Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Autorkou knihy je Kateřina Thorová - významná odbornice na poli dětské a vývojové psychologie, která se dlouhodobě zaměřuje na oblast autismu. Jak již název knihy napovídá, jedná se o souhrnný obraz na vývoj člověka, a to ve všech jeho etapách. První část knihy seznamuje čtenáře podrobně s vývojovými teoriemi. Druhá část knihy je spíš praktická, popisuje jednotlivá vývojová období z hlediska mnoha aspektů, které v hodnocení vývoje jedince hrají důležitou roli (sociální oblast, řeč, neverbální komunikace, porozumění, hra, sebeobsluha, adaptabilita, emocionalita, aj). Kniha určitě osloví širokou odbornou veřejnost, studenty, ale pro svou poutavost, srozumitelnost a strukturovanost ji jistě ocení i laická veřejnost. Kniha je prošpikována konkrétními příklady, pro lepší představu i krátkými kazuistikami, obrázky, grafy i ilustrativními fotografiemi. Z mého hlediska je neocenitelnou součástí a velkým vkladem knihy shrnutí nejen dovedností, které by měl jedinec v daném období zvládat, ale především, a to je novátorské, jsou zde shrnuty příznaky signalizující nestandardní vývoj v daných obdobích. Podrobný popis vývoje se může stát hodnotným vodítkem pro širší odbornou veřejnost, která pracuje s dětmi. Velmi dobře popsané období raného vývoje se může stát důležitým podkladem pro diagnostiku nestandardního vývoje a následnou včasnou intervenci. Podle mého názoru je kniha obohacením mnohých odborných i soukromých knihoven a pěvně věřím, že tahle kniha nebude zastrčená v koutě pod vrstvou prachu. (Mgr. Alena Perlínová, psycholožka, Speciálně pedagogické centrum při NAUTIS, 18.02.2021)
Z řady monografií o vývojové (resp. ontogenetické) psychologii patří kniha klinické psycholožky Kateřiny Thorové, která je předmětem naší recenze, rozhodně mezi nejlepší. Je to velmi informativní, systematický a obsáhlý přehled dobře vyvážené teorie a její aplikace v psychologické praxi, založené na vlastních klinických zkušenostech. Text knihy je vkusně prostoupen přiměřeným množstvím převážně fotografických ilustrativních obrázků. Autorka této knihy již v nakl. Portál vydala monografii Poruchy autistického spektra (2006). Autorčino úvodní konstatování, že „většina lidí má o vývojových zákonitostech spíše povrchní znalosti“ jí bylo zřejmě podnětem k tomu, že v naší literatuře neobvyklým, ale velmi žádoucím způsobem věnovala pozornost právě těmto vývojovým zákonitostem a teoretickým základům vývojové psychologie vůbec (snaha o přesné vymezování klíčových pojmů, systematické uspořádání látky, podrobné propracování vztahu vývojové psychologie a evoluční teorie, teorie psychického vývoje, metodologie vývojové psychologie a další).
Bohatý obsah knihy je utříděn do následujících tematických celků: Obecná vývojová psychologie (předmět oboru, základní pojmy a zákonitosti vývoje, zahrnující i problematiku krizí, maladjustace, „standardních vývojových modelů“, biologické a sociální determinace psychického vývoje a další). Další tematický celek je nazván Z historie vývojové psychologie a zdařile ukazuje danou tématiku zahrnující i představitele československé a české vývojové psychologie. Následuje téma Metodologie, kritické myšlení a etické otázky ve vývojové psychologii s pozoruhodnou závěrečnou pasáží o kritických výhradách J. Kagana (1998) a několika dalších vývojových psychologů k některým „mýtům“ (jako je např. „raný dětský determinismus“ a další). Následuje část, která je jádrem celé knihy, nazvaná Teorie psychického vývoje, a jak již bylo shora uvedeno, zahrnuje vyvážený výklad teorií a vědecko-empirických faktů, jako jsou např. raná socializace, její činitelé, teorie připoutání, morálního vývoje, vývoje řeči a komunikace, vývoje myšlení a teorie kognitivního vývoje a vývoje osobnosti. Další celek je nazván Rozdíly ve vývoji mezi pohlavími a závěrečnou část pak tvoří Periodizace vývoje, popis charakteristik dílčích období počínaje prenatální fází k základním obdobím dětství, k adolescenci (pojem dospívání se zde již neobjevuje), dospělosti a stáří (se závěrečnou pasáží o umírání a smrti). Knihu lze rozhodně doporučit jako významný studijní pramen. (prof. PhDr. Milan Nakonečný, recenze byla zpracována pro nakladatelství Portál, 2015)
Názory