heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Filmy, literatura...
          3. Literatura
          4. Odborná literatura
          5. Spolupráce mateřské školy se školským poradenským zařízením

          Spolupráce mateřské školy se školským poradenským zařízením

          Autor:
          Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová
          Datum publikace
          27. 12. 2023
          Aktualizováno
          27. 12. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          FilmyFilmy
          SeriálySeriály
          LiteraturaLiteratura
          Odborná literaturaBeletrie
          Rozhovory a článkyRozhovory a články
          Besedy z cyklu Mikrokosmos
          Odborná literaturaBeletrie
          Spolupráce mateřské školy se školským poradenským zařízením
          
          

          Autor: Najmonová Marie, Lietavcová Martina, Vítečková Miluše

          Nakladatelství: Pasparta

          Rok vydání: 2023

          Počet stran: 94

          O knize

          Publikace se zabývá tématem spolupráce učitelů mateřský škola s dalšími institucemi, odborníky a s rodiči, kteří se všichni podílejí na výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Již v mateřské škole se totiž můžeme setkat s dětmi, kterým je potřeba poskytnout podpůrná opatření, jež vedou k minimalizaci bariér vyplývajících ze specifických potřeb těchto dětí. Právě pro rozvoj a podporu těchto jedinců je potřeba úzká a kontinuální spolupráce mateřské školy nejen s rodinou, ale i s dalšími odborníky.

          V knize je představeno sedm případových studií, jejichž prostřednictvím autorky nastiňují způsoby podpory dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí, dítěte s ADHA a vývojovou dysfázií, se

          zrakovým postižením, s kombinovaným postižením, dětí s odlišným mateřským jazykem a také dítěte s poruchou autistického spektra. Nechybí ani seznam dalších spolupracujících a podpůrných organizací a ukázka Individuálního vzdělávacího plánu a Plánu pedagogické podpory.

          Kniha je určena současným i budoucím učitelům v mateřských školách, dále rodičům dětí předškolního věku, ale i školním psychologům, speciálním pedagogům a odborníkům ze školských poradenských zařízení a dalších spolupracujících institucí. (zdroj: oficiální text nakladatelství)

          Recenze

          Kniha je rozdělena na dvě části. V první jsou popsány hlavní aktéři výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole, druhy školských poradenských zařízení (pedagogicko psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště) a jejich význam v procesu vzdělávání.

          Ve druhé části jsou uvedeny případové studie dětí s rozmanitými speciálně vzdělávacími potřebami.

          Ze všech uvedených příběhů je zřejmé, že spolupráce s obornými institucemi, nastavení podpůrných opatření a včasnost poskytované péče vede k větší úspěšnosti dítěte ve vzdělávacím procesu, ale také podporuje práci pedagogů a rodičů. Všechny případové studie mají stejnou strukturu, jsou přehledné a ukončeny konkrétními doporučeními k edukaci dítěte v mateřské škole i doma.

          Téma knihy je v době inkluzivního charakteru vzdělávacího systému velmi aktuální. Pedagogové mateřské školy jsou pravděpodobně prvními odborníky, se kterými rodiče konzultují vývoj svého dítěte a dostávají informace o úspěchu či jeho potížích. Mnoho dětí, které budou v budoucnu dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, nastoupí do mateřské školy s nedokončenou diferenciální diagnostikou nebo se diagnostický proces zahájí až po upozornění pedagogů na odlišnosti ve vývoji konkrétního dítěte. Pedagogové mateřské školy jsou v těchto případech nenahraditelní.

          Příběh chlapce s poruchou autistického spektra ukazuje, jak je důležité si uvědomit, že stanovení základní diagnózy dítěte je proces dlouhodobý a podílí se na něm několik odborníků. Stanovení správné diagnózy, společné hledání nejefektivnějších metod práce doma i v mateřské škole vede k jeho většímu úspěchu.

          Cílem knihy bylo poukázat na to, že vzájemná spolupráce rodiny, mateřské školy a dalších odborníků je klíčová pro úspěch při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Domnívám se, že autorkami byl cíl knihy naplněn.

          Ráda bych doplnila, že pokud kniha pomůže rodičům i pedagogům v rozhodnutí, zda se v průběhu vzdělávání obrátit na další odborníky, naučí je nezavírat oči nad potížemi dítěte a reagovat včas, tak za mne splnila cíl nad očekávání.

          (Autor: Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová, speciální pedagog, SPC NAUTIS, 15. 12. 2023)

          
          

          👉  Přečtěte nebo si poslechněte také 1+10 doporučení pro učitele v MŠ. 

          Návazné články

          Pedagog mateřské školy – dobrá praxe inkluze dítěte s PAS
          12. 01. 2021
          Někdy děti přicházejí do mateřské školy (MŠ) již se stanovenou diagnózou, často to však bývá právě pedagog, kdo upozorní na odlišnosti v chování dítěte. Vždy je nutné na nastalou situaci reagovat, pomoci dítěti se začleněním do kolektivu, s komunikací, hrou... Pedagogové MŠ popisují svou zkušenost s dětmi s PAS a metody, které se jim osvědčily a dítěti zajistily spokojenější pobyt ve školce.
          Úloha asistenta pedagoga v MŠ
          09. 11. 2022
          ...Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, a to zejména žáci s PAS byli zmiňování v negativních souvislostech, často se skloňovaly obavy z toho, že budou negativně ovlivňovat vzdělávací proces a klima ve třídě. Stejný postoj společnost, a to včetně pedagogické veřejnosti, zaujímala i k asistentům. Tento fakt částečně vyplýval z mylného předpokladu, že se jedná o osobního asistenta žáka, a ne o partnera a kolegu pedagoga, který mu mimo jiné má být nápomocen ve vzdělávacím procesu a řadě dalších aspektů.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.