heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Testy
          3. EDA-Q (pro věk 5 - 11 let)

          EDA-Q (pro věk 5 - 11 let)

          Dotazník ke stanovení extrémní vyhýbavosti pokynům (EDA-Q) byl vyvinut k měření chování, které je v klinických zprávách označováno jako extrémní/patologická vyhýbavost pokynům (PDA).

          Prosím, berte na vědomí, že dotazník EDA-Q není diagnostický nástroj. Byl vyvinut pro výzkumné účely ke kvantifikaci podobností s profilem patologické vyhýbavosti pokynům, jak popisují Newson, Le Maréchal, David (2003).

          Dotazník vyplňují rodiče nebo pečovatelé a učitelé, kteří byli v častém (každodenním) kontaktu s dítětem během posledních šesti měsíců.

          Škála je určena pro děti mezi 5-17 lety.

          © O’Nions, Christie, Gould, Viding,  Happé (2014)

          Test na AutismPortu publikujeme s laskavým svolením Elizabeth O’Nions, děkujeme.

          Test byl přeložen specialistou v oboru.

          Zobrazit více  long arrow icon

          Instrukce k vyplnění:

          Dotazník by měli vyplnit rodiče, pečovatelé nebo učitelé, kteří byli v častém (každodenním) kontaktu s dítětem během posledních šesti měsíců.

          Čtěte, prosím, pozorně každou otázku a zodpovězte ji dle svého nejlepšího uvážení. Správné a špatné odpovědi zde neexistují. Při vyplňování, prosím, přemýšlejte o chování dítěte za posledních šest měsíců a pak se rozhodněte pro určitý skór.

          U každé otázky si můžete vybrat ze čtyř možných variant:

          1 = nepravdivé, nesedí
          2 = trochu pravdivé, trochu odpovídá
          3 = většinou pravdivé, většinou odpovídá
          4 = velmi pravdivé, vystihující

          Nutkavě se vzpírá plnění požadavků na něj/ni kladeným a vyhýbá se jim.

          Stížnostmi na nemoc nebo fyzickou nezpůsobilost se snaží vyhnout požadavkům.

          Má silnou potřebu mít vše pod kontrolou.

          Shledává každodenní povinnosti za nesnesitelně stresující.

          např. školní výlet nebo návštěvu zubaře

          Říká ostatním dětem, jak by se měly chovat, ale sám/sama necítí potřebu tato pravidla dodržovat.

          Napodobuje způsoby chování a zvyky dospělých.

          např. užívá fráze přejaté od učitelů/rodičů k vynadání ostatním dětem

          S obtížemi vyhoví požadavkům, pokud nejsou pečlivě a s rozmyslem předkládány.

          Přebírá role nebo charakteristiky (z TV/reálného života) a "přehrává je".

          Málo pociťuje stud nebo zahanbení.

          např. dostane záchvat vzteku na ulici, a nestydí se za to

          Vymýšlí fantazijní světy a hry, které přehrává.

          Dokáže obejít druhé a přimět je k tomu, aby dělali, co on/ona chce.

          Zdá se, že si neuvědomuje rozdíl mezi sebou a autoritou.

          např. rodičem, učitelem či policií

          Je-li na něj/ni vyvíjen tlak, aby něco udělal/a, přestane se ovládat.

          např. začne křičet, vztekat se, bouchat nebo kopat

          Má rád/a, když je pochválen/a za dobře odvedenou práci.

          Velmi rychle mění nálady.

          např. v okamžiku přejde od projevů láskyplného citu ke vzteku

          Ví, co má udělat nebo říci, aby konkrétní osobu naštval/a.

          Zaměřuje se na určitou osobu nebo ji obviňuje.

          Popírá chování, kterého se dopustil/a, i když je přistižen/a přímo při činu.

          Zdá se, jako by jeho/její nepozornost a roztěkanost pramenila „zevnitř“.

          Snaží se udržet si reputaci u svých vrstevníků.

          Používá pobuřující nebo šokující chování, aby si tím něco vydobyl/a.

          Na malé podněty reaguje záchvaty extrémních emocí.

          např. pláče, chichotá se, zuří

          Sociální interakce si musí řídit podle svého.

          Raději vstupuje do interakce v přejaté roli nebo komunikuje skrze rekvizity/hračky.

          S dospělými se pokouší si vyjednat lepší podmínky.

          Jako malé dítě byl/a pasivní a bylo obtížné ho/ji zaujmout a zapojit do činnosti.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.