Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
EHP. Tři písmena, která zastupují spojení Edukačně hodnotící profily. Jedná se o metodický materiál určený primárně odborníkům, zejména speciálním pedagogům ve školských poradenských zařízeních, kterým slouží jako podklad k diagnostice. Pomáhat mohou ale i učitelům a rodičům. Díky EHP se lépe zorientují v tom, co by dítě v daném věku mělo umět. Co dalšího byste o profilech měli vědět?
S pomocí EHP lze identifikovat i monitorovat vývojovou úroveň a specifické potřeby dětí. Profily se využívají například pro hodnocení dovedností dětí s vývojovými poruchami, jako jsou autismus, ADHD a dyslexie. EHP profily jsou zvlášť užitečné v inkluzivním vzdělávání. Speciální pedagog díky nim může každému dítěti poskytnout podporu na míru, aby mohlo co nejlépe rozvinout svůj potenciál.
Edukačně hodnotící profily jsou systematické nástroje. Pomůžou vám shromáždit a analyzovat data o dovednostech a pokrocích dětí, včetně dětí se speciálně vzdělávacími potřebami. S jejich pomocí můžete lépe vyhodnocovat například:
Obecně lze do EHP zahrnout také pozorování z každodenního života, výsledky testů a poznatky k chování. Můžete přehledně monitorovat pokroky, které dítě dělá.
Díky EHP můžete podchytit možné vývojové poruchy u dětí a zahájit včasnou intervenci nebo podpořit vývoj v oblastech, ve kterých mají děti problémy. „Někteří odborníci potíže dětí bagatelizují a tvrdí například, že u chlapců bývá normální opožděný vývoj, a proto není kam spěchat, pokud dítě nesplňuje normu. Nepřijde mi ale správné několik let otálet jen proto, že je dítě chlapeček. Vždy můžete rozšiřovat slovní zásobu, společně se snažit pojmenovat obrázky a rozšiřovat pasivní slovní zásobu, aby děti rozuměly, co se po nich chce,“ říká terapeutka a speciální pedagožka Lenka Bittmannová, odborná garantka EHP pro Nakladatelství Pasparta.
EHP můžou být šikovným podkladem, který vám pomůže identifikovat, na které dovednosti se zaměřit – kvalitně a včas. „Edukačně hodnotící profily jsou skvělé vodítko, díky kterému získáte komplexní přehled o tom, co by dítě mělo zvládat v závislosti na věku – aniž byste nutně museli mít hluboké znalosti vývojové psychologie,“ doplňuje Lenka Bittmannová. Pokud získáte pocit, že je dítě mimo normu, můžete si v EHP vše ověřit, případně informovat rodiče a zahájit další potřebné kroky.
Edukačně hodnotící profily slouží primárně speciálním pedagogům, jako podpůrný materiál ale můžou být vhodné i pro běžné pedagogy i rodiče. Pro učitele a rodiče slouží ale pouze pomocník a podpůrný materiál. Diagnostiku musí dělat speciálně pedagogická poradna, která určí úroveň poruchy a případnou relevantní podporu.
„Může jít o dobrý orientační nástroj, který vám napoví, co má dítě kdy zvládat. Pokud však zadání nesplní perfektně, nebo vůbec, nepanikařte. Vývoj dětí je velmi individuální a může se stát, že dítě dovednosti brzy dožene,“ říká terapeutka Lenka Bittmannová. Určitě se ale hodí mít přehled, jaký typ dovedností se u dětí vůbec hodnotí.
Jak pracovat s Edukačně hodnotícími profily?
Pomocí EHP může speciální pedagog analyzovat data a identifikovat oblasti, kde dítě potřebuje podporu. Zjistíte, kde dovednosti dítěte odpovídají jeho věku, kde je napřed, a v jakých oblastech naopak zaostává. Díky EHP můžete také podchytit situace, kdy dítě takzvaně naznačuje. O co se jedná? „Někdy dítě požadovanou úlohu splní jen do určité míry, třeba náznakem. Nedá se říct, že by úlohu úplně splnilo, ale ani ji zcela nesplnilo,“ popisuje Lenka Bittmannová, která se specializuje na práci s dětmi s PAS. Pokud dítě například vyzvete, aby předvedlo říkanku Paci, paci, pacičky, může se stát, že třeba jen přiblíží ruce k sobě, ale netleskne. Zkrátka pouze naznačí, že ví, co se po něm chce. I to může být důležitý indikátor při hodnocení vývoje.

Získejte podklady pro IVP
Profily vám umožní průběžně sledovat pokrok dítěte a upravovat vzdělávací strategie podle aktuálního vývoje. Informace pak snadno můžete sdílet s dalšími relevantními osobami, třeba s dalšími speciálně vzdělávacími centry nebo rodinnými příslušníky. Může se tak usnadnit spolupráce a předávání informací mezi školou a rodinou. Díky EHP můžete také efektivněji vytvářet individuální vzdělávací plány (IVP) a strategie, které dítěti pomůžou v konkrétních oblastech. Můžete se důkladněji zaměřit na oblasti, ve kterých zaostává.
Ukázky z online EHP


Autismus
Profily vám pomůžou identifikovat specifické komunikační a sociální dovednosti, které je třeba rozvíjet, a nabídnout strategie pro zlepšení interakce a porozumění.
ADHD
Díky profilům můžete efektivněji sledovat a řídit chování dítěte či identifikovat spouštěče problémového chování. Snadněji tak budete přicházet s návrhy, jak zvýšit pozornost a sebeřízení dítěte.
Dyslexie
EHP poskytují nástroje pro hodnocení čtenářských a písemných dovedností. Získáte i návrhy pro specifické metody výuky a podpory. Děti tak snadněji překonají obtíže spojené s dyslexií.
| V roce 2004 byl připraven speciálně pedagogický diagnostický materiál s názvem Edukačně-hodnotící profil dítěte s PAS (EHP 0-7), pro věkovou kategorii 0–7 let (materiál již není dostupný). Jednalo se o první díl diagnostického materiálu, na který navazuje Edukačně hodnotící profil žáka s PAS, vydaný v roce 2005, pro věkovou kategorii 8-15 let. |
EHP od Nakladatelství Pasparta
Tištěnou verzi materiálů nahrazují první online EHP profily pro práci s dětmi s PAS do 7 let od Nakladatelství Pasparta.
Článek vznikl ve spolupráci s Nakaldatelstvím Pasparta.


Názory