heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Mozek
          4. Specifika myšlení
          5. A co to ten autismus vlastně umí?

          A co to ten autismus vlastně umí?

          Autor:
          Mgr. Anežka Rejzková
          Recenzent:
          Bc. Šimon Plecháček
          Datum publikace
          23. 09. 2024
          Aktualizováno
          23. 09. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          A co to ten autismus vlastně umí?

          Samotné autistické myšlení nebylo vždy považováno za poruchu a je těžké určit, kdy se tomu tak stalo. Dříve bylo totiž považováno pouze za jiný „mód“ myšlení, např. švédský psychiatr Eugen Bleuler rozeznával dva typy myšlení – logické nebo také realistické a autistické. Bleuler tento koncept představil v roce 1911 ve své knize věnované poznatkům o schizofrenii. Návrat k vnímání autistického myšlení jako součásti širšího spektra lidských zkušeností a schopností je v posledních letech častým předmětem diskusí o neurodiverzitě.  

          Projevy autismu nemusejí člověka jen omezovat a izolovat, ale mohou být přínosné. Dle sebeobhájců se jedná např. o schopnost věnovat se jednomu předmětu extrémně dlouhou dobu, potřebu věci dokončovat, nutkavé lpění na pravidlech a konvencích, smysl pro detail a perfekcionismus, poučování ostatních, přesnost a svědomitost, neochotu vytvořit očekávané výsledky standardním způsobem, doslovnou interpretaci, upřímné (někdy až necitlivé) vyjadřování. 

          Tyto znaky nám ukazují, že být jiný nemusí být postižení, ale rovněž výhoda, která s sebou může přinášet nová řešení problémů. Autisté dokážou vynaložit nebývalé soustředění na objekt vědění, takže se mohou dostat dále než lidé, kteří tráví obrovské množství času socializací a nechají se snadno rozptýlit. I vzhledem ke vzrůstajícímu počtu osob s touto diagnózou bychom se měli stále více snažit poskytnout pracovní podmínky, za kterých budeme moci těchto výhod využít. Je totiž možné, že je budeme do budoucna opravdu potřebovat. 

          Vnímám totiž, že v současné době společnost ani zdaleka nevyužívá dostatečně potenciál lidí s autismem. Byť už se objevují náznaky v různých, zpravidla nadnárodních firmách, které mají politiku pro zaměstnávání otevřenou i neurodivergentním osobám. Napadá mě např. politika Googlu a Androidu, což jsou jedny z největších a nejvíce prosperujících společností, od kterých bychom si v této oblasti mohli vzít příklad. 

          Doktor Tony Attwood uvádí: „Záliba ve vědě může jedince vést k vysokoškolskému studiu a akademickému zaměstnání. Ostatně univerzity jsou známy tím, že tolerují neobvyklé osobnosti (u nás myslím, že pouze v některých oborech, pozn. autorky) obzvláště ty, které jsou originální a za výzkum by položily život. Kdysi jsem zaslechl poznámku, že univerzity slouží jako chráněné dílny pro lidi, kteří mají potíže se sociálním kontaktem. Na druhou stranu platí, že dlouhé řadě vědeckých objevů a uměleckých děl dali život právě jedinci s Aspergerovým syndromem. Podle mého názoru by společnosti mohla jedině získat, kdyby vlastnosti těchto jedinců více uznávala a podporovala jejich rozvoj."1 Doktor Attwood zde mluví konkrétně o Aspergerově syndromu, tyto informace lze však obecně vztáhnout i na osoby s autismem bez poruchy intelektu.  

          Když pro jehlu nevidíme kupku sena 

          My, jakožto osoby s autismem, jsme spíše zaměřené na detail a někdy máme problém vnímat celek. Jak se říká – pro jehlu nevidíme kupku sena. A právě díky vnímání těchto detailů můžeme leckdy opravdu přinést originální pohledy, položit nové otázky, upozornit na přehlížené problémy či nabídnout nevšední řešení. Jsme často oproštěni od klasických stereotypních vzorců myšlení a chování. Zde souhlasím s citátem: „Nikdy neříkejte, že něco nejde. Dříve či později se najde někdo, kdo neví, že to nejde, a udělá to.“  

          Jiný styl myšlení osob s autismem obohacený o nové pohledy nám může pomoci se posunout nejen v oblasti vědy. Nyní si dovolím použít citát ze Sherlocka Holmese od Sira Arthura Conana Doyla: „Když vyloučíte nemožné, pak to, co zbývá, musí být pravda, byť je sebenepravděpodobnější.“2 Problémem je, že většina lidí je dnes naučena přemýšlet podle určitého vzorce, vidí jedno řešení, které mají naučené, to považují za správné, a proto již dále o problému neuvažují. Lidé s autismem takto většinou nepostupují, vidí více řešení a při jeho hledání vyloučí pouze ty opravdu nemožné varianty. (Myslím tím ty opravdu nemožné, často klidně zahrnující i zcela nepravděpodobné možnosti, jako je např. přítomnost ledního medvěda na poušti). Ostatní možnosti, jakkoli nepravděpodobné, bude brát v potaz. Každý problém, který je nutný řešit, může odhalit chyby v systému, např. špatně nastavený vzdělávací systém, postupy v zaměstnávání i způsob, jakým je tvořeno právo, jelikož do něj se také vždy promítá společenská realita. Lidé s autismem mohou být opravdovým přínosem pro společnost, jelikož jsou díky své nezaujatosti více citliví k „nesmyslům" vyprodukovaným dnešní společností, které je pro ostatní snadnější přijmout za platnou normu.   

          Na druhou stranu bychom mohli namítat, že autisté by sami bez neurotypiků nepřežili. Můžeme taktéž zdůrazňovat jejich nepraktičnost, nebo zmínit, že existují autisté, kteří se o sebe nedokáží sami postarat a potřebují stálou péči (což je ale jiná věc – v tomto textu se snažím zastávat autistického myšlení jako takového. Lidé, kteří potřebují nepřetržitou pomoc, samozřejmě mezi autisty existují, ale stejně tak je najdeme i mezi neurotypiky.) Ano, čistě autistický svět by pravděpodobně nevydržel dlouho, ale pokud by obě formy myšlení mohly fungovat vedle sebe bez vzájemného omezování, mohl by být ještě lepší než dnes. Na závěr bych ráda zmínila příměr Stanislava Komárka, který jej sice původně použil v kontextu sexuální orientace, ale jeho význam lze přenést i na osoby s autisem: „V jistém smyslu představují ve společnosti cosi jako papriku v guláši – bez ní je pokrm fádní, večeře skládající se jen z papriky je však nepoživatelná."3 

           

          {Hlášku Co to ten autismus vlastně umí? pronesl ve snímku Normální autistický film Ahmed, malý chlapec na autistickém spektru.}


          Článek je upraveným textem z diplomové práce Vrozené poruchy v právním kontextu (se zaměřením na autismus), jejíž autorkou je Mgr. Anežka Rejzková. 

           

          Zdroje

          Havní zdroj textu: 

          Rejzková, A. (2017). Vrozené poruchy v právním kontextu [Diplomová práce, Masarykova univerzita, Právnická fakulta]. Masarykova univerzita. https://is.muni.cz/th/ez54h/ (S. 88-91)

          Citované zdroje:

          1) Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-979-8. (S. 176-177)  

          2) Doyle, A. C. (1890). Znamení čtyř 

          3) Komárek, S. (2012). Muž jako evoluční inovace?: eseje o maskulinitě, její etologii, životních strategiích a proměnách. Praha: Academia. (p. 134). ISBN 978-80-200-2086-4. (s. 134) 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Co neříkat lidem s autismem I.
          12. 01. 2021
          „Ráda bych předem napsala, že to, co může vadit jednomu autistovi, nemusí vadit druhému a naopak. Je také velký rozdíl mezi tím, když se člověk upřímně zajímá a klade otázky, protože dané problematice nerozumí, a když sebevědomě vynáší soudy a komentáře, které nemá nijak podložené a které by mohly druhé osobě ublížit." - Co by se podle Elišky nemělo říkat autistům?
          10 tipů, jak komunikovat s osobou s autismem respektujícím a pomocným způsobem
          20. 03. 2022
          To, že máte autismus může znamenat, že se některé dovednosti naučíte později než vrstevníci. Když nenaplňujete očekávání lidí ve svém okolí, můžou se stát netrpělivými. Mohou vám vyčítat, že jste pomalí, zlobiví, špatní, hrubí nebo bezohlední. Místo kritiky autistů raději hledejte způsoby, jak jim věci vysvětlit a jak je věci naučit. Neodsuzujte je za to, že se nechovají tak, jak si vy představuje ani za to, že se nejprve potřebují naučit to, co ostatní dokážou intuitivně zachytit. Mějte na paměti jejich důstojnost a za autismus je netrestejte.  
          Mediální reprezentace autismu optikou osob s PAS
          07. 04. 2023
          Řadu informací vnímáme nikoliv přímo, ale zprostředkovaně skrze média. Zeptali jsme se proto osob na spektru s jakou formou mediální reprezentace autismu se setkávají a jak současnou mediální reprezentaci osob s PAS sami hodnotí. 

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.