Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Tento článek má za cíl normalizovat autostimulační chování neboli stimming a také autistické stimulační hračky. Stimming je ve skutečnosti činnost, kterou vykonáváme v jisté míře všichni, abychom se uklidňovali při nadměrné vnější stimulaci. Přistihli jste se například někdy, že si nudou nebo kvůli frustrací klepete nohou? Pak se mohlo jednat právě o stimming.
Proč se tedy stiming řeší častěji u osob s neurovývojovou poruchou, obzvláště pak u osob s poruchou autistického spektra? Lidé na spektru mívají totiž větší potíže se smyslovým přetížením, anebo naopak nadměrným vyhledáváním senzorických podnětů.
V tomto článku se s vámi podělím o to, co je stimming a o 28 tipů na stimulační hračky pro děti i dospělé s autismem. Mnohé z jsou ve skutečnosti předměty každodenní potřeby, které můžete najít i ve svých domácnostech.
Stimmiing je autostimulující chování běžné u osob s autismem. Autisté jej využívají k regulaci smyslových vstupů. Mezi příklady stimmingu patří mávání rukou nebo pohyby prstů. Stimování tak může být velmi nenápadné, ale může mít i výrazné projevy až po autoagresi. Například mnohé z autistických dospívajících dívek, se kterými pracuji na své klinice, jsou vysoce společensky uvědomělé a věnují se stimulačnímu chování, které nepřitahuje pozornost okolí, např.:
|
Stimulační hračky a pomůcky: O co se jedná?
O stimmingu se často hovoří ve spojitosti s autisty, kteří mají specifické potřeby, poruchu učení či poruchu intelektu. Stimming však zpravidla realizují autisté všech věkových kategorií a schopností bez ohledu na intelekt a přidružené poruchy učení.
Stimulační hračky jsou pak předměty navržené tak, aby poskytovaly smyslovou stimulaci a pomáhaly regulovat nervový systém. Mohou být použity k vybití přebytečné energie, snížení stresu a úzkosti, ke zvýšení koncentrace nebo navození emoční pohody.
Stimulační pomůcky mohou mít různý tvar, velikost a texturu. Může se jednat o předměty, které mají originální vzhled a zářivou barvu. Předměty mohou být vytvořeny z jemných materiálů, tvrdého plastu a někdy jsou jejich součástí další malé části, se kterými je možné různě manipulovat.
Zpracovávání vnějších vjemů, a tedy i smyslové potřeby lidí na autistickém spektru jsou odlišené od neurotypických osob, U autismu jsou senzorické potřeby ovlivňovány na základě toho, jak mozek zpracovává senzorické stimuly. Osoba s PAS tak může být přehnaně reaktivní na smyslové podněty, nebo naopak nedostatečně reaktivní, případně dokonce pociťovat kombinaci obojího, což označujeme jako poruchu senzorické integrace nebo také poruchu senzorického zpracování. Senzorická citlivost může způsobit nadměrnou nebo nedostatečnou stimulaci různých typů smyslových vstupů, jako jsou – dotyk, chuť, čich, zvuk a vizuální vstup.
Dítě tak může být například silně přestimulováno dotykem. Může být pro něj obtížné trávit čas v přeplněných prostorách nebo nosit určité kusy oblečení. Abychom podpořili celkovou pohodu a fungování osoby s PAS, je zásadní, abychom rozuměli jejich smyslovým potřebám a řešili je. Senzorické a stimulační hračky nám v tom mohou pomoci.
Jako dětský psycholog a jako osoba s mnoha neurodivergentními členy rodiny vím, že stimulace přináší mnoho pozitivních benefitů, ale může také představovat určité výzvy.
Výhody:
Výzvy:
Stimulační hračky nemusí být vždy speciální předměty zakoupené v obchodě, za které utratíte jmění. Pro mnoho autistických dětí nebo dospělých jsou stejně účinné i věci každodenní potřeby, které můžete najít v domácnosti, např.:
V této sekci jsem konkrétně vybrala stimulační hračky, které příliš nepoutají pozornost a nerozptylují tak ostatní studenty hlasitým zvukem nebo výraznými pohyby. Je však důležité se domluvit s učitelem, aby žákovi povolil použití stimulační hračky v hodině. Pokud tomu učitel není nakloněný, zkuste mu vysvětlit, že stimming pomáhá regulovat vašemu dítěti emoce. (Nebo mu ukažte tento článek).
Pokud vaše dítě pravidelně zažívá smyslové přetížení nebo hledá více smyslových vstupů než jiné děti, níže najdete některé z osvědčených stimulačních hraček, které můžete vyzkoušet:
Je důležité si uvědomit, že žádný typ hračky není výlučný pro žádnou konkrétní skupinu lidí nebo stereotypní chování. Pokud máte obavy ohledně stimulačních aktivit sebe nebo svého dítěte, obraťte se na odborníky (v této oblasti by vám měl pomoci zejména ergoterapeut nebo dětský klinický psycholog).
Pomáhají stimulační hračky při ADHD?
Ano, stimulační hračky mohou pomoci osobám s ADHD tím, že mohou poskytnout potřebnou smyslovou stimulaci a dokáží „zaměstnat ruce“. Můžou tak pomoci lépe se soustředit a vyhnout se přílišnému rozptýlení. Stimulační hračky představují pro žáky s ADHD způsob, jak uvolnit energii způsobem, který je společensky vhodný a může jim pomoci se soustředit na dané úkoly.
Pomáhají stimulační hračky při úzkosti?
Stimulační hračky mohou pomoci při úzkosti tím, že poskytují smyslovou stimulaci, která může být uklidňující a konejšivá. Když se někdo cítí úzkostně, jeho tělo může být ve stavu zvýšené pohotovosti a jeho nervový systém může být nadměrně stimulován. Stimulační hračky mohou poskytnout hmatové a/nebo vizuální rozptýlení, které může pomoci regulovat nervový systém a snížit pocity úzkosti. Opakované pohyby a pocity spojené s používáním stimulační hračky mohou mít také relaxační účinek, který může mysl a tělo dále uklidnit.
I když stimulační hračky nenahrazují odbornou léčbu úzkosti, mohou být užitečným nástrojem pro zvládání příznaků ve spojení s jinými léčebnými postupy.
Je stimming to samé jako tik?
Stimování vypadá pro pozorovatele podobně jako tik, ale jsou mezi nimi důležité rozdíly. Jak stimy, tak tiky zahrnují opakující se pohyby nebo chování. Stimy ale často používají jedinci k regulaci svých smyslových vjemů a k zajištění pocitu pohodlí, zatímco tiky jsou obvykle náhlé a nekontrolovatelné pohyby nebo vokalizace, které jsou spojeny např. s Tourettovým syndromem.
Stimují i lidé bez ADHD nebo autismu?
Ano, rozhodně! Lidé bez ADHD nebo autismu mohou také stimovat. Mezi příklady stimmingu, který je běžný u neurotypických lidí, patří poklepávání nohou, kroucení vlasy nebo kousání nehtů.
Stimming nemusí být nutně známkou poruchy nebo problému, ale spíše způsobem autoregulace a vyrovnávání se se smyslovými podněty ve svém prostředí.
Za souhlas s překladem, úpravami a uveřejněním článku děkujeme doktorce Russell. Originální článek i další tipy najdete na jejích stánkách TAFT. |
Russell, L. Autism Stim Toys: 30 Awesome Sensory Ideas. TATF. Retrieved February 14, 2024, from https://www.theyarethefuture.co.uk/stim-toys-autism/
Názory