Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Jednou z efektivních metod práce s lidmi s poruchou autistického spektra je Video Modeling. Jedná se o formu učení dovedností či formování chování prostřednictvím sledování a napodobování videa. Používá se pro získání nových dovedností nebo upevnění stávajících. Video Modeling spadá mezi ověřené způsoby učení, v současné době existuje mnoho studií, potvrzujících jeho účinnost. Podporu videa mohou využívat děti i starší klienti. V tomto článku vycházíme ze zkušeností s prací metodou Video Modelingu u dětí do 7 let.
Rozlišujeme několik typů Video Modelingu, lišících se podle způsobu natočení videa nebo osoby, která je na videu modelem:
(ukázka videa z pohledu dítěte č. 1)
(ukázka videa z pohledu dítěte č. 2)
(ukázka záběru vedeného zvnějšku č. 1)
(ukázka záběru vedeného zvnějšku č. 2)
Tento text je dále věnován pouze prvním dvěma typům videa. Self Video Modeling se od nich liší, nenatáčí se při něm předem video návod, ale bývá třeba pořídit větší množství záběrů s dítětem. Natočený materiál se pak sestříhá a dítěti pouštíme jen záběry zachycující chování, které u dítěte chceme podpořit.
Videa využíváme pro učení různých dovedností v několika oblastech. Lze je rozdělit na návody pro rozvoj:
V sebeobsluze můžeme natočit libovolný postup z oblasti oblékání (nasazení konkrétního kusu oblečení, obouvání bot, zapínání zipu či knoflíku, pořadí při oblékání, ukládání oblečení, …), hygieny (mytí rukou, sprchování, čištění zubů, utírání…), toalety (sezení na WC, použití toaletního papíru, …) i stravování (držení lžíce, krájení, sezení u stolu, nandávání, odnesení talířku po jídle…). U starších dětí můžeme využívat také návody pro praktické dovednosti v domácnosti jako je příprava nápoje či jídla, úklid, mytí nádobí a podobné úkony. Do této oblasti lze zařadit i zvládnutí různých prostředí mimo domov (např. jak probíhá nákup, návštěva kadeřníka či lékaře, stravování v restauraci, cestování MHD, …)
V oblasti hry lze natáčet pestré spektrum návodů od úplně základní, jednoduché manipulace s hračkou, přes různě složité konstruktivní hry až po komplexní hru s více hračkami. Videa lze využít i pro podporu sociální hry (hry se střídáním, kooperace při hře, kolektivní hry). A dětem pomocí videa můžeme srozumitelněji vysvětlit také například výtvarné postupy nebo průběh pohybových aktivit.
Široké možnosti skýtá využití videí také pro oblast sociálně komunikačních dovedností. Natočit lze videa pro podporu porozumění řeči (zlepšení pasivní slovní zásoby) i aktivního vyjadřování verbálními i neverbálními komunikačními prostředky. Efektivní může být využití video návodů pro podporu vhodného chování v sociálních situacích (např. jak zahájit interakci, jak pozdravit a oslovit druhého člověka, jak poděkovat, jak požádat o pomoc, jak odpovídat na otázky nebo vést konverzaci, jak zvládnout odmítnutí, apod.) Do této oblasti spadají také videa, pomocí kterých mohou děti lépe rozpoznat různé emoce.
V oblasti akademických dovedností lze video vyzkoušet pro podporu dětí v plnění libovolných požadavků a úkolů, odpovídajících jejich schopnostem. S malými dětmi můžeme videa využít např. pro různé předškolní úlohy zaměřené na předčtenářské a předmatematické dovednosti nebo např. pro zvládnutí u dětí ne vždy oblíbených grafomotorických cvičení.
Video Modeling využíváme u dětí, u kterých se nedaří nebo není dostatečně efektivní učení nových dovedností běžnými způsoby (např. s podporou nápodoby, instrukcí, fyzického vedení nebo vizualizace) a současně mají dobré předpoklady k práci s video návody, především zájem o sledování televize, tabletu nebo počítače a v ideálním případě mají tendenci spontánně opakovat krátké úseky z pohádek, videí, reklam, apod.
Nejde tedy o metodu první volby, ale o metodu, která nám pomáhá podpořit děti s horším porozuměním zadání, potížemi s udržením pozornosti, s nápodobou a také s nízkou motivací k učení a aktivitám. Specifickou skupinou jsou děti, které mají obavy, že zadané aktivity nezvládnou, a proto se jim snaží vyhnout. I u nich máme zkušenost, že jsou s podporou videa mnohem ochotnější spolupracovat i na nových nebo náročnějších aktivitách.
Výhodou video návodů je především jejich přehlednost, názornost a srozumitelnost. Dítě si podle videa utvoří přesnou představu, co se od něj očekává, dostává jasný a konkrétní návod, co má v dané situaci udělat. Videa využívají vizuální vnímání, které u dětí s autismem často patří mezi jejich silné stránky. Neméně důležitá je motivace dětí videa sledovat.
Jako každá metoda i Video Modeling má různá úskalí a rizika. Ne každé dítě videa sleduje nebo se snaží dění na nich opakovat. A i pozitivní reakce dítěte na video a opakování dění na něj nemusí stačit. Důležité je, nakolik se podaří dovednost či chování přenášet do běžného života dítěte a do různých prostředí a situací. Proto je třeba počítat, že práce s videi bude u mnoha dětí dlouhodobá a bude nutné natáčet různé varianty videí, aby se učené dovednosti generalizovaly. Nezbytný je individuální a tvůrčí přístup, přičemž příprava videí může zabrat dost času. Obvykle jsou videa pro každé dítě natáčena na míru, na základě jeho schopností, zájmů a cílů, které při práci máme.
V naší praxi s malými dětmi s PAS nejčastěji využíváme videa natočená z pohledu dítěte. Důvodem je, že pro děti jsou nejrealističtější a nejpřesněji simulují jejich vidění situace. V menší míře pracujeme i s videi, kde je modelem jiný dospělý nebo dítě. U těchto videí je ale pro část dětí obtížnější pochopit, že mají dění na videu opakovat, protože jejich pohled a pohled na videu se zcela neshodují.
Ve středisku včasné intervence nejvíc s video návody pracujeme během pobytů pro rodiny s dětmi. Dále je využíváme při individuální práci s dětmi na středisku. Pokud mají rodiny zájem, zařazujeme Video Modeling i do témat konzultací rané péče, při kterých rodičům ukazujeme způsob práce s videi a domlouváme zaměření, na podporu jakých dovedností mohou videa efektivně využít. Především je vedeme k tomu, aby videa uměli sami natáčet (v domácím prostředí a s hračkami dítěte nebo předměty, které má doma) a úspěšně používat pro rozvoj dítěte.
Videa natáčíme a používáme s různým zaměřením, ve všech výše uvedených oblastech. Vždy záleží, zda je metoda pro učení dítěte vhodná a jaké dovednosti u něj aktuálně chceme podpořit. Často pro každé dítě natáčíme návody upravené individuálně dle jeho schopností a zájmů.
Ukázky videí, použité v tomto článku, byly natočeny ve Středisku včasné intervence NAUTIS s podporou společnosti LEGO® v rámci projektu sad herních video návodů pro děti s PAS ze stavebnice DUPLO® . Rádi bychom projekt stručně představili.
Záměrem bylo vytvoření několika sad videí, díky kterým by děti rozšířily svůj repertoár využití kostek DUPLO® v rámci volné hry. Při přípravě videí jsme se snažili pokrýt různou úroveň hry u dětí a připravit videa jak jednoduchá (nekomplikovaná stavba z několika kostek a základní manipulace s hračkou), tak složitější (komplexnější stavba a obsah hry). Videa jsou natočena z běžně dostupných stavebnic DUPLO®, které byly v době přípravy videí na trhu. Využili jsme sady odpovídající často oblíbeným tématům dětí, jako jsou vláčky, popeláři a zvířata a doplnili tématem dětského hřiště, které děti znají z běžného života.
Natočeno je 22 videí, přičemž každé má 3 až 4 varianty zvukové stopy. Jedna varianta je bez komentáře, jen s motivačním hudebním podkresem. Druhá obsahuje stručný komentář pro děti s horším porozuměním řeči. Komentář na třetím videu je komplexnější, zaměřený na děti s lepším porozuměním i vyjadřováním. U některých videí vzešla v průběhu příprav potřeba i dalšího komentáře, např. s využitím citoslovcí nebo s rozsáhlejším popisem děje na videu. Jedná se tedy o celkem 69 videí, která využíváme v rámci individuální práce s dětmi a jsou i s příslušnými kostkami k dispozici také pro klienty v půjčovně pomůcek našeho Střediska včasné intervence.
Další užitečné zdroje informací:
Zdroje fotografií a videí: Raná péče NAUTIS
Názory