heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Filmy, literatura...
          3. Literatura
          4. Odborná literatura
          5. Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD

          Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD

          Datum publikace
          30. 06. 2023
          Aktualizováno
          30. 06. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          FilmyFilmy
          SeriálySeriály
          LiteraturaLiteratura
          Odborná literaturaBeletrie
          Rozhovory a článkyRozhovory a články
          Besedy z cyklu Mikrokosmos
          Odborná literaturaBeletrie
          Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD
          
          

          Autoři: Joanne Steer, Kate Horstmann

          Vydáno: 2022

          Nakladatelství: Portál

          Originální název: Helping Kids and Teens with ADHD in School: A Workbook for Classroom Support and Managing Transitions, 2009

          Jazyk vydání: český

          Překlad: Maria Arnautovová

          Počet stran: 184

          Anotace

          Děti a dospívající se ve škole mnohdy ocitají pod velkým tlakem, s nímž jde ruku v ruce obava z různých testů, písemek a zkoušení. Tato kniha nabízí mnoho podpůrných materiálů pro práci s žáky od 10 let výše a nabízí učitelům, rodičům a například také terapeutům osvědčené tipy.
          Kniha vychází z kognitivně-behaviorální t
          erapie a nabízí řadu strategií, které mohou vést k tomu, že se děti budou cítit lépe a zkoušení a testy pro ně nebudou něčím, z čeho by měly mít hrůzu. Najdeme v ní relaxační cvičení, mindfulness, tipy, jak se děti mohou naučit vnímat své pocity a zacházet s nimi. Kniha se týká i budování pozitivního sebeobrazu u dětí. Příručku lze využít pro práci ve třídě i pro individuální práci s dětmi.

          Recenze

          Autorky publikace pracují s dětmi a dospívajícími s ADHD na pozici klinické psycholožky a ergoterapeutky. Název knihy je poněkud matoucí a rozchází se s jejím obsahem, Mindfulness je v publikaci zmíněno spíše okrajově, stejně ve formě relaxačních technik. Cílovou skupinou čtenářů jsou rodiče a klienti s ADHD, většina technik a postupů je cílena na
          děti ve starším školním věku, zhruba mezi desátým a šestnáctým rokem. Kniha je koncipována do devíti kapitol, které pojímají základní specifika diagnózy (porucha pozornosti, hyperaktivita, impulzivita) a blíže se věnují jejím projevům a symptomatice obecně.

          V rámci první kapitoly je popsána symptomatika ADHD a vysvětlen koncept publikace. Ve druhé se autorky věnují hlubšímu nástinu prožívání dětí, pozitivní je koncept snažící se oslovit přímo klienta samotného a oddíly psané z pohledu jiných klientů. Přínosné jsou rovněž pracovní listy zaměřené na fakta a mýty s diagnózou spojené a možnost vlastního popisu vnímání projevů ADHD, včetně myšlenkové mapy a časové osy. V průběhu druhé kapitoly se v publikaci rovněž objevují doporučení a postupy zaměřené na efektivní zvládnutí přechodu na jinou základní školu či přestupu mezi základní a střední školou anebo učilištěm. Doporučení jsou poměrně nahuštěná, každá ze stránek je věnována jinému konceptu a občas toto střídání působí lehce zmatečně a neuspořádaně.

          Třetí kapitola zmiňuje důležitost odměnového systému (materiální, sociální forma odměňování) v rámci přístupu k dětem s ADHD (jak z pozice rodiče, tak pedagoga a dítěte samotného) a vysvětluje souvislost mezi diagnózou a nízkým sebevědomím, včetně
          konkrétních návrhů na změny. Tento oddíl je výtečný, text je jednoduchý, srozumitelný, doporučení jsou funkční a navíc se kapitolou prolínají pracovní listy, které jsou v praxi skutečně využitelné a míří přímo na dítě samotné. Publikace pokračuje popisem poruchy pozornosti, některá doporučení jsou přitom funkční jak pro dítě samotné, tak pro rodiče a pedagogické pracovníky. Zajímavý je především koncept tzv. „fidgetů“ (prostředek vedoucí ke zvýšení soustředění a současnému výdeji energie), které zaměstnávají ruce klienta a umožňují mu tak zaměření pozornosti na daný podnět. Jako „fidgety“ přitom mohou fungovat míčky, gumičky apod. V závěru kapitoly jsou uvedena konkrétní doporučení pro pedagogické pracovníky, která opětovně cílí na zvýšení koncentrace žáků s ADHD.

          Je tak znát, že autorky opravdu působí v praktické rovině každodenní práce s dětmi, teorie je v publikaci celkově poměrně málo a pokud se vyskytuje, je spíše ve formě kratších popisků. Pátá kapitola je věnována problémovému chování a zvládání stresu obecně. Zde se autorky plně věnují nácviku relaxace, návrhy přitom vychází z konceptu kognitivně behaviorální terapie (svalová relaxace, autogenní trénink, nácvik tzv. „bezpečného místa“ apod.). V textu jsou dále popsány preventivní koncepce přístupu k řešení problémového
          chování a krizové postupy. Ty primárně počítají s využitím relaxačního cvičení.

          Obsah páté kapitoly však automaticky předpokládá, že dítě s ADHD je motivováno daných metod a strategií využít. A toto očekávání, bohužel, nebývá v praxi naplněno, což autorky nezmiňují. Děti s ADHD sice koncept relaxace znají, nicméně v denních kulisách školního či domácího prostředí téměř nevyužívají. Není sporu o tom, že princip relaxačního cvičení je efektivní, z naší praxe však vyplývá, že ne u této věkové skupiny.

          Šestý oddíl se zaměřuje na zmírnění symptomatiky poruchy pozornosti a určitého neklidu a myšlenkového chaosu, který klienti s ADHD často prožívají. Doporučení jsou opět funkční v praxi, využity jsou pracovní listy a konkrétní doporučení a instrukce klientům a jejich okolí, mezi něž patří struktura, denní režim a vizualizace. Velmi přínosná je kapitola věnovaná kamarádství a tvorbě sociálních vztahů a vazeb celkově. Faktem totiž je, že děti s ADHD mají sociální kontakty omezené, často se stává, že na sebe „zbydou“ s jinými dětmi s totožnou diagnózou nebo poruchou chování. Důležité jsou také v publikaci popsané parametry kamarádství, tedy nejen umění poznat, kdo je kamarád či ne (v tom mají klienti s ADHD silné obtíže, často považují za kamaráda někoho, kdo je např. nekritizuje, zastane se jich apod.), ale také jak kamarádský vztah iniciovat a prohlubovat. Kapitola je opětovně protkána pracovními listy a jasnými doporučeními, která jsou přínosná a funkční v praxi.

          Osmá část je věnována záležitosti, kterou nemají v oblibě jak klienti, tak jejich rodiče, domácím úkolům. Znovu je zmíněna důležitost struktury, odměnového systému a dílčí členění celku na menší oddíly. Kapitola je přínosná pro klienty, rodiče i pedagogické pracovníky. V závěrečném oddíle je nastíněn potenciální vývoj dětí s ADHD z hlediska prognózy vývoje symptomatiky, základem je pozitivní motivace v přístupu jak klienta, ta jeho okolí, doporučeny jsou ve formě pracovních listů odměnové postupy a aktivity.

          Naprostá většina doporučení a instrukcí uvedených v publikaci je funkční, jasná, přehledná a plně využitelná v denní praxi, a to jak z pozice klienta, tak pedagogických pracovníků nebo rodičů. Zavádějící je především název publikace, který nemá s obsahovou stránkou příliš společného. V praxi zároveň platí, že klienti s ADHD ve věkovém rozmezí deset až patnáct let nejsou ochotní volit relaxační techniky a cvičení jako primární strategii neutralizující napětí a stres. Téma, kterým se tudíž kniha snaží upoutat, není u dané cílové skupiny příliš funkční. Ve všem ostatním je publikace výborná a jistě ji lze doporučit jak klientům samotným, tak jejich rodičům, případně pedagogickým pracovníkům, kteří se v denní praxi s touto diagnózou setkávají. 

          (Autor recenze: Julius Bittmann, kognitivně behaviorální terapeut, 8.6. 2022)

          Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Portál. 

          Návazné články

          Mýty o PAS a ADHD mezi lékaři
          18. 01. 2021
          „Asi každý autista nebo člověk s ADHD zažil nějaké hloupé řeči od známých, rodiny, kamarádů. Je to otravné, ale řeknete si: ,No jo, očividně tomu nerozumí a co jiného by pak znal než ty stereotypy.‘ A snažíte se vysvětlovat. Horší je, když se vám to stane s lékařem."
          Autismus: Jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra
          16. 11. 2021
          Manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy v MŠ a ZŠ, pro terapeuty a rodiče. Teoretický Průvodce shrnuje dosavadní znalosti o poruchách autistického spektra, osvětluje metodologické principy pro edukační intervence a různé aspekty dětí s autismem. Navazující Pracovní knihy nabízejí bohatou škálu praktických materiálů rozdělených do oblastí potřebné intervence.
          Poruchy autistického spektra a komorbidity
          13. 05. 2022
          Tohle téma je pro mě hrozně důležité a je to jedna z věcí, u kterých si přeji, aby se o nich více mluvilo a vědělo. Začnu tím, co to vlastně znamená komorbidita. Komorbidita je přítomnost jedné či vícero poruch/onemocnění vyskytujících se současně s primární poruchou/onemocněním. A poruchy autistického spektra mohou mít mnoho různých komorbidit, mezi jedny ze známějších patří třeba epilepsie, OCD a poruchy nálad. Všímám si, že až v posledních pár letech konečně vycházejí studie, které se zabývají spojením poruch autistického spektra s dalšími poruchami a potížemi jako je například Ehlers-Danlosův syndrom, syndrom hypermobility či svalová hypotonie.
          Výchova vysoce citlivých dětí: Rodičovské tipy pro prvních 10 let
          16. 06. 2023
          Kniha vyšla poprvé v Německu v roce 2010. Doslovný překlad názvu by zněl Tipy pro prvních deset let vysoce citlivých dětí a tento název knihu velmi dobře vystihuje. V knize je mnoho rodičovských zkušeností a možných návrhů k řešení různých problémů, se kterými se rodiče mohou potkat u svých dětí od narození až po školní věk.

          Názory

          Dobrý den,Vaše tipy a postřehy mi velmi pomáhají,ač díky adhd synovi sama objevují a lítám ve svých nesoustředěnost ech,liznutych stlacene-uzkostrachujicimi se stavy duše s bonusem právě aktivního emocne-labilniho bordelu,alias borderlinu.

          Nevedete náhodou adhd skupinu pro děti?
          Syn má 10let
          Děkuji za odpověď
          i osvětu a praktickou pomoc❣️

          Se srdečným pozdravem
          Martina Pěchniková
          15. 09. 2024
          Martina

          Dobrý den,

          moc děkujeme za komentář a za milá slova. Pokud máte na mysli NAUTIS, tak jeho služby jsou určeny lidem s autismem, ADHD není překážka, ale autismus musí být přítomný (u některých služeb aspoň v intencích podezření).

          11. 10. 2024
          redakce AutismPort
          Odpovědět