heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Filmy, literatura...
          3. Literatura
          4. Odborná literatura
          5. Já už nemůžu, paní učitelko: Jak rozpoznat a řešit krizové situace ve škole

          Já už nemůžu, paní učitelko: Jak rozpoznat a řešit krizové situace ve škole

          Datum publikace
          05. 07. 2024
          Aktualizováno
          29. 08. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          FilmyFilmy
          SeriálySeriály
          LiteraturaLiteratura
          Odborná literaturaBeletrie
          Rozhovory a článkyRozhovory a články
          Besedy z cyklu Mikrokosmos
          Odborná literaturaBeletrie
          Já už nemůžu, paní učitelko: Jak rozpoznat a řešit krizové situace ve škole

          Autor: Jana Březinová

          Vydavatelství: Pasparta 

          Rok vydání: 2022

          Počet stran: 100

          Anotace

          Jak název napovídá, publikace je především určena pedagogickým odborníkům. Cílem publikace je podpořit třídní učitele, speciální pedagogy a psychology při práci s dětmi, které potřebují vyšší míru podpory v zátěžových situacích. Snaží se o mapování problému a nastínění vhodných způsobů řešení, které se autorce osvědčily.

          Slovo o autorce publikace

          Autorka vystudovala neučitelský obor speciální pedagogiky na Univerzitě J. A. Komenského se zaměřením na poradenství a absolvovala psychoterapeutický výcvik v systemické psychoterapii. Od r. 2000 pracovala v řadě institucí (PL Bohnice, centrum Gaudia, DropIn, v sociálních službách). Pracovala od roku 2015 jako supervizor pro sociální pracovníky Dětského krizového centra, psychoterapeut dětí i dospělých v oblasti poruch chování, psychosomatických potíží. Řadu let má také zkušenosti při práci v poradenském pracovišti základní školy. Působí rovněž jako lektorka.

          Recenze

          Útlá kniha se v první třetině zabývá teoretickým základem pro následnou systematickou práci s dětmi a rodinou při řešení náročných období nebo situací (změna školy, třídního kolektivu, dospívání, rozpad rodiny či závažné onemocnění v rodině). Představuje školu jako sociální systém, kde každý z členů má určitá práva a povinnosti, svou konkrétní odpovědnost, ale také určitá omezení. Zároveň je škola důležitým socializačním činitelem. Školní poradenské pracoviště ve spolupráci s rodinou a školským poradenským zařízením nastavuje a pomáhá začlenit do výuky podpůrná opatření pro žáky se specifickými poruchami učení. Zajišťuje také intervenci pro žáky, kteří kontinuálně konkrétní podpůrná opatření v rámci inkluze nepotřebují, ale v průběhu školní docházky se dostanou do určitých obtíží (problémy v kolektivu, v rodině). Ty ale sami nedokáží řešit a často je ani efektivně pojmenovat, a tedy si ani říci o pomoc.

          Autorka zdůrazňuje nutnost vzájemné spolupráce (učitel, vychovatel, psycholog...), ovšem při zachování důvěrných informací, které nejsou nezaujatým osobám poskytovány. Apeluje na citlivost ve spolupráci s rodiči, kdy pokud se jeví jako nezbytná spolupráce se zástupci OSPOD, je důležité prezentovat a upravit tuto spolupráci jako podpůrnou a dodržovat partnerské jednání. Cílem je, aby potřebné kroky vedly ke zlepšení situace a nepřinášely dítěti ani jeho rodině další frustraci či stres. Uvádí (dle pojetí N. Špatenkové) tři základní složky krize (spouštěcí událost, pocit ohrožení, selhání obvyklých způsobů jednání), které nutí k přehodnocování priorit a hledání vhodných mechanismů jednání, jak krizi projít a naučit se postupy k jejímu zvládnutí.

          Autorka v knize apeluje na to, že není dobré označit někoho za „náročného klienta“, ale spíše hodnotit konkrétní stav nebo situaci jako náročnou. Situace z pohledu různých osob může být hodnocena odlišně, je vhodné ale situace a sdělení nepodceňovat, protože neřešení krizových situací vede k jejich zhoršení a hledat řešení bude stále obtížnější. Krize se může projevovat mnoha způsoby (psychosomatické obtíže, problémové chování, selhání ve školním výkonu, silné emoční projevy). Na cestě k mapování a řešení krize uvádí autorka konkrétně řadu vhodných a osvědčených postupů: empatický rozhovor, mapování situace, neslibovat nereálné řešení, vedení dokumentace…

          Další dvě třetiny knihy jsou věnovány konkrétním kazuistikám žáků v různém věku, kteří procházejí určitou krizí (rozpad rodiny, projevy násilí v rodině, zanedbání péče apod.). Každá kazuistika je doplněna ukázkou rozhovorů, které je možné nebo vhodné vést jak s žákem, tak s rodiči. Nechybí ani navržení vhodného postupu, případně společné domluvy na další vhodné intervenci (spolupráce s psychologem, psychoterapeutem aj.). Závěr kazuistiky obsahuje také vhodná doporučení, která se autorce při řešení popisovaných situací osvědčila.

          Kniha není náročná svým rozsahem a může přinášet mnoho dobrých podnětů a nastínit vhodné způsoby práce pro každého pedagoga či podpůrnou profesi ve vzdělávacím systému. Je vhodnou příručkou nikoli pro jednorázové využití, ale spíše publikací, ke které je možné se vrátit dle potřeby při hledání cest a způsobů, jak podpořit žáky a jejich rodinu ve složitých situacích.

          (Autorkou recenze je speciální pedagožka PaedDr. Alena Wagnerová) 

          Návazné články

          A proto skáču
          21. 11. 2021
          Vnitřní svět třináctiletého chlapce s autismem, který trpí tak silnou formou autismu, že nedokáže mluvit. Jeho vidění světa je však neuvěřitelně bohaté, citlivé a inteligentní. Dokázal to v knize A proto skáču, který ve svých třinácti „sepsal“ za zcela mimořádných okolností. Metodou ukazování znaků na papírové matrici odpověděl na osmapadesát otázek, jež mu ostatní často kladou...
          Spolupráce mateřské školy se školským poradenským zařízením
          27. 12. 2023
          Téma knihy je v době inkluzivního charakteru vzdělávacího systému velmi aktuální. Pedagogové mateřské školy jsou pravděpodobně prvními odborníky, se kterými rodiče konzultují vývoj svého dítěte a dostávají informace o úspěchu či jeho potížích.
          A na mě nikdo nemá čas
          22. 04. 2024
          Podtitulek knihy „Jak se cítí a jak to vidí sourozenci lidí (nejen) s autismem“ napovídá, co je obsahem a čím se kniha zabývá. Autoři Lenka a Julius Bittmannovi se dlouhodobě věnují práci s lidmi s poruchou autistického spektra, dětem i dospělým.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.