heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Zdraví
          4. Zdraví a autismus
          5. Dentální hygiena a prevence při péči o zuby – příklad dobré praxe

          Dentální hygiena a prevence při péči o zuby – příklad dobré praxe

          Autor:
          Petra Hnátová Gúčiková
          Datum publikace
          12. 03. 2023
          Aktualizováno
          13. 03. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          Dentální hygiena a prevence při péči o zuby – příklad dobré praxe
          
          

          V době, kdy byl syn již školákem, jsme se začali věnovat také dentální hygieně. Na dentální hygienu chodíme na stejné pracoviště jako k zubaři. Začínali jsme s manuálním čištěním zubů pomocí různých nástrojů.

          Syna jsem na dentální hygienu vždy doprovázela a pomáhala jsem mu porozumět jednotlivým krokům, které ho čekaly. Na rozdíl od začátků s návštěvami u zubaře jsme na dentální hygieně již od začátku nepoužívali žádnou vizuální oporu. Pro syna byl však vždy důležitý čas, který jsme společně měřili na časovači na mobilním telefonu. Pro případ potřeby jsme si vždy s sebou vzali antistresový míček do ruky.

          Na mého syna působilo rušivě například zapnuté rádio. Na naše požádání ho ale hygienička ochotně vypnula.

          Dentální hygienu navštěvuje můj syn pravidelně každých šest měsíců. Tato pravidelnost (stejně jako u preventivních prohlídek u zubaře) se stala velmi užitečnou a můj syn má tak pořád představu, co se zde bude dít.

          Postupem času jsme začali nahrazovat nástroje za přístroje, nejprve bez vody, potom i s vodou. Přidala se i odsávačka, kterou si můj syn drží sám. Ta mu nebyla příjemná. To proč tomu tak je, jsem pochopila až po vlastním vyšetření – zjistila jsem, že vydává nepříjemný zvuk.

          Čas byl naším přítelem i v případě dentální hygieny. Postupem času se můj syn osamostatnil a sdělil mi, že jde do ambulance sám.

          Dnes ve věku 14 let má můj syn všechny zuby zdravé a je samostatný jak v zubní ambulanci, tak na dentální hygieně.

          Ráda bych proto upozornila na prevenci, která se mi jeví jako mimořádně důležitá. Správné a dostatečné čištění zubů umí velmi účinně zabraňovat vzniku zubních kazů a můžeme tak předcházet případným nepříjemným ošetřením.

          U mého syna jsem se proto zaměřila na správnou techniku ​​čištění zubů. Postupně jsme vyměnili klasický kartáček za ten elektrický a kromě zubní nitě jsme začali používat i jednosvazkový kartáček. Nejdříve jsem synovi s čištěním pomáhala, později jsem zuby jen dočišťovala a dnes už jen kontroluji, zda je vše vyčištěno správně.

          Správnou techniku čištění zubů jsme si kontrolovali i tak, že jsem vždy před prohlídkou u zubaře nechala syna, aby si zuby vyčistil doma sám a zubařka nám pak dala zpětnou vazbu, zda jsou zuby vyčištěny správně.

          Jako důležitou vnímám i skutečnost, že syn seděl v zubařském křesle vždy sám.

          Zpočátku jsem využívala před návštěvami motivaci oblíbenou odměnou. Když byl syn školkařem, byly to oblíbené obrázky k vybarvování, postupem času už nebyla odměna nutná. V případě, kdy by syn potřeboval odměny i za jednotlivé kroky, jako je příchod do ambulance, nebo sezení v křesle, využila bych k tomu tokeny. Už dopředu bych ho obeznámila, za co jednotlivé tokeny dostane.

           

          Odměnu může získat dítě buď ihned po provedené práci, nebo až po sesbírání určitého množství žetonů. Žetonový systém odměňování (Token economy) vytvořili T. Ayllon a N. H. Azrin na základě znalosti fungování operativního podmiňování. Dítě sbírá místo konkrétních odměn žetony, kterých musí mít určité množství, aby je mohlo vyměnit za odměnu. Tato metoda učí dítě trpělivosti. Počet žetonů, které dítě musí před získáním odměny získat, se postupně zvyšuje.

          Zdroj: Čadilová, Žampachová, 2008

          Tyto zkušenosti mi pomohly uvědomit si, jak důležitá je vhodná příprava při návštěvě zubaře i při samotném zubním ošetření. Pokud umíme dítěti s autismem dostatečně srozumitelně ukázat, co ho u zubaře čeká, umíme úspěšně snižovat jeho stres z nepoznaného a nepředvídaného.

          Ne vždy se vše povede napoprvé, ale postupně se umíme dopracovávat ke způsobu, který je pro naše dítě nejvhodnější.

          Kromě dodržování prevence nám užitečnými pomocníky na této cestě umí být milí a empatičtí zubaři, zdravotní sestry a tolerující prostředí.

          
          

          👉 Článek je volným pokračováním textu Jak jsme se synem trénovali návštěvy u zubaře – příklad dobré praxe v průběhu 10 let, ve kterém autorka popisuje své dosavadní zkušenosti a shrnuje je do několika hlavních tipů, které jim zpětnou optikou nejvíce pomohly. 

          Zdroje

          ČADILOVÁ, Věra; ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Strukturované učení. Vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.

           

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Mýty o PAS a ADHD mezi lékaři
          18. 01. 2021
          „Asi každý autista nebo člověk s ADHD zažil nějaké hloupé řeči od známých, rodiny, kamarádů. Je to otravné, ale řeknete si: ,No jo, očividně tomu nerozumí a co jiného by pak znal než ty stereotypy.‘ A snažíte se vysvětlovat. Horší je, když se vám to stane s lékařem."
          Doktoři a my, tedy rodiče dětí s autismem
          27. 05. 2022
          Jedna z velkých bolestí (jak příhodné je tohle slovo v mém dnešním tématu!) v České republice je v mých očích nedostatek lékařů, kteří by uměli KOMUNIKOVAT. Nevím, kam se tato dovednost poděla, ale její nedostatek vnímám napříč všemi obory. U lékařů mi však chybí jednoznačně nejvíc. Druhou bolestí je pak až příliš málo odborníků, kteří by měli alespoň základní povědomí o autismu a vhodném přístupu při ošetřování dětí s touto diagnózou. 
          Jak na strach z návštěvy u lékaře?
          25. 10. 2022
          Návštěva lékaře bývá nepříjemnou zkušeností pro všechny, většinou ale umíme zatnout zuby, překonat nepohodlí a jednou za čas k praktikovi zajít, podstoupit případná další vyšetření a vést k tomu samému úspěšně i své děti. Osoby s autismem ale mohou návštěvu lékaře vnímat jinak.
          Jak jsme se synem trénovali návštěvy u zubaře – příklad dobré praxe v průběhu 10 let
          11. 03. 2023
          Ráda bych se s vámi podělila o naše zkušenosti na cestě k samostatnosti při návštěvách zubaře. V článku se zaměřím na to, jak jsme pomocí nácviků zvládli samotná zubní ošetření, v navazujícím textu se budu věnovat i tomu, jak jsme se začali věnovat dentální hygieně, která se postupem času stala pravidelnou součástí synovy péče o zuby.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.