Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Jako většina rodičů jsme již od druhého stupně základní školy přemýšleli o budoucím vzdělávání našeho Jakuba. Kuba má Aspergerův syndrom, je šikovný v matematice a fyzice a jdou mu dobře jazyky. Už v sedmé třídě jsme byli na prvním dni otevřených dveří. Možná příliš brzy, ale chtěli jsme sami vědět, jak to na nich chodí a jak Kuba zvládne návštěvu v cizím prostředí. V osmičce a devítce jsme si v kalendáři kroužkovali, kdy a kde budou další dny otevřených dveří, pár si jich našel sám Jakub.
Řeklo by se, že dítě, kterému jde učení samo, si může vybírat. Navíc v Praze, kde je středních škol dostatek. Přesto jsme zavrhovali jednu školu po druhé. Škola musela být blízko našeho bydliště, dojíždění co nejjednodušší. Důležité bylo také přání Jakuba ohledně výběru druhého jazyka a zohlednění jeho specifických potřeb. Na jedné z vybraných středních škol zaměřených na informatiku jsme narazili na příliš málo místa v učebnách (studenti zde sedí po čtyřech v jedné řadě). Stavební průmyslovka představovala dlouhé dojíždění a komplikace s Kubovou alergií na prach. V další průmyslovce nám zástupce ředitele naznačil, že pro daný obor se nehodí přítomnost asistenta pedagoga. A jako rodič nechcete dát dítě někam, kde vás už dopředu nechtějí.
Na konci osmé třídy jsme s Jakubem byli ve speciálně pedagogickém centru (SPC) na kontrolním vyšetření. Proběhlo domluvené komplexní vyšetření, kdy se Jakubovi věnovala speciální pedagožka a psycholožka. V SPC jsme předběžně konzultovali vybranou školu, probrali jsme všechna pro a proti a dostali pár tipů na další střední školy, v nichž již mají zkušenosti s asistentem pedagoga. Zároveň jsme výběr školy konzultovali i s Jakubovou psychiatričkou. Zajímavý byl pro nás nesoulad, kdy se SPC více přiklánělo ke gymnáziu a paní doktorka z dětské psychiatrie ke škole s maturitním oborem, která by byla méně náročná.
Na začátku devátého ročníku jsme měli vytipované dvě školy. Jakub si vybral gymnázium, aby se mohl rozvíjet v matematice, líbila se mu budova školy a snadné dojíždění. Jako druhou školu jsme nakonec Jakubovi vybrali obchodní akademii, kde mají zkušenosti s dětmi s PAS a dojíždění je podobně jednoduché, jako na vybraném gymnázium. Kuba si byl jistý, že udělá přijímačky na gymnáziu, takže s výběrem druhé školy souhlasil.
S přípravou na přijímací zkoušky jsme Kubovi doma pomáhali. Tiskli jsme hory testů z Cermatu a koupili doporučované publikace. S matematikou problém nebyl, ve škole paní učitelka dětem zadávala testy z Cermatu jako domácí úkoly, což Kubovi stačilo. Soustředili jsme se na testy z českého jazyka. Od začátku deváté třídy Kuba vypracoval jeden test týdně, který jsme pak spolu rozebrali a společně hledali správné odpovědi. Bylo to náročné.
V SPC pro Kubu vystavili doporučení pro úpravu podmínek k přijímacím zkouškám, díky němuž měl čas navíc, byla mu doporučená samostatná učebna a podporující osoba. Domluvili jsme se s Kubovou asistentkou pedagoga, že mu tuto podporu poskytne. Bylo to ideální řešení, provedla ho celou základkou. Kubovi mohla pomoct s hlídáním času, připomenout, že se má napít a zklidnit ho při nervozitě, případně předejít problémům v komunikaci.
Doporučení pro úpravu podmínek přijímacího řízení vydá speciálně pedagogické centrum nebo pedagogicko-psychologická poradna na žádost rodiče a je třeba jej přiložit k přihlášce na střední školu do 1.3.
|
Do obou středních škol jsme zanesli přihlášky spolu s vystaveným doporučením. Na obchodní akademii nám rovnou řekli, že nás bude kontaktovat zástupce ředitele a dostali jsme informaci, že kdyby „naše“ asistentka onemocněla, tak není problém Jakubovi přidělit jejich asistentku pedagoga. Ještě ten den jsem si se zástupcem ředitele vyměnila pár e-mailů, kde mě ujistil, že by neměly nastat žádné potíže s uzpůsobením přijímacích zkoušek. Z gymnázia se ozvali až později, ale také s uzpůsobením přijímaček neměli problém. V době, kdy už jsme věděli, že bude pouze jeden termín přijímacího řízení a že bude probíhat na gymnáziu, si výchovný poradce vyměnil informace s „naší“ asistentkou pedagoga, domluvili se, v kolik hodin s Jakubem dorazí, aby se vyhnuli davu ostatních dětí a řekli si, kde bude asistentka s Jakubem trávit přestávku.
V březnu přišel koronavirus a zavřely se školy. Děti zůstaly doma na distanční výuce. U Kuby distanční výuka na jaře roku 2020 probíhala pouze formou e-mailů, kdy děti dostaly úkoly k vypracování a hotové je pak zasílaly učitelům. První dva týdny jsem Jakuba kontrolovala, aby si ohlídal všechny zprávy od učitelů, pak už si zvykl a osamostatnil se. Distanční výuka mu vyhovuje, je ve své bublině, kde nemusí řešit nic jiného než učení a vypracování úkolů. Žádná komunikace se spolužáky, žádné strkanice dětí na chodbách atd. Příprava na přijímačky ale padla na nás, rodiče. Oddalování termínu pro přijímací zkoušky bylo nepříjemné pro Jakuba i pro nás. Přípravy na přijímací zkoušky se oddalováním termínu prodloužily o tři měsíce. Tři měsíce nervozity a procvičování testů z Cermatu. Trénovali jsme navíc také to, aby Kuba zvládl psát testy v roušce.
Komunikace s gymnáziem a s naší paní asistentkou se vyplatila. Organizace přijímacích zkoušek proběhla na jedničku, Kuba měl samostatnou třídu, pomohl i navýšený čas a přítomnost jeho asistentky. Přestávku mezi předměty strávil na dvoře školy, měl s sebou tužku a blok a kreslil si. Kvůli nestandardnímu koronavirovému jaru jsme se výsledky přijímacích zkoušek dozvěděli velmi rychle, Jakub se dostal na obě střední školy. A vybral si gymnázium.
V páté třídě se nám Kubíka nepovedlo přesvědčit, aby si vyzkoušel přijímačky na osmileté gymnázium. Věděl, že nemusí. A když je něco nepovinné, Kuba to nedělá. V šesté třídě dostal možnost účastnit se matematické olympiády. Nebylo to však povinné, takže i přes přesvědčování učitelky a nás rodičů odmítl. Ale souhlasil, že to další rok zkusí. Od sedmé třídy se účastnil matematických i jiných soutěží, i když se mu nechtělo, už se nechal přemluvit. V obvodních kolech měl možnost absolvovat soutěže i v jiných školách a v jiných kolektivech, než těch, na něž byl zvyklý. Doprovázela ho asistentka pedagoga, která na něj čekala na chodbě.
Každá zkušenost s testy a úkoly v jiném prostředí byla cenná. Dále pomohla důkladná příprava po celý devátý ročník. Nejen, že se na testech z Cermatu učil, ale věděl přesně, co ho čeká, jaké typy otázek, jak se testy správně vypracovávají, že se rýsování musí obtáhnout perem a podobně. Velkou pomocí pro Kubu byla také paní asistentka pedagoga jako podporující osoba na přijímacích zkouškách.
👉 Pro další informace k tématu doporučujeme přečíst článek Přechod žáka s PAS ze základní školy na střední školy nebo učiliště.
Zdroj fotografie:
Názory