heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vše o autismu
          4. Selfadvokacie
          5. 10 tipů, jak komunikovat s osobou s autismem respektujícím a pomocným způsobem

          10 tipů, jak komunikovat s osobou s autismem respektujícím a pomocným způsobem

          Autor:
          Libuše
          Datum publikace
          20. 03. 2022
          Aktualizováno
          23. 04. 2025
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          10 tipů, jak komunikovat s osobou s autismem respektujícím a pomocným způsobem

          To, že máte autismus může znamenat, že se některé dovednosti naučíte později než vrstevníci. Když nenaplňujete očekávání lidí ve svém okolí, můžou se chovat netrpělivě. Mohou vám vyčítat, že jste pomalí, zlobiví, špatní, hrubí nebo bezohlední.

          Místo kritiky autistů raději hledejte způsoby, jak jim věci vysvětlit a jak je věci naučit. Neodsuzujte je za to, že se nechovají tak, jak si vy představuje a ani za to, že se nejprve potřebují naučit to, co ostatní dokážou intuitivně zachytit. Mějte na paměti jejich důstojnost a za autismus je netrestejte. Místo toho doporučuji voli respektující a pomocnou komunikaci, kterou jsem podle vlastních zkušeností shrnula do 10 základních bodů. 

          Text si můžete poslechnout také v audioverzi. Namluvila Pavla Hradecká. 

          AutismPort · Pohledem osoby na spektru: 10 tipů, jak komunikovat respektujícím a pomocným způsobem

          1. Mluvte s lidmi s autismem pozitivně

          Nikdo nemá rád, když pořád dokola poslouchá samá „ne“, anebo „chyba.“ Změňte v tomto ohledu slovník a raději říkejte, co může člověk udělat lépe a jak na to, než co všechno dělá špatně.  

          2. Čím víc jsou lidé s autismem nepružnější a vyhýbavější, tím víc musíte být přizpůsobiví

          Za nespoluprácí se často schovává úzkost. Autisté potřebují mít kontrolu nad tím, co se po nich žádá. Ideální je hledat řešení společně: „Chceš si uklidit pokoj hned, nebo po obědě? Chceš k obědu knedlíky, nebo špagety?“

          3.  Zpomalte

          Mnoho autistických osob zpracovává informace pomaleji, a tak reagují se zpožděním. To neznamená, že vám nerozuměli, že něco neumí, nebo vám nechtějí vyhovět. Dejte jim čas, protože pokud to neuděláte, způsobíte restart a zpracování informací začne nanovo. Pokud ještě přidáte další pokyny a otázky, může dojít k úplnému zahlcení a selhání „systému“.  

          4.  Pomožte si vizuálními informacemi

          Mnoho rodičů si myslí, že pokud je jejich dítě bystré a komunikuje verbálně, nepotřebuje vizuální podporu. Jenže většina osob na spektru, i těch dospělých, těží z toho, když se mohou opřít o vizuální instrukce. Zjednodušeně to znamená, že je lepší nakupovat se seznamem, mít sepsaný program na domácí nebo pracovní úkoly i na ranní a večerní rutinu, a to bez ohledu na intelekt. Prožívaná úzkost pak nemusí mít negativní dopad na výkon, a naopak i člověk, který má v záloze vizuální informace, je méně náchylný k úzkosti.  

          5. Žijte život nahlas! 

          Pokud nastane změna v zajeté rutině, osoby na autistickém spektru často neví, co mají dělat. Pokud si chcete udělat špagety a zjistíte, že je ve spíži nemáte, rychle se dokážete rozhodnout pro něco jiného. Člověk s autismem v takové situaci potřebuje podporu při plánování náhradního řešení. Sdělte nahlas, napište nebo nakreslete, jaké existují možnosti a postupy, čímž člověku s PAS pomůžete vyrovnat se s neočekávanou změnou a vyřešit nastalý problém. 

          6. Pomáhejte snižovat nejistotu a předcházet sociálním přešlapům 

          Pomáhejte lidem s autismem chápat, co mohou v určitých situacích očekávat a co se očekává od nich. Snížíte tím jejich úzkost ze selhání. Seznamte člověka s autismem i s možností plánu B, pomůžete mu být flexibilnější, když se věci změní.

          7. Využívejte úspěšné osoby s autismem jako vzory

          Například dítě, které miluje Pokémony, může mít radost z vědomí, že tvůrce populární karetní hry Satoshi Tajiri, je autista. Autistické děti musí vědět, že autismus nemusí omezit jejich úspěšnost. Čtěte a doporučujte jim knihy o úspěších lidí s autismem. 

          8.  Snažte se sdílet zájmy 

          Lidé by se měli snažit více sdílet své zájmy. Společné zájmy totiž usnadňují sociální zapojení a konverzaci. Naslouchejte si navzájem a snažte se u toho zvládat své emoce. Jsem také autista, což mi ztěžuje předstírání zájmu. Mám však velkou motivaci mít dobrý vztah se svým okolím. A tak se snažím zajímat o to, o co se zajímají druzí. Zájmy autistů zase mohou být inspirující pro ostatní. 

          9. Doptávejte se 

          Dejte najevo, jak situaci vnímáte vy a zeptejte se, jak ji vnímá člověk s autismem. Řešení problémů spoluvytvářejte s osobou, pro kterou máte být oporou. Doptejte se, co se chce osoba s autismem naučit, co je pro ni důležité.  Dejte najevo, že chcete pomoci s tím, aby se člověk s PAS cítil dobře.  

          10. Akceptujete rozdíly, férovost neznamená jednotný přístup 

          Každý člověk s autismem, reaguje jinak a má také specifické potřeby. Lidé s autismem se liší v tom, co zažili, co znají a umí, jaké zkušenosti získali a jak velkou mají kontrolu nad svým životem. Každý potřebuje jinou míru podpory od svého okolí, aby mohl některým situacím porozumět, fungovat a zapojit se lépe do společnosti. Někdy musí být pomoc hodně intenzivní, jindy postačí i nepatrná. Není to nespravedlivé, je to tak v pořádku.  

           

          Děkuji za inspiraci k tomuto článku paní doktorce Kateřině Thorové. Pomáhá mi slova a věty uspořádávat do smysluplného celku. Motivuje mě, abych více četla a studovala. Mohu se tak ve psaní stále zlepšovat.  

          Zdroje

          Zdroj fotografie:

          Canva.com, free Content licenses (PRO version), In. https://www.canva.com/photos/MAEJHv0OSs4-talking/ 
          {/sources}
          Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz. 
          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Zvláštnosti ve vývoji komunikačních dovedností dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Hlavní roli při „vrůstání“ do jazykového systému mateřského jazyka hraje napodobování a opakování. Pro děti s autismem jsou všechny tyto činnosti obtížné. Napodobování a sociální forma učení u dětí s autismem často ve vývoji chybí nebo jsou omezené.
          Jak učit dítě s PAS efektivně vyjádřit svá přání a potřeby
          10. 12. 2021
          V tomto textu bychom rádi ukázali, jak postupovat, aby se podařilo rozvinout vyjadřovací schopnosti u malého dítěte s PAS, které dosud s okolím nedokáže efektivně komunikovat. Vysvětlíme si, co je potřeba rozmyslet před samotným učením i jak trénink komunikace probíhá v praxi. Uvedené postupy se týkají práce s dětmi neverbálními, ale i s dětmi, u nichž stávající verbální produkce neplní funkci sdělení.
          „Jsem v jinakosti normální“ – rozhovor o diagnostice autismu v dospělosti
          20. 12. 2024
          V rozhovoru otevřeně hovoří o svých obavách z diagnostiky, jejích přínosech, ale i o maskování a o tom, proč ještě před rediagnostikou ztratila motivaci projevy autismu maskovat.
          Aspergerův syndrom nebo porucha autistického spektra? Rozhovor se třemi sebeobhájci
          18. 02. 2025
          Bavili jsme se se třemi sebeobhájci: Šimonem Hlinovským, Janem Kunovským a Sky Křížovou o jejich životních zkušenostech a příbězích ze života s Aspergerovým syndromem. V této části rozhovoru se věnujeme mýtům o autismu a tomu, jaká slova volit při jeho popisování. Hosté doporučují zdroje informací, tipy na zajímavou literaturu nebo seriály o autismu. V neposlední řadě také zazní postřehy, které by hosté rádi předali těm, kteří na diagnózu teprve čekají, nebo se s ní čerstvě seznámili.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.