heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Rodina
          4. Náš život s neverbálním předškolákem s autismem

          Náš život s neverbálním předškolákem s autismem

          Autor:
          Vendula Slavíková Vacková
          Datum publikace
          22. 07. 2024
          Aktualizováno
          22. 07. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          Náš život s neverbálním předškolákem s autismem

          Tomáškovi bude brzy 6 let. Za normálních okolností by v září nastoupil do první třídy základní školy. Ale u nás je vše jinak, autismus nám převrátil život naruby.

          Tomášek má diagnostikovaný dětský autismus a středně těžkou poruchu vývoje intelektu. Stále se učíme s diagnózou žít a každý den je pro nás výzva. Těšíme se z každého (byť malinkatého) pokroku, který Tomášek udělá. Například, že si sám občas nazuje boty, i když obráceně, nebo si sám nasadí čepici nebo z toho, že začíná sám „kreslit“ čáry, protože léta nechtěl v ruce ani tužku ani držet. Máme radost, že se naučil chytat míč, a dokonce do něho i kopnout. Že chvíli vydrží sedět v klidu u stolečku… Dříve syn nesnesl jízdu autobusem a ani vlakem, to se teď díky nácvikům daří lépe, také už s ním konečně můžeme chodit do obchodu nakupovat.

          Jsou dny lepší a dny horší. Hodně je to ovlivněno i tím, jak Tomášek spí, anebo nespí. Někdy usne okolo 22. hodiny, vzbudí se ve dvě ráno a už neusne. A pak je to celý den a večer nanovo, někdy takto fungujeme i několik dní v kuse. Míval i noční běsy, kdy vydržel několik hodin křičet a bál se.

          Komunikace

          Tomášek stále nemluví. Snažíme se používat komunikační kartičky s fotkami a postupně děláme pokroky. Nejvíce se nám komunikace daří nacvičovat na kartičkách s jídlem, kdy si syn nosí z tabule konkrétní kartičku s fotkou jídla, které zrovna chce, např. jablíčko. Nebo si nosí kartičku hračky, kterou zrovna chce na hraní. Má i album s kartičkami fotek filmů a pohádek, které má rád. Doma má na zdi pověšený i denní režim, aby věděl, co se bude kdy dít. Značíme tam různé aktivity, třeba, že jede do školky. Používáme i komunikační knihu. 

          tabule v kuchynu na zdi s kartičkami jídla.jpg

          Tabule na zdi v kuchyni

          album s kartičkami filmů a pohádek.jpg

          Album filmů a pohádek

          Osvědčily se nám i fotky konkrétních věcí. Tomášek dříve nerozuměl piktogramům (obrázkům). To se však nyní lepší, a proto se nyní snažíme piktogramy zařazovat do naší komunikace u věcí, které syn dobře zná, takže používáme obojí. Na cesty si bereme s sebou cestovní proužek, aby věděl, kam se přesně jede.

          I v automobilu má před sebou cedulku s kartičkou konkrétním cílem cesty. Předcházíme tím záchvatům. S sebou, zejména na výlety, nosíme také klíčenku se základními kartičkami. Hodně používáme i zákazovou kartičku. Na tu Tomášek dobře reaguje a ví, že to znamená, že v v danou chvíli nesmí na něco sahat, nebo něco dělat.

          cesta autem a kartička kam se jede.jpg

          Kartička, ukazující cíl cesty autem 

          Tomášek rád chodí na návštěvu k babičce a dědovi, kteří bydlí v našem domě o patro níž. Dříve nechápal, že třeba nejsou doma a dožadoval se tam jít. Tak teď má kartičky dvě: babičku a dědu a babičku a dědu přeškrtnuté červeně. A díky tomu už rozumí tomu, kdy tam může jít, a kdy ne. Také prarodiče nechávají u dveří cedulku s kartičkou, zda jsou zrovna doma.

          denní režim.jpg

          Denní režim

          cestovní proužek.jpg

          Cestovní proužek s kartičkami - kam se jede

          cestovní klíčenka s kartičkami.jpg

          Cestovní klíčenka s kartičkami

          Chování náročné na péči

          Často mám radost, že se něco nového naučil, a on to po čase zase zapomene. Jako například nácvik chození na záchod, s tím bojujeme dlouho. Bylo období, kdy už se to dařilo, a teď ho zase odmítá. Je tedy stále na plenkách.

          Tomášek také nezná nebezpečí, sám by skočil pod auto anebo do rybníka. Velký problém je, když máme někde čekat u lékaře v čekárně, u kasy v obchodu, nebo v autě v koloně – na semaforu. Nejhorší jsou jeho záchvaty na veřejnosti, pohledy lidí a někdy fakt hrozné poznámky - že je to nevychované dítě, že je lepší žádné dítě, než mít "tohle" doma, že se chová jako zvíře... Některé se nedají ani publikovat.

          Tomášek při záchvatech často ubližuje i mně, ruce mám poškrábané do krve, štípe, tahá mě za vlasy, sám se mlátí do hlavy. Tohle se naštěstí teď po medikaci o dost zlepšilo. Měl i období, kdy nechtěl nosit různé druhy oblečení, bál se stínů i teď se bojí určitých reklam v televizi, vysavače. Nemá rád jakékoli změny. Stříhání vlasů je doslova boj a nehty stříháme zásadně ve spánku.

          Problém je, že Tomášek neumí říct, ani ukázat, že ho něco bolí, neumí např. ani smrkat. Měli jsme i období, kdy se bál sprchy a nechtěl se koupat ani sprchovat, to časem odeznělo a teď to má rád. U Tomáška se zlepšilo porozumění, je vnímavější a má lepší oční kontakt. Začíná si všímat dětí ve školce a navazovat s nimi kontakt.

          Podpora od blízkých

          Velká opora je pro mne a hlavně pro Tomáška moje dcera Adélka (Tomáškova sestra). Mají mezi sebou větší věkový rozdíl, ale Adélka mladšího brášku miluje a on zase ji. Mají spolu opravdu krásný vztah.

          Adélka mi pomáhá při nácvicích s Tomáškem (cvičíme denně, někdy právě i s ní). Celkově se o autismus zajímá. Dokonce je už několik let v Centru Lira, jako dobrovolník a pomáhá tam i s jinými dětmi s autismem. Byla s námi i na pobytu pro rodiny s dětmi s autismem, jako člen naší rodiny, a zároveň jako dobrovolník Centra Lira. Začala také studovat na vysoké škole obor Speciální pedagogika a chtěla by tak jednou pracovat s dětmi se zdravotním znevýhodněním.

          Oporu máme i v širší rodině, kdy nám babička s dědou pomáhají s dopravou Tomáška do školky a na terapie, nácviky SAS Lira, k lékařům a pomáhají i finančně právě s platbami terapií jako je: hippoterapie, ergoterapie, senzomotorická integrace, ale i s nárazovými výdaji, jako je ošetření zubů v celkové anestesii na soukromé klinice…

               👉 O tom jak ošetření probíhalo a proč rodiče zvolili soukromou kliniku, si můžete přečíst ZDE.

          S druhou částí rodiny, zase jezdíme na rodinnou dovolenou několikrát ročně na chatu k Máchovu jezeru, kde to Tomášek dobře zná, protože tam jezdí od narození, a má to tam rád. 

          Tomášek.jpg

          Tomášek na výletě do přírody 

          Tomáškovi jsme přizpůsobili byt i zahradu. Na zahradě má i velké využití, protože je neustále v pohybu, tak tam má trampolínu, klouzačku, houpačky, pískoviště. Zahrada je naštěstí oplocená, tak se nemusím bát, že by někam utekl. Když však jedeme kamkoli na výlet nebo jen na nákup, má vždy Tomášek raději na ruce náramek s telefonním číslem mým i tatínka.  Pro jistotu. Ke komu patří, by totiž neměl jak sdělit.

          Tomášek je úžasný, převážně usměvavý kluk, který se rád tulí. Často mám ale obavy, co bude dál, zda vůbec někdy bude mluvit, jak moc bude jednou soběstačný…

          Děláme pro něj však vše, co je v našich silách, aby se dále rozvíjel. Milujeme ho se vším všudy a hlavní, co chceme, je, aby byl šťastný.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Pedagog mateřské školy – dobrá praxe inkluze dítěte s PAS
          21. 01. 2021
          Někdy děti přicházejí do mateřské školy (MŠ) již se stanovenou diagnózou, často to však bývá právě pedagog, kdo upozorní na odlišnosti v chování dítěte. Vždy je nutné na nastalou situaci reagovat, pomoci dítěti se začleněním do kolektivu, s komunikací, hrou... Pedagogové MŠ popisují svou zkušenost s dětmi s PAS a metody, které se jim osvědčily a dítěti zajistily spokojenější pobyt ve školce.
          Jak jsme se synem trénovali návštěvy u zubaře – příklad dobré praxe v průběhu 10 let
          11. 03. 2023
          Ráda bych se s vámi podělila o naše zkušenosti na cestě k samostatnosti při návštěvách zubaře. V článku se zaměřím na to, jak jsme pomocí nácviků zvládli samotná zubní ošetření, v navazujícím textu se budu věnovat i tomu, jak jsme se začali věnovat dentální hygieně, která se postupem času stala pravidelnou součástí synovy péče o zuby.
          Jak těžké bylo pro dítě s PAS sehnat MŠ?
          14. 12. 2023
          Tomáškovi je dnes pět let a má diagnostikovaný dětský autismus. Mateřskou školku jsme pro něho hledali od jeho tří let. V SPC nám doporučili speciální mateřskou školu v našem městě (jsme okresní město a je u nás jediná).

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.