Hry pro rozvoj komunikačních schopností
Datum publikace
03. 06. 2023Aktualizováno
08. 06. 2023
Autor: Deborah M. Plummer
(Originální název): Hry pro rozvoj komunikačních schopností
Žánr: Literatura naučná
Jazyk: anglický
(Překlad): Eva Klimentová
Nakladatelství: Portál
Rok vydání: 2022
Počet stran: 175
Anotace
Umět se správně vyjádřit, dát najevo, co chci, najít ta správná slova… To vše někdy představuje zejména pro děti velkou výzvu. Tato kniha je plná zábavných a kreativních nápadů, které pomáhají k rozvíjení vyjadřovacích schopností. Najdeme v ní hry, jež rozvíjejí slovní zásobu, dechová cvičení, aktivity pro zdokonalení neverbální komunikace a artikulace. Hry jsou určeny pro skupinovou i individuální práci s dětmi a využijí ji nejen učitelé a vychovatelé, ale zajímavé podněty v ní najdou i rodiče (oficiální text nakladatelství Portál)
Recenze
Cílem knihy je poskytnout logopedům, pedagogům, ale i rodičům soubor nápadů pro hry a aktivity, které pomohou rozvíjet všem dětem jejich komunikační kompetence. Nápady lze využít v různých prostředích – doma, ve škole, v různých skupinách. Nejsou primárně určeny pro děti s poruchou autistického spektra, ale mnoho z nich své uplatnění najdou i u těchto klientů. Rozvoj komunikace napomáhá zlepšovat interpersonální vztahy a ovlivňovat tzv. „komunikační pohodu“. Jestliže se komukoliv (nejen dětem s PAS) s řečovými, jazykovými a komunikačními potížemi nedostává správné podpory, z mluvení se stává něco, čeho se bojí, a chtějí se mu za každou cenu vyhnout. Pomocí nabízených her se daří podporovat radost z komunikačního procesu a učit děti formulovat své myšlenky a potřeby.
Všechny hry a aktivity v této knize jsou nesoutěžní. Příjemné hravé zážitky působí na neurologickou strukturu mozku, pomáhají snášet frustraci a učit se spolupracovat s druhými.
Aktivity jsou zaměřené na samotný proces učení hravou formou, a ne na základě soutěžení s druhými. Odpadá tak frustrace z prohry a potřeba přiměřeně obstát v soutěžení s vrstevníky.
Aktivity a hry v knize jsou rozděleny do devíti kapitol podle typu pomůcek, nikoliv podle komunikačních dovedností. Každá aktivita a hra podrobně popisuje, co rozvíjí (sluchové rozlišování, stavbu vět, slovní zásobu, sebevyjádření, udržení tématu, představivost, sebedůvěru, řešení problémů aj.), popis aktivity (jak se hraje), možné obměny a reflexe.
Knihu vřele doporučuji všem, kteří mají zájem na rozvoji komunikačního potenciálu nejen u dětí s poruchou autistického spektra. Určitě zde najdete několik aktivit, díky nimž se učí děti stávat se „sami sebou“.
(Autor: Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová, speciální pedagog, SPC NAUTIS, 29. 05. 2023)
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Názory