heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Testy
          3. AQ test

          AQ test

          The Autism Spectrum Quotient, známý jako AQ test, byl vyvinut pro screeningové hodnocení autistických projevů u dospělých bez oslabení rozumových dovedností. Jde o sebeposuzovací dotazník.

          Původní studie Baron-Cohena a kolegů (2001) navrhuje hraniční hodnotu 32 bodů, kdy 80 % osob s PAS skórovalo nad tuto bodovou hranici. Navazující studie pracují s hodnotou 29 bodů (ovšem se 14,4 % falešně negativních výsledků). Dobrý screeningový potenciál má test ve 26 bodech (se senzitivitou a specificitou kolem 83 %).

          V novějších výzkumech (Ashwood et al., 2006) nedosahuje AQ test moc dobrých výsledků – nedokázal předvídat získání klinické diagnózy. Test měl vysokou senzitivitu (88 %) a pozitivní prediktivní hodnotu, ale nízkou specificitu (20 %). Například projevy generalizované úzkostné poruchy zvyšují skóre a vedou k falešně pozitivnímu výsledku. Ve studiích se opakuje nedostatečná korelace mezi položkami a nízká vnitřní konzistence. Proto je v současné době otázka vhodnost použití AQ testu pro screeningové účely. Dle výsledků studie ve Švédsku (Lundqvist & Lindner, 2017) by mohlo být 50 položek redukováno na 12 s podobným potenciálem efektivně zachytit autistické rysy u dospělých.

          Existuje ještě zkrácená forma testu, která obsahuje pouze 10 otázek (AQ-10). Tato forma testu je ovšem dle výzkumu problematická – až v 64 % případů test určil falešně negativní výsledky u dospělých s podezřením na PAS. Test (AQ-10) se dle nových metodik (NICE guidelines) nedoporučuje používat jako samostatný screeningový nástroj pro jeho nedostatečnou spolehlivost.

          Zdroje:

          Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., Martin, J., & Clubley, E. (2001). The Autism-Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger Syndrome/High Functioning Autism, Males and Females, Scientists and Mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31, 5–17.

          L. Ashwood, N. Gillan, [...], and D. G. Murphy (2016). Predicting the diagnosis of autism in adults using the Autism-Spectrum Quotient (AQ) questionnaire. Psychological medicine, 46(12), 2595–2604. https://doi.org/10.1017/S0033291716001082

          Lundqvist & Helen Lindner (2017). Is the Autism-Spectrum Quotient a Valid Measure of Traits Associated with the Autism Spectrum? A Rasch Validation in Adults with and Without Autism Spectrum Disorders. J Autism Dev Disord, 47,2080–2091 (2017).

          NICE guidelines - 2021 surveillance of autism

          Zobrazit více  long arrow icon

          Níže je seznam výroků, prosíme, přečtěte si každý z nich pečlivě a ohodnoťte, jak silně s ním souhlasíte, či nesouhlasíte.

          Raději dělám různé činnosti s dalšími lidmi než o samotě.

          Mám rád/a, když se činnost opakuje stále dokola tím samým způsobem.

          Pokud se snažím si něco představit, je pro mne velmi snadné si v mysli vytvořit odpovídající obrázek.

          Často se mi stává, že mě nějaká činnost natolik zaujme, že zapomenu a nevnímám ostatní věci.

          Všímám si i slabých zvuků, které ostatní lidé ani nezaregistrují.

          Často si všímám státní poznávací značky na autě nebo různých podobných detailů.

          Ostatní lidé mi říkají, že to, co jsem řekl/a, bylo nezdvořilé, ačkoliv já si myslím, že to zdvořilé bylo.

          Když si čtu knížku, je pro mne lehké si představit, jak vypadají osoby, které zde vystupují.

          Velmi se zajímám o data.

          Ve skupině lidí je pro mě celkem snadné sledovat konverzaci, do které je zapojeno několik osob.

          Lehce se orientuji v sociálních situacích.

          Všímám si detailů, zatímco druzí lidé ne.

          Raději chodím do knihovny nebo se věnuji svým věcem doma, než bych chodil/a na večírky.

          Snadno dokážu vymyslet nějaký fantazijní příběh.

          Více mě zajímají lidé než věci.

          Moje zájmy jsou velmi intenzivní, znervózní mě, pokud se jim nemohu věnovat.

          Rád/a si jen tak popovídám.

          Když mluvím, bývá pro ostatní obtížné dostat se ke slovu

          Fascinují mě čísla.

          Pokud si čtu povídku, je pro mě obtížné pochopit záměry zde vystupujících charakterů či postav.

          Nerad/a čtu romány, beletrii.

          Obtížně si hledám nové přátele.

          Všímám si vzorců ve věcech.

          Raději chodím do divadla než do muzea.

          Neznervózní mě, pokud se mi naruší denní program.

          Často se mi stává, že nevím, jak pokračovat v konverzaci.

          Když se mnou někdo hovoří, je pro mě jednoduché číst mezi řádky.

          Obvykle zaměřuji pozornost na celý obrázek spíše než na drobné detaily.

          Nemám dobrou paměť na telefonní čísla.

          Obvykle si nevšimnu drobných změn v různých situacích nebo ve vzhledu člověka.

          Dokážu rozpoznat, když se člověk, se kterým mluvím, nudí.

          Je pro mne jednoduché dělat víc než jednu věc zároveň.

          Když mluvím po telefonu, nejsem si jistý/á, kdy jsem v hovoru na řadě.

          Rád/a jsem iniciativní, kreativní a dělám věci spontánně.

          Obvykle pochopím vtip jako poslední. 

          Z obličeje druhého člověka je pro mne jednoduché odhadnout, co si osoba myslí nebo cítí.

          Pokud mě někdo v řeči přeruší, bez problémů a rychle jsem schopen/a navázat tam, kde jsem skončil/a.

          V nezávazném společenském povídání (tzv. small talku) jsem celkem zdatný/á.

          Lidé mi často říkají, že mluvím dokola o jedné a té samé věci.

          Když jsem byl/a malý/á, rád/a jsem si hrál/a s ostatními dětmi různé fantazijní hry na něco, kde jsme předstírali, že jsme někdo jiný.

          Rád/a sbírám informace z určitých oblastí (o autech, ptácích, vlacích, rostlinách a dalších).

          Je pro mě velmi obtížné si představit, jaké by to bylo být někým jiným.

          Rád/a si pečlivě plánuji každou aktivitu, které se mám zúčastnit.

          Mám rád/a společenské akce.

          Obtížně odhaduji, jaké mají lidé úmysly.

          V nových situacích cítím úzkost.

          Rád/a se setkávám s novými lidmi.

          Jsem dobrý/á ve vyjednávání s lidmi.

          Na data narození nemám dobrou paměť.

          Je pro mne velmi jednoduché hrát si s dětmi různé fantazijní hry a předstírat „jako že…“.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.