heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. Brick by Brick aneb terapeutický rozměr LEGO® kostiček

          Brick by Brick aneb terapeutický rozměr LEGO® kostiček

          Autor:
          redakce AutismPort
          Mgr. Sara Urakbayeva
          Bc. Daria Vasilieva
          Recenzent:
          Mejsnar Jan
          Datum publikace
          08. 12. 2023
          Aktualizováno
          21. 01. 2025
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          Brick by Brick aneb terapeutický rozměr LEGO® kostiček
          
          

          Děti s autismem mívají problémy se sociální komunikací a mohou být vrstevníky často nepochopeni. Program Brick-by-Brick dává dětem příležitost učit se hravou formou, jak získat pozitivní sociální zkušenosti, rozvíjet spolupráci a v neposlední řadě získávat přátele. V loňském roce absolvovali lektoři z NAUTIS školení ve Velké Británii a první LEGO klub úspěšně odstartovali na začátku dubna. V současné době je již LEGO klub v plném provozu. Více o tom, jak společné lekce probíhají, sdělily lektorky z NAUTIS. 

          
          

          Pro jaké klienty nyní lego klub poskytujete? 

          V našem terapeutickém oddělení NAUTIS se zaměřujeme především na děti od sedmi let výše. Klub ale můžeme přizpůsobit i dětem okolo sedmi let, a pokud je to potřeba, tak místo klasických LEGO® kostek můžeme používat větší DUPLO® kostky. 

          Jak takové lekce s dětmi vypadají?

          Na začátku se snažíme vysvětlit dětem smysl různých způsobů stavění a bavíme se s nimi o tom, co se mohou při jednotlivých činnostech naučit. V našich LEGO klubech mají děti možnost vyzkoušet si volné stavění (Freestyle) nebo stavění podle plánku, a to jak ve skupině, tak i samostatně. 

          Spolupráce ve skupině podle plánu může být pro děti obecně více frustrující, ale pokud to dobře vysvětlíme a jejich úspěchy oceníme, děti se často k tomuto způsobu stavění rády vracejí i při dalších sezeních. 

          V čem se LEGO terapie liší od jiných kreativních terapeutických metod, jako je arteterapie nebo muzikoterapie?

          LEGO klub není v pravém slova smyslu terapií. Klub je veden za přítomnosti terapeuta, což umožňuje dodávat klubu i terapeutický rozměr. Podle aktuálních potřeb skupiny v rámci můžeme dávat větší prostor emocím, prožívání a reflexi, ale primárně se zaměřujeme na rozvíjení schopnosti spolupráce, asertivního jednání a komunikace (tedy podpora sociálně - pracovní aktivizační oblasti účastníků).

          Jedním z dalších důležitých bodů, na který se v LEGO klubu soustředíme, je práce s frustrací a trpělivostí. Obzvlášť během stavění v rolích se u dětí může zvýšit míra frustrace, protože jsou podněcovány držet se své konkrétní role. Děti pak mohou být netrpělivé a rozčilovat se. V tu chvíli je právě podpora komunikace mezi dětmi důležitým nástrojem pro lepší spolupráci. Práci s frustrací se děti učí i ve chvílích, kdy se musí výtvory dokončovat až na dalším setkání. Jsou tedy postaveny před situaci, že ne vždy jde vše podle jejich plánů či představ.

          Co je potřeba, aby dítě před přijetím do LEGO klubu zvládalo? 

          Pro přijetí požadujeme především, aby dítě mělo rádo Lego. V průběhu toho, jak se dítě seznamuje s různými možnostmi stavění (např. v rolích či podle plánku). Dítě určitě uplatní i své předešlé zkušenosti s Legem a hrou, na čemž se dá vybudovat nějaká základní jistota potřebná k rozvinutí nových dovedností. Děti se od sebe během hraní učí neobvyklým možnostem řešení situací. LEGO klub, podobně jako i arteterapie a muzikoterapie, aktivně používá kreativitu, bezprostřednost a proces děje. Lego nepoužíváme jenom jako prostředek k sebevyjádření, ale u lega se i učíme chovat se ohleduplně. LEGO klub je více zaměřen na komunikaci, a to včetně komunikace dětí s rodiči. Po každém LEGO klubu posíláme fotografii a nabízíme podněty k budování dialogu doma.

          Jaká míra motorické zručnosti je potřeba, aby se mohlo dítě do LEGO klubu připojit?

          V posledních LEGO klubech jsme neměli zájemce s vyšší mírou dyspraxie (nižší mírou motorické zručnosti). Pokud se ovšem sejdou zájemci, program LEGO klubu má nástroje pro přizpůsobení (pomalejší tempo, duplo kostky, motoricky méně náročná činnost). LEGO klub je primárně o spolupráci a procesu, oceňuje se jeho výsledek podle schopností a možností účastníka.

          Účastní se sezení i rodiče?

          Sezení se rodiče neúčastní, s rodiči se ovšem spolupracuje. Během společných sezení s pracovníkem LEGO klubu rodič na začátku, během i na konci programu vyplňuje zpětnovazební dotazník. Zajímá nás tedy, jaký má rodič z účasti svého dítěte pocit, tyto pocity / postřehy nám pak mohou pomoci při úpravě programu. 

          Který ze způsobů práce s legem děti zatím nejvíce baví?

          Když se děti ještě příliš neznají, stává se, že chtějí stavět sami a bez omezení. Během Freestyle stavení se už ovšem dává prostor pro to, aby mohly do svého světa stavění přizvat ostatní členy skupiny nebo s nimi sdílet svůj stavební materiál. Výsledkem poté bývá, že děti samy inklinují ke společné stavbě dle vlastního výběru nebo ke složitější společné stavbě podle plánku. Jde nám o to vytvořit podporující prostředí, aby si děti postupně chtěly vyzkoušet vše.

          Absolvoval někdo další z vašich kolegů vzdělávání v rámci Brick-by-Brick programu?

          V současné době absolvovala program kolegyně Bc. Daria Vasilieva.

          Spolupracujete nějak nyní se zástupkyní organizace Naděje pro děti úplňku, která vzdělávací workshop v rámci Brick-by-Brick programu absolvovala také? Nebo spolupracujete případně s někým dalším?

          Již od začátku s námi spolupracuje na vedení klubů facilitátorka Bc. Tereza Zajícová, kterou považujeme za součást našeho týmu. Oceňujeme také spolupráci s LEGO foundation, organizací, která nás podporuje materiálně, ale také svými zkušenostmi v oblasti lego.

          Co máte dále v rámci LEGO klubu a Brick-by-Brick programu v plánu?

          Pokračovat v nastaveném tempu a učit se program přizpůsobit co nejširší skupině zájemců.

          Zdroje

          Zdroj fotografie: Soukromý archiv NAUTIS (Zveřejněno 8.12. 2023.)

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Počítačové hry jako součást terapie – zkušenosti terapeuta z praxe
          19. 03. 2021
          „Hraní počítačových her se stalo pevnou součástí života mnoha mých klientů, pomáhá jim s ventilací stresu i se začleňováním do školního kolektivu, může jim také pomáhat s učením komunikačních a sociálních dovedností. Hraní videoher používám ve své terapeutické praxi od samého začátku, tedy od roku 2010, a jako terapeut s ním mám velice pozitivní zkušenosti."
          Skupinová psychoterapie pro děti a dospívající s autismem
          12. 11. 2021
          Skupinová psychoterapie se primárně zaměřuje na oblast interpersonálních vztahů a oblast sociálních dovedností. Někdy je vhodnější než individuální psychoterapie. Dítě se mnohem více projeví v chování a vnějších projevech než verbalizací a introspekcí. Dospívající zase mohou těžit ze sdílení zkušeností a získání zpětné vazby nejen od terapeutů, ale hlavně od svých vrstevníků.
          Jak učit dítě s PAS efektivně vyjádřit svá přání a potřeby
          10. 12. 2021
          V tomto textu bychom rádi ukázali, jak postupovat, aby se podařilo rozvinout vyjadřovací schopnosti u malého dítěte s PAS, které dosud s okolím nedokáže efektivně komunikovat. Vysvětlíme si, co je potřeba rozmyslet před samotným učením i jak trénink komunikace probíhá v praxi. Uvedené postupy se týkají práce s dětmi neverbálními, ale i s dětmi, u nichž stávající verbální produkce neplní funkci sdělení.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.