a kontinuální spolupráce mateřské školy nejen s rodinou, ale i s dalšími odborníky.
V knize je představeno sedm případových studií, jejichž prostřednictvím autorky nastiňují způsoby podpory dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí, dítěte s ADHA a vývojovou dysfázií, se
zrakovým postižením, s kombinovaným postižením, dětí s odlišným mateřským jazykem a také dítěte s poruchou autistického spektra. Nechybí ani seznam dalších spolupracujících a podpůrných organizací a ukázka Individuálního vzdělávacího plánu a Plánu pedagogické podpory.
Kniha je určena současným i budoucím učitelům v mateřských školách, dále rodičům dětí předškolního věku, ale i školním psychologům, speciálním pedagogům a odborníkům ze školských poradenských zařízení a dalších spolupracujících institucí. (zdroj: oficiální text nakladatelství)
Kniha je rozdělena na dvě části. V první jsou popsány hlavní aktéři výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole, druhy školských poradenských zařízení (pedagogicko psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště) a jejich význam v procesu vzdělávání.
Ve druhé části jsou uvedeny případové studie dětí s rozmanitými speciálně vzdělávacími potřebami.
Ze všech uvedených příběhů je zřejmé, že spolupráce s obornými institucemi, nastavení podpůrných opatření a včasnost poskytované péče vede k větší úspěšnosti dítěte ve vzdělávacím procesu, ale také podporuje práci pedagogů a rodičů. Všechny případové studie mají stejnou strukturu, jsou přehledné a ukončeny konkrétními doporučeními k edukaci dítěte v mateřské škole i doma.
Téma knihy je v době inkluzivního charakteru vzdělávacího systému velmi aktuální. Pedagogové mateřské školy jsou pravděpodobně prvními odborníky, se kterými rodiče konzultují vývoj svého dítěte a dostávají informace o úspěchu či jeho potížích. Mnoho dětí, které budou v budoucnu dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, nastoupí do mateřské školy s nedokončenou diferenciální diagnostikou nebo se diagnostický proces zahájí až po upozornění pedagogů na odlišnosti ve vývoji konkrétního dítěte. Pedagogové mateřské školy jsou v těchto případech nenahraditelní.
Příběh chlapce s poruchou autistického spektra ukazuje, jak je důležité si uvědomit, že stanovení základní diagnózy dítěte je proces dlouhodobý a podílí se na něm několik odborníků. Stanovení správné diagnózy, společné hledání nejefektivnějších metod práce doma i v mateřské škole vede k jeho většímu úspěchu.
Cílem knihy bylo poukázat na to, že vzájemná spolupráce rodiny, mateřské školy a dalších odborníků je klíčová pro úspěch při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Domnívám se, že autorkami byl cíl knihy naplněn.
Ráda bych doplnila, že pokud kniha pomůže rodičům i pedagogům v rozhodnutí, zda se v průběhu vzdělávání obrátit na další odborníky, naučí je nezavírat oči nad potížemi dítěte a reagovat včas, tak za mne splnila cíl nad očekávání.
(Autor: Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová, speciální pedagog, SPC NAUTIS, 15. 12. 2023)
👉 Přečtěte nebo si poslechněte také 1+10 doporučení pro učitele v MŠ.
Názory