heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Mozek
          4. Intelekt
          5. Moje nevyvážené schopnosti

          Moje nevyvážené schopnosti

          Autor:
          Elenrin
          Datum publikace
          18. 02. 2021
          Aktualizováno
          18. 02. 2021
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          Moje nevyvážené schopnosti


          Součástí diagnostiky byly IQ testy. Přesné číslo jsem se nedozvěděla. Když mi psycholožka vysvětlovala výsledky, nepovažovala jsem za důležité se na to ani ptát. Dílčí výsledky v různých oblastech byly zajímavější než jedno číslo, které je pouhý průměr. Ukazovala mi grafy. Testy na skládání kostiček podle vzoru na obrázku, hledání chyb v obrázcích, doplňování obrázků podle nějaké logiky mi šly hodně dobře, to mi vycházelo dost nadprůměrně. Testy, které byly zaměřené na rychlost, byly zase hodně pod průměrem. Až se divila, že s tím vůbec dokážu fungovat. Zároveň mi už tehdy potvrzovala, že u Aspergerova syndromu i jiných neurovývojových poruch bývá časté, že jsou výsledky takhle nevyvážené. Vysvětlilo se mi tím tehdy hodně věcí.

          Celý život jsem byla za hloupou. I učitelé se ke mně tak občas chovali. Zároveň jsem ale neměla příliš špatné známky. Mívala jsem trojky. Na prvním stupni, kdy se ještě ostatní děti snažily, jsem patřila k nejhorším ve třídě, protože mi nešlo psaní, byla jsem pomalá a nešikovná. Na druhém stupni, kdy už školu spolužáci tolik nehrotili, jsem patřila k nejlepším, přitom skoro vždycky jsem nějakou trojku měla. Nechápala jsem, jak je možné být blbá a zároveň, co se týká známek, patřit ve třídě k těm lepším.


          Bojování s učením

          Někdy se dozvídám po letech takové útržky informací. Prý se u mě zvažovala zvláštní škola. Těžko říct proč, uspokojivé vysvětlení jsem nedostala. Prý kvůli zraku, jenže já v pěti letech viděla stejně dobře jako teď. Jindy jsem se zase dozvěděla, že psycholog o mě kdysi mámě řekl, že základní školu bych snad měla zvládnout, ale aby mě nenutila studovat střední. Bylo to skoro před 30 lety, tak nečekám, že by u mě v té době Aspergerův syndrom poznali. V páté třídě jsme dělali ve škole nějaké testy. Byly to úlohy na rychlost. Na třídní schůzce měli rodičům říct výsledek. Byla jsem zvědavá, jak to dopadlo, a tak jsem se mámy po třídních schůzkách vyptávala. Ona mi tvrdila, že jim nic neřekli. Až zpětně po hodně dlouhé době mi došlo, že mi máma tehdy lhala, že mi výsledky nechtěla říct, protože jsem nedopadla dobře. Byl to podobný typ testu na rychlost, který mi při diagnostice nešel.

          Sama jsem si hloupá připadala, bylo to jedno z vysvětlení všech mých problémů. Zvlášť na vysoké škole jsem si připadala jako blbec, když jsem viděla ostatní studenty, kteří měli kamarády, přítele/přítelkyni, brigády a ještě zvládali studovat. A já měla jenom školu a se studiem jsem měla problémy. Ještě před zkouškami tvrdili, že se neučili, zkoušku pak udělali za jedna. Tak jsem si říkala, že jsou buď geniální, nebo já úplně blbá, a nenapadlo mě, že by mohli lhát.


          Když mě lidé posuzují jen na základě mých slabých stránek

          V práci vznikal nový projekt. Měla se upgradovat aplikace, kterou jsem spravovala. Projekt vedla externí firma, náš dodavatel. Chtěla jsem se do projektu zapojit, když to byla „moje“ aplikace. Proběhl pohovor, který dopadl jako spousta jiných pohovorů, kdy jsem toho moc neřekla. Pokoušela jsem se jim vysvětlit, že komunikace s lidmi mi moc nejde. Musela jsem na ně udělat dojem, že jsem úplně blbá. Potvrdila mi to kolegyně, která pohovor absolvovala později. Určité pohrdání mi dávali najevo i na schůzkách, na které jsem pak musela chodit. Přitom kolegyně mě vždycky naopak chválila, udivovala ji moje paměť, věděla, že mi to nejde s lidmi. Se svými kolegy mám většinou dobré zkušenosti, ale chování lidí z projektu hraničilo se šikanou. Nakonec jsem dostala nabídku práce od jednoho z dodavatelů, kteří se na projektu podíleli.

          Setkávám se s tím, že někdy mě lidé považují za inteligentního člověka, chválí mě a jindy mě mají za úplně blbou. Konečně vím proč. Vlastně obojí je pravda. Záleží na tom, se kterou mojí částí se v jaké situaci potkají. Zda v situaci, kdy je potřeba analytické myšlení, nebo v situaci, kdy jsou potřeba sociální dovednosti nebo rychlá reakce.


          Zdroje

          Zdroj fotografie:

          • morgan_snedden. „Serenity“ September 22, 2013. Online image. CC BY-NC-ND 2.0. Použito na webu 18 2. 2021. Dostupné z: https://www.flickr.com/photos/mohophoto/10008229125
          Nautis bannerNautis banner

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.