Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Dorozumívat se mluvenou řečí považujeme často za samozřejmou schopnost, jsou však děti i dospělí, kteří z nejrůznějších důvodů mluvenou řečí komunikovat nemohou, nebo jen v omezené míře. I u nich však není potřeba dorozumívat se s ostatními umenšena a komunikace je pro ně stejně důležitá jako pro kteréhokoliv člověka. Proto se využívají náhradní způsoby komunikace, díky kterým můžou nemluvící osoby vyjádřit to, co se obvykle vyjadřuje mluvenou řečí. Pro komunikaci lze zvolit jak metody s pomůckami (předmětové karty, fotografie, karty, písmo apod.), tak metody bez pomůcek (mimika, gesta, manuální znaky apod.). V tomto rozhovoru si přiblížíme stimulační jazykový program Dorozumívání a Ruce (DaR), který kombinuje manuální znaky spolu s mluvenou řečí.
„Jedním z častých mýtů je, že používání znaků zabrání dětem v tom, aby se naučily mluvit. Výzkumy a praxe však ukazují, že používání znaků naopak podporuje rozvoj řeči a pomáhá dětem lépe porozumět mluvenému jazyku,“ vysvětluje jedna z lektorek a spoluautorek stimulačního programu DaR Mgr. Libuše Neville. DaR je stimulační jazykový program využívající upravené manuální znaky z českého znakového jazyka, které jsou přizpůsobené pro potřeby lidí s obtížemi v oblasti komunikace. Jaká jsou specifika programu a jak se jej naučit používat? O odpovědi na tyto otázky i o zkušenosti z praxe se v rozhovoru podělila lektorka tohoto programu.
Kdo stojí za vznikem programu DaR?
Program byl vyvinut týmem odborníků, z nichž někteří jsou speciálními pedagogy a logopedy, kteří čerpali z více než dvacetileté praxe a zkušeností v oblasti augmentativní a alternativní komunikace (AAK). Velkou zásluhu na vzniku tohoto programu nese logopedka Mgr. Lucie Laudová, ředitelka SPC pro vady řeči Praha.
Co bylo motivací pro vytvoření tohoto programu?
Hlavními důvody pro vytvoření programu DaR bylo zajištění lepší komunikace a porozumění pro děti a dospělé s narušenou komunikační schopností, zvýšení jejich samostatnosti a sociální integrace. Bylo také důležité vytvořit systém, který je jednoduchý na učení i používání a který lze snadno začlenit do každodenního života.
Tento program je vhodný pro děti i dospělé, kteří mají těžkosti s verbální komunikací. Na věku nezáleží. Mohou to být například některé děti i dospělí s PAS i lidé s mentálním nebo kombinovaným postižením. Program je ale vhodný také pro děti s těžkou formou koktavosti nebo pro děti s vývojovou dysfázií.
Je program vhodný i pro děti, které nemají závažné obtíže s komunikací?
Program DaR je dle mého osobního názoru vhodný i pro děti bez těžkých komunikačních obtíží. U všech dětí může program sloužit jako podpůrný nástroj pro zlepšení porozumění, paměti a učení. Z vlastní zkušenosti vím, že používání znaků může být pro děti přínosné, například pro zapamatování nových informací, protože znaky zapojují jejich pohybovou paměť. Velký potenciál vidím také ve využívání manuálních znaků pro výuku cizích jazyků nebo u dětí s odlišným mateřským jazykem.
Jaké konkrétní výhody přináší dětem využívání znaků DaR v rámci běžné komunikace?
„Používání znaků zlepšuje schopnost komunikovat o svých potřebách a pocitech, pomáhá snížit frustraci z neporozumění, zvýšit sebevědomí a může být nápomocné pro lepší zapojení dítěte do kolektivu. Znaky také podporují lepší porozumění mluvené řeči a rozvoj slovní zásoby.“
Popsala byste konkrétní příklad z praxe, jak můžou vypadat první nácviky komunikace DaR?
Napadá mě příběh Davídka, kterému odborníci v pěti letech diagnostikovali autismus. Jeho komunikace byla neverbální – když něco chtěl, ukazoval na to, plakal nebo tahal mámu za rukáv. Situace byla náročná, ale rozhodli jsme se zkusit něco nového – začít používat znaky při aktivitách, které Davídka zajímaly. Jednou z jeho oblíbených věcí byl bublifuk, a tak jsme se rozhodli začít právě s tímto znakem. Davídek brzy pochopil, že znak pro bublinky mu umožní si o ně říct, díky čemuž se naučil funkčně použít svůj první znak. Tato počáteční fáze učení je individuální a může trvat od několika hodin až po několik let, ale trpělivost se vyplatí.
„I neverbální děti mohou najít cestu k efektivní komunikaci. Používání znaků nejen usnadňuje každodenní život, ale také posiluje pouto mezi rodičem a dítětem.“
Setkáváte se také s tím, že dítě ukazuje znak v nepřítomnosti dospělého a následně přichází frustrace z toho, že se mu nedostává reakce?
Pokud k porozumění dojde, pak se nám nestává, že by dítě ukazovalo znak v nepřítomnosti dospělého, nebo se zvyšovala jeho frustrace.
Lze DaR využívat také v dětském kolektivu?
Ano, například jedním z nejcennějších zážitků bylo vidět, jak se kolektiv v MŠ zapojil do komunikace s neverbálním dítětem. Bylo úžasné sledovat pozitivní dopad, který měla tato zkušenost na kvalitu života nejen samotného dítěte, ale i celého kolektivu. Používání znaků v každodenním životě zajišťuje, že všechny děti, bez ohledu na stupeň a charakter postižení, mohou efektivně komunikovat s učiteli i vrstevníky. Tímto způsobem u nich také posilujeme pocit sounáležitosti.
Děti ve školách pak se znaky seznámí sami učitelé?
Principiálně se děti znaky cíleně neučí. Jde hlavně o to, aby učitelé znaky sami využívali jako součást jejich běžné komunikace s žáky, a modelovali tak jejich užívání v každodenních situacích. Děti si pak často znaky zapamatují bez jakéhokoliv nacvičování.
ukázka z kurzu DaR
Jak dlouho trvá, než se člověk naučí základní znaky a je schopen je efektivně používat?
Délka osvojení vybraných znaků se liší podle individuálních schopností. Výběr základních znaků se však lze naučit i v průběhu jednodenního kurzu, všechny znaky pak během třídenního kurzu. Jejich osvojení závisí na intenzivní praxi v používání znaků.
Jak takovéto školení probíhá?
Školení pedagogů, pracovníků v sociálních službách i rodičů probíhá formou kurzů. Akreditované kurzy jsou vždy prezenční a třídenní. Uvědomujeme si ale, že pro některé rodiče je takto dlouhý kurz nedostupný, proto jsme pro ně připravili i jednodenní minikurz s názvem 100+ znaků DaR, který je dostupný v online i prezenční formě. Kurzy jsou vedeny přímo autorkami programu a zahrnují praktickou výuku znaků, jejich správné používání a začlenění do každodenní komunikace. Snažíme se učit znaky zábavnou formou a v aktivitách, které účastníci mohou běžně využívat i ve své praxi.
ukázka z kurzu DaR
Co mohou rodiče očekávat, že si z kurzu odnesou?
Pro rodiče je připraveno několik intenzivních, ale zábavných hodin plných znaků, procvičování, ale i špetka základní teorie, která jim pomůže lépe porozumět, jak se znaky pracovat. Získají praktické tipy a materiály a budou mít příležitost diskutovat a sdílet s lektorem i dalšími rodiči své zkušenosti.
Jaké jsou nejčastější obavy rodičů při zavádění programu DaR a jak na ně reagujete?
Rodiče často mívají obavy, že používání znaků může zpomalit rozvoj mluvené řeči. Chceme rodičům vysvětlit, že používání znaků DaR (doprovázených mluvenou řečí) naopak podporuje rozvoj řeči a zlepšuje porozumění. Znaky jsou navíc jednoduché a snadno se učí.
„Jedním z častých mýtů je, že používání znaků zabrání dětem naučit se mluvit. Výzkumy a praxe však ukazují, že znaky naopak podporují rozvoj řeči a pomáhají dětem lépe porozumět a používat mluvený jazyk.“
Další obavou rodičů je, jak budou vypadat na veřejnosti. „Je pochopitelné, že se mohou stydět a cítit se sledováni. Tyto pocity jsou běžné, zejména na začátku, a připomínají snahu mluvit cizím jazykem, který není přirozený. K překonání těchto pocitů může pomoci postupné používání znaků v prostředí, kde se cítí bezpečně – doma, ve škole nebo v terapeutickém zařízení.“
Motivující je také vidět, že dítě díky znakům lépe komunikuje a sděluje věci, které předtím nemohlo vyjádřit. Povzbuzující může být i setkávání a výměna zkušeností s dalšími rodiči, kteří se znakováním také začali.
Co mohou rodiče dělat pro to, aby motivovali své děti v používání znaků DaR doma?
„Rodiče mohou děti podpořit tím, že budou znaky doprovázet svou mluvenou řečí a používat je v běžných, každodenních činnostech nebo v přirozených situacích. Důležité je být trpělivý a konzistentní a zapojovat znaky do své běžné komunikace.“
Proč zvolit pro komunikaci nebo její doplnění právě DaR?
Program DaR je snadno zapamatovatelný, vychází z českého znakového jazyka a je přizpůsobený české kultuře a potřebám českých dětí. Pomocí tohoto programu můžete svým dětem usnadnit komunikaci s ostatními lidmi a vrstevníky. Znaky jsou vždy provázeny mluvenou řečí a používají se pouze významově nosná slova. DaR obsahuje ustálený počet znaků, konkrétně 363 znaků pro 423 slov, což už umožňuje efektivní a funkční komunikaci.
Program je navíc kompletní a nabízí různé možnosti učení, včetně online a prezenčních kurzů. K dispozici jsou také videa znaků, fotografické materiály i podrobná metodika. Proškoleno je v tuto chvíli již několik set pedagogických i sociálních pracovníků, kteří znaky používají každý den.
Co Vás na této práci nejvíce těší či motivuje?
Největší radost mám z toho, že můžu vidět pokroky a zlepšení v komunikaci dětí a pozorovat jejich integraci do společnosti. Motivuje mě také zpětná vazba od rodičů a pedagogů, kteří oceňují pozitivní dopady programu DaR na kvalitu života dětí. Vnímám to jako práci, která má smysl a přináší reálné a „hmatatelné“ výsledky.
👉 Podporu a více informací o programu DaR najdete na webových stránkách darznakovani.cz, kde jsou také k dispozici aktuální termíny kurzů. (Nejbližší termín je nyní 11. 2. 2025.)
Na otázky odpovídala Mgr. Libuše Neville (se souhlasem spoluautorek programu DaR).
Mgr. Libuše Neville Výchovný poradce, pedagog a lektor. Od roku 2008 se zabývá problematikou chování náročného na péči, autismem a AAK. Pracuje s rodiči i profesionály a poskytuje odborné konzultace v českém i anglickém jazyce. V roce 2012 se stala první kvalifikovanou implementorkou programu PECS v ČR. Přispěla do knihy Metody augmentativní a alternativní komunikace, která vyšla v nakladatelství Portál. Vystoupila na první národní konferenci AAK v Praze a na 9. konferenci Autismus v praxi. Je spoluautorkou a lektorkou kurzu stimulačního jazykového programu pro slyšící osoby DaR. V současné době působí na částečný úvazek v UK jako pracovník pro intenzivní podporu rodinám a má soukromou praxi jako odborný poradce, konzultant a lektor. Je lektorem Team Teach v UK a ČR. |
👇 Další informace o AAK můžete najít i na stránkách SPC pro děti s vadami řeči a v návazných článcích.
📌 Nebo si přečtěte 1+10 informací o alternativní a augmentativní komunikaci.
Zdroj fotografí: foto-archiv Mgr. Libuše Neville (Zveřejněno 6.1. 2025.)
Názory