heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Testy
          3. ASAS (rodiče)

          ASAS (rodiče)

          Australská škála Aspergerova syndromu (ASAS, The Australian Scale for Asperger´s syndrome)
          Jde o screeningovou metodu určenou pro detekci chování svědčícího pro poruchu autistického spektra u dětí mladšího školního věku (6–12 let). Chování se hodnotí na škále 0–6 podle výraznosti a/či frekvence daného projevu. Hodnotí se sociální, emoční, komunikační, kognitivní a pohybové dovednosti, specifické zájmy a další charakteristiky. Škálu mohou vyplnit rodiče, učitelé nebo další osoby, které dítě dobře znají. Škála poskytuje užitečné informace, které mohou posloužit jako užitečný podklad pro další vyšetření.

          © Garnett, Attwood, 1998

          Test na AutismPortu publikujeme s laskavým svolením prof. Tonyho Attwooda, děkujeme.

          Test byl přeložen specialistou v oboru.

          Zobrazit více  long arrow icon

          Instrukce k vyplnění:

          Zhodnoťte chování dítěte na škále 1–7. Otázky a výroky jsou koncipovány tak, že hodnocení 1 odráží frekvenci a úroveň chování odpovídající věku dítěte; naopak hodnocení 7 značí často se vyskytující atypické chování.

          Stává se, že dítě nechápe, jak si má hrát s ostatními dětmi?

          Například nerozumí nepsaným pravidlům sociálních her.

          Vyhýbá se ve svém volném čase sociálním kontaktům s dětmi?

          Například v době školní přestávky nebo při hraní si v družině se uchyluje do ústraní nebo se věnuje nějaké činnosti o samotě (jde na chodbu, čte si).

          Zdá se, že si neuvědomuje sociální konvence a nepsaná pravidla chování, či mívá nevhodné poznámky a reakce?

          Například nechápe, že příliš osobními poznámkami se někoho může dotknout či ho urazit.

          Projevuje se u dítěte nedostatek empatie, tedy intuitivní schopnosti chápat pocity druhých lidí?

          Například dítě nechápe, že díky omluvě se druhý člověk může cítit lépe.

          Domnívá se dítě, že druzí lidé automaticky znají jeho myšlenky, prožitky a názory?

          Například dítě si neuvědomí, že nemůžete vědět o určité události, protože jste v té chvíli nebyli přítomni.

          Potřebuje dítě nadměrně ujišťovat a uklidňovat, zvlášť pokud dojde k nějaké změně nebo se něco nedaří?

          Vypadá to, že dítě nedokáže přiměřeně, dostatečně citlivě a jemně vyjadřovat své emoce?

          Například dítě projevuje nelibost, úzkost nebo náklonnost nepřiměřeně situaci.

          Stává se, že dítě vyjadřuje své emoce nepřesně nebo je projevuje s nepřiměřenou intenzitou?

          Například nechápe, že vyjadřování emocí se děje vůči různým lidem v různé míře.

          Dítě neprojevuje zájem o soutěživé sporty, společenské hry a aktivity (1 znamená, že si dítě sportovní soutěže užívá).

          Je dítě lhostejné vůči tlaku vrstevníků? (1 znamená, že dítě napodobuje módní výstřelky, které pozoruje u vrstevníků)

          Například nevyžaduje stejné hračky či oblečení, které je právě v módě.

          Bere dítě výroky doslovně?

          Např. nerozumí výrokům jako „plivnout si do dlaní“, „vyhrnout si rukávy“, „nastoupit do rozjetého vlaku“, „pohled může zabíjet“ apod.

          Má dítě neobvyklý tón hlasu?

          Například mluví, jako by mělo cizí přízvuk nebo řeč působí monotónně, protože dítě nedává důraz na klíčová slova.

          Stává se, že dítě nemá při konverzaci zájem o to, co říkáte vy?

          Například se nedoptává na vaše myšlenky nebo nekomentuje vaše názory na dané téma.

          Využívá dítě při rozhovoru méně očního kontaktu, než byste očekávali?

          Vyjadřuje se dítě příliš přesně, puntičkářsky až pedantsky?

          Například mluví velmi formálním stylem nebo jako "chodící slovník".

          Má dítě problém usměrňovat konverzaci a vyjasňovat nedorozumění během rozhovoru?

          Například je-li zmateno, nezeptá se na objasnění, ale obrátí řeč na oblíbené téma nebo mu velmi dlouho trvá, než vymyslí odpověď.

          Čte dítě knížky především pro získání informací, projevuje malý zájem o vymyšlené příběhy?

          Například nadšeně čte encyklopedie a vědecké knihy, aniž by ho zajímaly dobrodružné příběhy.

          Má dítě výjimečnou dlouhodobou paměť na určité události a fakta?

          Například si vzpomene na značku sousedova auta po několika letech nebo si jasně vybavuje situace, které se odehrály před mnoha lety.

          Chybí u dítěte sociální fantazijní hra?

          Například ostatní děti nepřibírá do vlastní fantazijní hry či je nechápe nebo je z her ostatních dětí na „jako, že…“ zmatené.

          Projevuje se u dítěte silné zaujetí pro určité téma nebo nadšeně sbírá informace nebo statistické údaje týkající se předmětu jeho zájmu?

          Například dítě se chová jako „chodící encyklopedie“ informací o dopravě, mapách, sportovních výsledcích.

          Je dítě přehnaně rozrušené, když dojde k nějaké změně v běžné situaci nebo když se nenaplní jeho očekávání?

          Například na dítěti je patrná tenze, pokud má jít do školy jinou cestou.

          Vykonává dítě složité rutinní činnosti a rituály, které musí dokončit?

          Například rovná hračky do řad před tím, než jde do postele.

          Pozorujete u dítěte obtíže v koordinaci pohybů?

          Například dítě nedokáže obratně chytat míč.

          Pozorujete u dítěte při běhu zvláštní držení těla, zaujímá zvláštní postoje?

          Projevuje neobvyklý strach, stres při běžných zvucích?

          např. při zapnutí elektrického přístroje

          Projevuje neobvyklý strach, stres při lehkých dotecích na kůži a na hlavě?

          Projevuje neobvyklý strach, stres při nošení určitých částí či doplňků oděvu?

          Projevuje neobvyklý strach, stres při neočekávaných zvucích či hluku?

          Projevuje neobvyklý strach, stres při při spatření některých předmětů?

          Projevuje neobvyklý strach, stres při pobytu v hlučných prostorách zaplněných lidmi?

          např. obchody

          Tendence třepat rukama nebo se kývat, když je dítě rozrušené radostí nebo ve stresu?

          Nedostatečná citlivost pro vnímání mírnější bolesti?

          Opožděný vývoj řeči?

          Neobvyklé grimasy v obličeji nebo tiky?

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.