Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Podtitul: Terapeutická kniha pro děti 8-13 let
Autorka: Heather Davidsonová
Nakladatelství: Improovio
Rok vydání: 2024
Počet stran: 140
Svírající se žaludek, ochromující tréma před zkouškou, špatný spánek, nebo vtíravé myšlenky, že dítě neuspěje ve škole či ztratí kamarády. Tyto a mnohé další příznaky úzkosti mohou děti omezovat natolik, že nemohou rozvíjet své schopnosti, užívat si čas s přáteli, nebo se naplno věnovat svým koníčkům a sportu. Renomovaná dětská psycholožka a neuroterapeutka dr. Heather Davidsonová přináší přelomovou knihu, která využívá osvědčené metody kognitivně-behaviorální terapie a nabízí účinné techniky a nástroje, jak čelit obavám a úzkostem, aby děti znovu získaly sebedůvěru a radost ze života. Kniha je navržena tak, aby rodiče mohli s dětmi společně pracovat na překonávání úzkostí a budování pevnějšího základu pro šťastný a úspěšný život.
Kniha nabízí 40+ cvičení a činností, které dětem pomohou překonat úzkost a čelit svým strachům doma, ve škole a venku.
Kognitivně behaviorální terapie (dále KBT) je v současné době terapeutickou intervencí první volby nejen u většiny psychických poruch (např. úzkostná, depresivní porucha, obsedantně kompulzivní porucha – dále OCD, specifické fobie apod.), ale také u témat, která si na první pohled s návštěvou psychologa nebo terapeuta nemusíme spojovat. Mezi ty patří např. nízké sebevědomí, odmítání přespání mimo domov u dítěte na hranici puberty, výkyvy v motivaci apod. Svým záběrem se tak KBT rozpíná napříč každodenními událostmi životů nejen dospělých, ale také dětí. A právě na práci s touto cílovou skupinu je zaměřena publikace americké psycholožky Heather Davidsonové s názvem „KBT pracovní kniha pro děti“.
Kniha je dle předmluvy určena rodičům, pedagogickým pracovníkům i laické veřejnosti a nevyžaduje hlubší znalost daného terapeutického směru ani praxi na pozici psychologa či terapeuta. A cílovou skupinou jsou samozřejmě také děti samotné, byť je v předmluvě doporučeno, aby předání knihy do jejich rukou předcházelo seznámení se s určitou pasáží („Pouze pro rodiče“) ze strany dospělého. Tato zhruba dvacetistránková kapitola velmi hezky pracuje s potenciálními obavami, zkreslenými myšlenkami a předpoklady samotných rodičů. Cílem je poukázat na to, zda pomyslnou „žábou na prameni“ v náročném procesu řešení obtíží dítěte nemůže být do jisté míry i rodič. Z vlastní praxe můžeme potvrdit, že tomu tak někdy je. To však neznamená, že daní rodiče jsou špatní, anebo nezvládají svoji roli. Bývá tomu právě naopak. Snaží se nic nepodcenit a předat svému dítěti maximum možného tak, aby si jednou mohli v klidu říci: Udělal jsem všechno, co bylo v mých silách, nemusím si nic vyčítat“. Daná pasáž tak vyznívá podpůrně, rodiče uklidňuje a nabízí řešení.
Pozitivní okamžik se dostaví již při samotném otevření knihy. Nejedná se o rozsahem nečitelnou „bichli“ plnou teorie, ale o poměrně krátké (zhruba 130 stran) a graficky velmi hezky zpracované dílo. Pozor, celá kniha je zaměřena výlučně na úzkosti, nikoli širší spektrum poruch, které bychom u dětí a dospívajících pravděpodobně očekávali (např. již zmíněná OCD, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, obtíže se spánkem atd.). V úvodních kapitolách je popsáno úzkostné prožívání, rozdíl mezi strachem a úzkostí, včetně tabulky, do níž si čtenář může zaznamenat své pocity s danou emocí spojené. („Prvním krokem k překonání úzkosti je zjistit, co ji způsobuje“). Na danou emoci se v principu „bludného kruhu“ KBT (zde přetvořeného do trojúhelníku) napojuje popis fyziologických příznaků a myšlenkového doprovodu (v praxi hovoříme o tzv. „automatických negativních myšlenkách“). Představeno je „dýchání do břicha“, které lze využít při pocitech velmi silné úzkosti či přímo panické ataky. Vše je srozumitelně znázorněno na navazujících obrázcích. Autorka pozvolna přechází od popisu k plánování postupného vystavení se obavným myšlenkám a scénářům (tzv. „expozice“), včetně souvisejícího záznamového archu, hierarchického rozřazení úzkostných podnětů, testování negativních myšlenek (v praxi tzv. „kognitivní restrukturalizace“) a nabídky strukturovaného režimu, až po fázi realizace alternativních scénářů.
Práce s úzkostí je přitom rozdělena na manifestaci v domácím, školním prostředí a mimoškolním prostředí („venku“), přičemž doporučení se v podstatě stále opakují, pouze s mírnou diferencí. Zhruba v polovině publikace jsme začali pociťovat následky zhuštěnosti textu a jednotlivých technik, metod a strategií. Jsme přesvědčeni, že pro jedince nepolíbeného terapeutickou praxí, je toho zkrátka příliš na velmi malém, omezeném prostoru a nepřekvapilo by nás, kdyby se čtenář v záplavě tabulek, grafů a doporučení začal pomalu ztrácet. V této souvislosti je vhodné uvést, že standardní výcvik KBT trvá zhruba pět let a teoretické podklady zabírají několik tisíc stran textu. Zde je vše nahuštěno do desetinové kapacity, což logicky vede k mírnému zmatení a přehlcení.
V žádném případě také nemůžeme zahrnout děti do primární cílové skupiny čtenářů, byť to kniha na počátku uváděla. Tou jsou jedinci v plné pubertě (13 let plus), určitě ne děti mladšího školního věku. Nabízené techniky u nich samozřejmě můžeme plně využít, nebo alespoň většinu z nich, avšak zprostředkovatelem nutně musí být dospělý. Knihu tak lze doporučit pouze v rámci spolupráce v dlouhém, mnohaměsíčním časovém horizontu.
Z celkového vyznění jsme tak, po zdařilém úvodu, spíše rozpačití. Publikaci jednoznačně nejvíce využijí hlavně terapeuti a psychologové, nicméně těm nepřináší nic nového. Ostatní se pravděpodobně ztratí v záplavě doporučení a výsledkem asi bude opak zamýšleného, tedy nikoli kognitivní terapie, ale zmatenost. Velkým mínusem je pro nás také cena publikace, byť s tím pochopitelně nemá autorka nic společného. Na různých portálech lze najít rozpětí od zhruba pěti set až po osm set korun a to je za tuto v podstatě rozšířenou brožuru částka těžko akceptovatelná.
Názory