heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Rodina
          4. Rodiče
          5. Každý jsme jiný

          Každý jsme jiný

          Autor:
          Mgr. Zuzana Dvořáčková
          Datum publikace
          14. 06. 2023
          Aktualizováno
          03. 06. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          Každý jsme jiný
          
          

          Často přemýšlím nad tím, proč je autismus TAKOVÝ problém. Na mysli mám tentokrát problém primárně ve školství.

          I sedm let od uzákonění inkluze se děje to, že rodiče jsou (klidně i po telefonu) odmítáni se slovy „Tyto děti nepřijímáme.“ Mnoho z nich hledá vhodnou školku nebo školu jako jehlu v kupce sena. A docela běžně se stává, že musí dojít ke změně a přechodu na jinou, a to z nejrůznějších důvodů. Přitom všichni, kdo se autismu věnujeme, víme, že taková změna je pro naše děti na spektru opravdu velký zásah do jistot a nemalý zdroj následné frustrace.

          Rozumím tomu, že mnoho lidí cítí strach. Strach z neznámého je nakonec přirozený. Každý člověk se v situaci, která je nová a nějakým způsobem zatěžující, cítí nejistý a nechce se mu do ní. A občas do ní jednoduše nejde, anebo hledá někoho, kdo do toho půjde s ním. Parťáka.

          Můžou se školy rozhodnout, že do takto nové situace nepůjdou? Neměly by. Znovu opakuju, že inkluze už je pěkných pár let dána ze zákona. Přesto se to děje. Mnohem sympatičtější by bylo, kdyby školy hledaly parťáky. Jednoho takového přitom mají na dosah. Rodiče. Tedy lidi, kteří dané dítě znají nejlépe ze všech a můžou nesmírně pomoci.

          Nic není černobílé a tady to platí zrovna tak. Znám nepřijímající školy, nebo spíše jednotlivce v nich, stejně jako znám nespolupracující rodiče. Chyby bývají někdy na jedné straně, jindy na druhé. A někdy na obou zároveň.

          Jestli mě něco ve Skandinávii nadchlo, byla to vzájemná spolupráce v péči o dítě s PAS. Rodiče, škola, poradna i další terapeuti se pravidelně společně schází, aby konzultovali vhodné postupy, zařazení dítěte do konkrétní školy i další nezbytnosti. Tou pravidelností teď nemám na mysli jednou za rok, ale několikrát do roka. Cílem je, aby v tom bylo dobře všem zúčastněným. Tedy dítěti s autismem, jeho spolužákům, pedagogům, rodičům. Aby dítě prospívalo a stávalo se nedílnou součástí společnosti.

          U nás už jsme se naučili a přijali fakt, že máme na školách třeba dyslektiky, děti s ADHD atd. Zvykáme si na více národností a rozumíme tomu, že v běžné škole potkáme i někoho na vozíčku.

          Pak se ale vracím ke své úvodní otázce. Proč je tedy autismus takový problém?

          Je to totiž jen další z mnoha odlišností, která se ve společnosti objevuje. Nesporný důkaz o tom, že každý jsme jiný. A konkrétně ve školství už víme, že tzv. tabulkových dětí (bez jakýchkoliv obtíží, tedy poruch učení a jakýchkoliv diagnóz) je jen velmi malé procento.

          Individuální přístup je tedy nezbytně nutný. A je to přesně to, co potřebují všechny děti, nejen ty na spektru.

          Autismus je odlišnost, která může být obrovsky obohacující. Moc bych si přála, aby se mentalita v ČR v nahlížení právě na odlišnost proměnila. Je to běh na dlouhou trať, ale jinudy cesta jednoznačně nevede.



          👉 Další informace k tématu školní docházky si můžete přečíst v textu 1+10 doporučení spokojeného žáka s autismem. 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Školní zralost a školní připravenost - důležité faktory před zahájením školní docházky dítěte s PAS
          12. 01. 2021
          Jsou kritéria, která by děti měly splňovat, aby pro ně vstup do školy byl co nejpříjemnější. Pokud je přijato dítě nezralé, může to u něj vyvolat dlouhodobý stres. U žáků s PAS často nebývá problémem intelektová úroveň, zralost však ovlivňují deficity v oblasti sociálního chování.
          Život s dítětem na spektru jako jedna velká objevná jízda
          16. 02. 2022
          Myslím, že je dobře, že jedno z pravidel psychohygieny pro nás pečující rodiče zní: „Nehaste, co nehoří.“ Vzala jsem si to za své a řeším vždycky jen to, co je u nás zrovna aktuální. Zároveň jsem si za uplynulá léta, ve kterých jsem se učila (a stále učím) porozumět autismu a hlavně tomu, co to znamená u našeho syna, vypěstovala určitou odolnost.
          O kamarádstvích mého syna s PAS
          21. 01. 2023
          Každý rodič si pro své dítě přeje, aby bylo v životě šťastné. Já, jakožto matka syna s autismem, samozřejmě zrovna tak. Čím je syn starší, tím víc a intenzivněji cítím, že víc než cokoliv jiného mu přeju, aby měl „svou smečku“. Kamarády nebo alespoň jednoho. Někoho, kdo s ním jeho životem půjde a nebude ho soudit, klást nároky, ale přijme ho takového, jaký je, a bude ho pravidelně vídat.
          Běžná, nebo speciální školka? Rozhovor s maminkou tří dětí, z nichž nejmladší syn je autista
          08. 06. 2023
          Eva Sikorová je maminkou tří dětí, z nichž její nejmladší syn je na autistickém spektru. Na to, že jeho vývoj je odlišný, přišla už před druhými narozeninami chlapce. Synovi je nyní už sedm let a i přes velkou pasivní slovní zásobu, s okolím komunikuje jen své nejdůležitější potřeby.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.