heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Žáci a studenti
          5. Inkluze a nezodpovědné výkřiky o jejím rušení

          Inkluze a nezodpovědné výkřiky o jejím rušení

          Autor:
          Mgr. Zuzana Dvořáčková
          Datum publikace
          15. 10. 2024
          Aktualizováno
          15. 10. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Inkluze a nezodpovědné výkřiky o jejím rušení
          
          

          V nedávné době jsem zaznamenala další z průběžně přicházejících mediálních výkřiků ve smyslu „Inkluzi bychom měli zrušit!“. Tak jako jindy, i tentokrát mi takové vyjádření zvedlo tep; notabene, když přišlo od známé ekonomky, která se na problematiku dívá čistě skrze čísla. Přínos inkluze, je-li realizována funkčním způsobem, očividně takový člověk vůbec nedohlédne. Vyslovit proto tento výrok považuju za velké zjednodušení, projev neznalosti tématu a bohužel i signál toho, jak se na inkluzi v Česku dívá velký kus společnosti.

          Nerozumím tomu. Mnoho evropských zemí funguje v souladu s inkluzivním přístupem jak ve školách, tak i ve společnosti mezi lidmi. Nechci si naivně malovat, že jsou vždycky všichni pro; ostatně, ani já nevidím inkluzi jako cestu pro úplně všechny děti se znevýhodněním. Právě u diagnózy poruchy autistického spektra je potřeba vyhodnocovat vhodné vzdělávání velmi individuálně. Přesto třeba ve Skandinávii nebo i v jižanských zemích inkluzi většinově považují za cosi, co je součástí společnosti, o čem se nediskutuje a co tady zkrátka je.

          My tu máme inkluzi osm let, a i když jsme se za ty roky jistě posunuli, vnímám jako tristní to, kolik lidí se stále vyjadřuje ve snaze o její zrušení. Tito lidé s velkou pravděpodobností nemají ve svém okolí rodinu či přátele, pro které by takové opatření znamenalo nejen velký krok zpátky pro jejich dítě, ale akutní a velký problém, jak situaci dále řešit a kam dítě umístit. On se totiž náhled na věc bohužel často mění právě až ve chvíli, kdy se to zodpovědných osob přímo osobně dotýká.

          Dle informací z letošní konference SPC NAUTIS takto náročná situace nastává pro mnoho autistických dětí ve chvíli, kdy mají za sebou první stupeň běžné základní školy a na tom druhém je to pro ně už natolik obtížné, že potřebují změnu. Jenže lidově řečeno, „není kam“ a nemálo rodičů se musí uchýlit k domácímu vzdělávání jejich dítěte. Tohle je prostě strašně špatně, protože na rodičích už tak leží obrovská a zodpovědná role a zátěž a není v pořádku, že jsou situací a nedostatečnou kapacitou škol zřízených podle paragrafu 16 tlačeni do této varianty.

          Děti se speciálními vzdělávacími potřebami, jmenovitě ty s poruchou autistického spektra, už na běžných školách reálně jsou a není jich málo. Některým se daří více, některým méně – ať už potíže vznikají z důvodu ne úplně vhodných postupů dospělých, nebo z důvodů souvisejících se symptomatikou. Slovo „dospělých“ užívám záměrně, protože úspěšnost nebo neúspěšnost inkluze je v rukou pedagogů, rodičů i poradenských pracovníků. Tyto tři strany by měly v procesu vzdělávání dětí velmi úzce spolupracovat, jenže to se ne vždy děje. Chyby vznikají na různých stranách, a proto, i když jsem rodič, bych vinu určitě nedávala a priori školám a pedagogům.

          Jejich úloha vůbec není snadná a zcela určitě je řada těch, kteří svou práci dělají skvěle a s ohledem na individuální potřeby různě odlišných dětí. Nakonec nemálo z nich jsem měla tu čest poznat. Jakkoliv jiných dětí celkově není málo; víme, že tu jsou např. děti s poruchami učení nebo ADHD, což už je ve školství vlastně běžné, počítá se s tím. Jenže, bavíme-li se o autismu, je spolehlivě vnímán jako ten největší problém a strašák, a to přesto, že třeba v nedávném pořadu Reparát na Českém rozhlase Plus jasně zaznělo, že inkluze je zdaleka nejobtížnější u dětí, které mají poruchy chování, a tedy nikoliv autismus.

          Ve školství obecně stále panuje velký strach z autistických dětí, který není ani zdaleka dostatečně doprovázen snahou o vzdělání v problematice a otevření se jiným úhlům pohledu na práci s dětmi. Strach chápu, pasivitu v tomto ohledu už méně; myslím, že je již zřejmé, že přibývá dětí nejen s autismem, ale i s jinými obtížemi, a v mých očích není jiná cesta než se s nimi naučit pracovat a připustit možnost, že na běžných školách opravdu být mohou, a mnoho z nich by být i mělo. 

          To, jak se inkluze dělá dobře nebo špatně, je docela jiné téma. Idea společného vzdělávání by ale měla stát nad případnými komplikacemi a klidně i finančními nároky. Tohle je totiž investice do budoucnosti, do našich dětí, které, pokud budou maximálním možným způsobem podpořeny, můžou být pro ten stejný stát nejen menší zátěží, ale mnohdy i přínosem.

           


          Jedním z častých argumentů proti inkluzi, jak zaznělo i v článku, jsou její vysoké finanční náklady. Z šetření OECD (2022) však vyplývá, inkluzivní vzdělávací systémy jsou pro stát levnější než provozování paralelních vzdělávacích systémů. Studie také upozorňuje na to, že inkluze může napomáhat zvyšovat zaměstnatelnost lidí se speciálními potřebami a jejich finanční soběstačnost, což s sebou přináší i nižší dlouhodobé náklady na sociální podporu. Ukazuje se, že investice do inkluzivního vzdělávání, mohou přinést výrazné přínosy jak jednotlivcům, tak i společnosti jakožto celku.

          Zdroje

          Varsik, S. (2022), "A snapshot of equity and inclusion in OECD education systems: Findings from the Strength through Diversity Policy Survey", OECD Education Working Papers, No. 284, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/801dd29b-en.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Příčiny, které mohou stát za nežádoucím chování žáků s PAS v běžných ZŠ
          30. 10. 2021
          Za problémové chování žáků s PAS mohou stát příčiny vycházející zejména ze dvou oblastí. První přímo vyplývá z diagnózy PAS a patří do ní např. zvýšená unavitelnost dětí s PAS, tlak na výkon, problémy se sociální interakci či s chápáním sociálního kontextu, změny a šikana. Problémové chování ale ovlivňují také příčiny spojené se speciálně pedagogickou oblastí.
          Vzkazy pro spolužáky od žáků a studentů s PAS
          11. 11. 2021
          Přestože žáci na spektru touží být plnohodnotnou součástí svého třídního kolektivu, přejí si být chápáni a respektováni, mají často špatné zkušenosti. Někteří z nich se setkávají s odmítáním a bohužel i šikanou. Někdy to přitom můžou být maličkosti, které vedou k lepšímu porozumění a zlepšení vztahů dětí s PAS a jejich spolužáků. Zeptali jsme se proto žáků a studentů na spektru: Co byste svým spolužákům vzkázali?
          Jak pracovat s kolektivem, aby přijal žáka s PAS
          23. 11. 2021
          Proces začlenění žáka s poruchou autistického spektra do kolektivu vrstevníků může výrazně usnadnit systematická intervence cílená na spolužáky. Ta probíhá buď ve formě jednorázové besedy, anebo v rámci pravidelných třídnických hodin. Cílem je seznámit přítomné s diagnózou a jejími specifiky předem (preventivní forma), tedy před samotným nástupem žáka do školy, anebo v průběhu docházky.
          Jak začlenit žáka s PAS do kolektivu
          09. 10. 2024
          "Šikanou si bohužel projde okolo 70 % žáků a s studentů s autismem. Věnovali jsme se tomuto tématu s manželem v rámci dotazníkového šetření pro tvorbu knihy Podpora začlenění žáka s PAS do třídního kolektivu (2017)," vysvětluje speciální pedagožka.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.