Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Britský model PBS Team Teach je určený zejména pedagogům, kteří pracují s žáky s chováním náročným na péči či na podporu. Intervence zvaná PBS neboli podpora pozitivního chování vznikla v 70.– 80. letech 20. století v anglosaském prostředí. V roce 2021 začala v Česku poskytovat akreditovaný výcvik PBS organizace Děti úplňku. Model Team Teach, který je se s PBS doplňuje, je dnes využíván ve více než 20 zemích světa a pracují s ním zaměstnanci na více než 10 tisících školách ve Velké Británii. V českém prostředí se jedná o novější přístup, akreditaci MŠMT získal program v roce 2023.
„Model Team Teach pravděpodobně nedokáže změnit komplexní a složitou problematiku ohledně přijímání dětí s chováním náročným na péči či podporu do škol. Věřím ale, že může pedagogickým pracovníkům poskytnout nástroje, díky kterým se na chování budou dívat jiným úhlem pohledu a díky kterým budou moci svým žákům poskytnout vhodnou podporu, a budovat tak pevné vztahy,“ vysvětluje odborná konzultantka, poradkyně a lektorka Team Teach v UK a ČR Libuše Neville. V první části rozhovoru odbornice představí principy a fungování modelu a zaměří se také na verbální či neverbální deeskalace situací.
Název „Team Teach“ obvykle není překládán do češtiny. „Jedná se o obchodní název organizace a konkrétní program, který je často užíván v anglicky mluvících zemích. Nicméně název obsahuje slovo „tým“. Týmová spolupráce hraje klíčovou roli v tomto modelu. Vzájemné sdílení znalostí a společné úsilí týmu mají vliv na vytváření prostředí, které nejen podporuje pozitivní chování, ale také zlepšuje podmínky pro pozitivní rozvoj dětí ve škole a pro zkvalitnění života jednotlivců s náročností na péči či podporu,“ vysvětluje Neville. |
Pokud se chce člověk v programu Team Teach vzdělávat, je potřeba, aby již měl nějaké znalosti ohledně PBS?
Ano, program Team Teach je britským modelem, který plně respektuje principy Podpory pozitivního chování (Positive Behaviour Support – PBS). Pokud si přejete účastnit se školení modelu Team Teach, není vyžadováno mít předchozí znalosti týkající se PBS. I během školení v rámci programu Team Teach se účastníci seznamují s koncepty Podpory pozitivního chování a získávají základní dovednosti pro práci s chováním žáků či klientů, pro efektivní prevenci a deeskalaci, aby si následně věděli rady při případném řešení krizové intervence.
Je něco v čem se Team Teach a PBS výrazněji rozcházejí?
Řekla bych spíše, že se vzájemně doplňují. Team Teach obsahuje mimo prevence a deeskalace i techniky k řešení krizové intervence, zatímco PBS se obecně snaží o vytvoření prostředí, které podporuje pozitivní chování a minimalizuje vznik chování náročného na péči/podporu. Snaží se tak o celkovou transformaci prostředí a interakcí, což z něj dělá přístup holistický.
Zaměřují se tyto přístupy výhradně na osoby s autismem?
Model Team Teach i PBS, jsou užitečné pro širokou škálu lidí s individuálními potřebami v oblasti chování. Primárně se nezaměřují na osoby s autismem. Přístupy jsou užitečné pro podporu osob s chováním náročným na péči/podporu, včetně jedinců s vývojovým a intelektovým znevýhodněním, z nichž někteří mohou být neurodivergentní. Z mého pohledu jsou principy, o které se oba přístupy opírají, vhodné při práci se všemi dětmi nebo klienty. Oba respektují individuální potřeby a rozvoj každého jedince.
Kdo by měl být ve škole součástí týmové spolupráce v rámci Team Teach?
Součástí týmu by měli být nejen pedagogové, ale například také speciální pedagog, psycholog, výchovný poradce a další odborníci, kteří s dítětem v nějakém kontextu pracují. V českém prostředí je podpora centralizovaná směrem k pedagogům, což může klást na učitele velké nároky. Ti mají z mého pohledu v současné době limitovanou podporu specializovaných odborníků. Školy v anglickém prostředí mají v porovnání s námi snazší přístup k různorodým odborníkům a specialistům, kteří mohou být zapojeni do týmu pro podporu pozitivního chování ve školách.
Má smysl, aby se v Team Teach vzdělával jeden učitel či jeden sociální pracovník sám, bez podpory kolegů?
Vždy říkám, že jeden pracovník, ať už ve školství nebo v sociálních službách, který projde kurzem v modelu Team Teach, je lepší než žádný. Získává totiž specifické dovednosti a znalosti, které jsou klíčové pro úspěšnou a dlouhodobou podporu žáků nebo klientů, kteří tuto podporu tak moc potřebují. Každý pracovník se může individuálně a profesně rozvíjet. Když je ale proškoleno více pracovníků, přináší to do kolektivu podporu a porozumění, díky sdílení zkušeností a dobré praxe.
Součástí programu jsou také deeskalační techniky, které můžou pomoci předcházet restriktivním opatřením. Jak vypadají?
Deeskalačních technik je opravdu mnoho. Jejich výběr by se měl řídit individuálními potřebami každého jednotlivce. To, co bude vhodnou technikou pro jednoho, může být neefektivní nebo dokonce zhoršovat situaci u druhého. Model Team Teach zdůrazňuje důležitost klidné komunikace a uvědomění, že i to v jaké pozici stojíme a co říkáme, má obrovský dopad na jednotlivé situace.
Mohla byste přiblížit, jak může vypadat příklad verbální či neverbální deeskalace?
List by byl dlouhý, ale z verbálních deeskalací je to například limitovaný výběr, přesměrování pozornosti nebo jednoduchá, jasná, a především klidná komunikace. Z neverbálních technik je to například modelování. Pro někoho, kdo prožívá zvýšený stres a úzkost, jsou instrukce a požadavky obtížné zpracovat. Ve složitých situacích je mnohem snazší být ovlivněn ostatními. Proto je modelování chování, které chcete vidět, skvělým nástrojem pro deeskalaci. Modelování klidného chování může jednotlivce motivovat k 'zrcadlení' toho, co vidí. Způsob, jakým se prezentujete skrze svou tělesnou řeč, postoj a verbální komunikaci, může deeskalovat situaci s minimálním úsilím.
Je vhodné k deeskalaci přistupovat až v případě, kdy zaregistrujeme u žáka či klienta znepokojivé chování?
Deeskalace není pouze reakcí na chování, které eskaluje, ale měla by být součástí preventivního přístupu, kterému je v programu Team Teach věnována největší pozornost, a která je klíčová pro vytváření bezpečného prostředí.
V Česku jsou jak PBS, tak také model Team Teach poměrně novými přístupy, je podle vás nějaká země, která s těmito přístupy nemá tak bohatou zkušenost jako Velká Británie, od které bychom se mohli v něčem inspirovat?
Myslím, že v Evropských zemích se o model Team Teach teprve nedávno projevil větší zájem a věřím, že v kontextu inkluzivního vzdělávání ještě poroste. Z evropských kolegů je to například Itálie, kde se model rychle rozšířil. Nám nejblíže by pro inspiraci mohlo sloužit Švýcarsko. Mimo Evropu bychom našli inspiraci v Austrálii nebo Novém Zélandu.
Pro mě jsou inspirací pozitivní příběhy a je asi jedno z jakého konce světa.
Mgr. Libuše Neville | Výchovný poradce, pedagog a lektor. Od roku 2008 se zabývá problematikou chování náročného na péči, autismem a AAK. Pracuje s rodiči i profesionály a poskytuje odborné konzultace v českém i anglickém jazyce. V roce 2012 se stala první kvalifikovanou implementorkou programu PECS v ČR. Přispěla do knihy Metody augmentativní a alternativní komunikace, která vyšla v nakladatelství Portál. Vystoupila na první národní konferenci AAK v Praze a na 19. konferenci Autismus v praxi. Je spoluautorkou a lektorkou kurzu stimulačního jazykového programu pro slyšící osoby DaR. V současné době působí na částečný úvazek v UK jako pracovník pro intenzivní podporu rodinám a má soukromou praxi jako odborný poradce, konzultant a lektor. Je lektorem Team Teach v UK a ČR. |
👉 Druhou část rozhovoru o PBS Team Teach najdete ZDE.
Zdroje fotografií:
Archiv NAUTIS a webová stránka Libuše Neville https://www.stojimprivas.cz
Názory