Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
V nedávné době jsem zaznamenala další z průběžně přicházejících mediálních výkřiků ve smyslu „Inkluzi bychom měli zrušit!“. Tak jako jindy, i tentokrát mi takové vyjádření zvedlo tep; notabene, když přišlo od známé ekonomky, která se na problematiku dívá čistě skrze čísla. Přínos inkluze, je-li realizována funkčním způsobem, očividně takový člověk vůbec nedohlédne. Vyslovit proto tento výrok považuju za velké zjednodušení, projev neznalosti tématu a bohužel i signál toho, jak se na inkluzi v Česku dívá velký kus společnosti.
Nerozumím tomu. Mnoho evropských zemí funguje v souladu s inkluzivním přístupem jak ve školách, tak i ve společnosti mezi lidmi. Nechci si naivně malovat, že jsou vždycky všichni pro; ostatně, ani já nevidím inkluzi jako cestu pro úplně všechny děti se znevýhodněním. Právě u diagnózy poruchy autistického spektra je potřeba vyhodnocovat vhodné vzdělávání velmi individuálně. Přesto třeba ve Skandinávii nebo i v jižanských zemích inkluzi většinově považují za cosi, co je součástí společnosti, o čem se nediskutuje a co tady zkrátka je.
My tu máme inkluzi osm let, a i když jsme se za ty roky jistě posunuli, vnímám jako tristní to, kolik lidí se stále vyjadřuje ve snaze o její zrušení. Tito lidé s velkou pravděpodobností nemají ve svém okolí rodinu či přátele, pro které by takové opatření znamenalo nejen velký krok zpátky pro jejich dítě, ale akutní a velký problém, jak situaci dále řešit a kam dítě umístit. On se totiž náhled na věc bohužel často mění právě až ve chvíli, kdy se to zodpovědných osob přímo osobně dotýká.
Dle informací z letošní konference SPC NAUTIS takto náročná situace nastává pro mnoho autistických dětí ve chvíli, kdy mají za sebou první stupeň běžné základní školy a na tom druhém je to pro ně už natolik obtížné, že potřebují změnu. Jenže lidově řečeno, „není kam“ a nemálo rodičů se musí uchýlit k domácímu vzdělávání jejich dítěte. Tohle je prostě strašně špatně, protože na rodičích už tak leží obrovská a zodpovědná role a zátěž a není v pořádku, že jsou situací a nedostatečnou kapacitou škol zřízených podle paragrafu 16 tlačeni do této varianty.
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami, jmenovitě ty s poruchou autistického spektra, už na běžných školách reálně jsou a není jich málo. Některým se daří více, některým méně – ať už potíže vznikají z důvodu ne úplně vhodných postupů dospělých, nebo z důvodů souvisejících se symptomatikou. Slovo „dospělých“ užívám záměrně, protože úspěšnost nebo neúspěšnost inkluze je v rukou pedagogů, rodičů i poradenských pracovníků. Tyto tři strany by měly v procesu vzdělávání dětí velmi úzce spolupracovat, jenže to se ne vždy děje. Chyby vznikají na různých stranách, a proto, i když jsem rodič, bych vinu určitě nedávala a priori školám a pedagogům.
Jejich úloha vůbec není snadná a zcela určitě je řada těch, kteří svou práci dělají skvěle a s ohledem na individuální potřeby různě odlišných dětí. Nakonec nemálo z nich jsem měla tu čest poznat. Jakkoliv jiných dětí celkově není málo; víme, že tu jsou např. děti s poruchami učení nebo ADHD, což už je ve školství vlastně běžné, počítá se s tím. Jenže, bavíme-li se o autismu, je spolehlivě vnímán jako ten největší problém a strašák, a to přesto, že třeba v nedávném pořadu Reparát na Českém rozhlase Plus jasně zaznělo, že inkluze je zdaleka nejobtížnější u dětí, které mají poruchy chování, a tedy nikoliv autismus.
Ve školství obecně stále panuje velký strach z autistických dětí, který není ani zdaleka dostatečně doprovázen snahou o vzdělání v problematice a otevření se jiným úhlům pohledu na práci s dětmi. Strach chápu, pasivitu v tomto ohledu už méně; myslím, že je již zřejmé, že přibývá dětí nejen s autismem, ale i s jinými obtížemi, a v mých očích není jiná cesta než se s nimi naučit pracovat a připustit možnost, že na běžných školách opravdu být mohou, a mnoho z nich by být i mělo.
To, jak se inkluze dělá dobře nebo špatně, je docela jiné téma. Idea společného vzdělávání by ale měla stát nad případnými komplikacemi a klidně i finančními nároky. Tohle je totiž investice do budoucnosti, do našich dětí, které, pokud budou maximálním možným způsobem podpořeny, můžou být pro ten stejný stát nejen menší zátěží, ale mnohdy i přínosem.
Jedním z častých argumentů proti inkluzi, jak zaznělo i v článku, jsou její vysoké finanční náklady. Z šetření OECD (2022) však vyplývá, inkluzivní vzdělávací systémy jsou pro stát levnější než provozování paralelních vzdělávacích systémů. Studie také upozorňuje na to, že inkluze může napomáhat zvyšovat zaměstnatelnost lidí se speciálními potřebami a jejich finanční soběstačnost, což s sebou přináší i nižší dlouhodobé náklady na sociální podporu. Ukazuje se, že investice do inkluzivního vzdělávání, mohou přinést výrazné přínosy jak jednotlivcům, tak i společnosti jakožto celku. |
Varsik, S. (2022), "A snapshot of equity and inclusion in OECD education systems: Findings from the Strength through Diversity Policy Survey", OECD Education Working Papers, No. 284, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/801dd29b-en.
Názory