heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Přidružené obtíže
          4. ADHD – léčba, fakta, mýty: Rozhovor s psychiatrem Pavlem Theinerem

          ADHD – léčba, fakta, mýty: Rozhovor s psychiatrem Pavlem Theinerem

          Autor:
          Mgr. Veronika Charvátová
          Datum publikace
          07. 11. 2024
          Aktualizováno
          07. 11. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          ADHD – léčba, fakta, mýty: Rozhovor s psychiatrem Pavlem Theinerem

          Dříve se věřilo, že porucha pozornosti s hyperaktivitou – ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) je neurovývojové onemocnění, které se týká pouze dětí a dospívajících. Nové výzkumy však ukazují, že zhruba 60 % dětí s ADHD má jeho příznaky i v dospělosti. Výskyt ADHD v dětské populaci se podle studií pohybuje mezi 3–8 %, v dospělé populaci pak kolem 2–⁠⁠⁠⁠⁠⁠4 %. Tato neurovývojová porucha se tedy dle minimálních odhadů týká více než 250 tisíc osob v České republice.

          Od kolika let lze ADHD diagnostikovat? Jak vhodná je pro léčbu ADHD medikace? Proč je u dívek menší pravděpodobnost, že si u nich někdo příznaků ADHD všimne? Na tyto i další otázky odpovídá v rozhovoru MUDr. Pavel Theiner, Ph.D., vedoucí lékař Dětského a dorostového oddělení Psychiatrické kliniky FN Brno a Masarykovy univerzity.

          Theiner.jpg

          MUDr. Pavel Theiner, Ph.D.

          Jaké jsou nejčastější mýty o ADHD, se kterými se ve své praxi setkáváte?

          Těch mýtů bylo a pořád je ve společnosti hodně, a to i mezi odborníky, ale díky neustálému vzdělávání se je daří daleko častěji vyvracet. Jedním z nejčastějších mýtů bylo dříve především to, že se ADHD nevyskytuje u dospělých. Druhý častý mýtus se týkal toho, že si ADHD diagnostikuje každý sám na internetu a nic takového vlastně ani neexistuje – to ale už dnes vnímám jako méně časté tvrzení. Nyní zase naopak hojně slýcháváme, že diagnózu ADHD má každý. To je dáno i jistými nepřesnostmi v laickém světě. Někdy tomu napomáhají i samotní rodiče, když říkají o svých neposedných dětech, že mají ADHD, i když žádnou takovou poruchu odborně diagnostikovanou nemají. Projevy těchto dětí jsou spíše problémové chování jiného typu. Tyto výroky však u všeobecné populace vedou k představě, že každý, kdo zlobí, automaticky od odborníka dostane diagnózu ADHD. To ale není pravda.  

          Jedním z výroků, na který jsem na internetu narazila, je, že za nárůst počtu dětí s ADHD může používání nových technologií. Zakládá se tato informace na pravdě?

          ADHD je porucha, která má jak biologické, tak neurobiologické příčiny. Nevím o tom, že by se prokázalo, že nové technologie mohou být příčinou vzniku ADHD u dětí.

          Jak běžné je, že symptomy ADHD přetrvávají do dospělosti?  

          V minulosti se předpokládalo, že většina příznaků vymizí někdy na přelomu dětství a dospívání. Dnes je to ale jednoznačně vyvráceno. Ukazuje se, že zhruba 60–80 % dětské populace, která má tuto diagnózu, bude mít příznaky ADHD i v dospělosti. To ale nutně neznamená, že tyto příznaky budou stejné. U člověka probíhá neustálý proces učení a zlepšuje se také schopnost adaptace na problémy, které s sebou ADHD přináší. Pokud to tedy shrnu, v dospělosti bývají projevy ADHD jiné, ale ve své podstatě jsou stále přítomny ty zásadní – narušení pozornosti, impulzivita a hyperaktivita.

          Znamená to tedy, že u 20–40 % dětí příznaky ADHD časem vymizí?

          Znamená to, že zhruba 30 % osob už v dospělosti nesplnilo diagnostická kritéria pro to, aby jim bylo diagnostikováno ADHD. Poté se ale měřila kvalita života nebo fungování těchto lidí v každodenním životě. Ukázalo se, že i když už nesplňovali diagnostická kritéria (a tedy už by nedostali diagnózu), jejich spokojenost a funkčnost v životě byla výrazně podprůměrná.

          Léčba ADHD u dětí a dospělých

          Jaká je nyní nejčastější léčba ADHD?

          ADHD je jediná z neurovývojových poruch, kterou umíme dobře léčit. Nelze ji sice vyléčit, její léčba je pouze symptomatická, což znamená, že ji zaměřujeme na zlepšení příznaků. Léčba ADHD dobře nastavenou farmakoterapií, umí být velmi účinná a rychle fungující. Dokáže výrazně zlepšit problémy, které lidé s ADHD kvůli této diagnóze mají, a díky tomu výrazně zlepšit kvalitu života. Samozřejmě jen léky samy o sobě nenaučí novým strategiím ani tomu, jak lépe navazovat vztahy čili ideální je kombinace s psychoterapií nebo poradenstvím. Často však lze problémy plynoucí z ADHD farmakoterapií eliminovat.

          Jak je to s léky na léčbu ADHD a jejich vedlejšími účinky? 

          Díky tomu, že se jedná o léky ze skupiny stimulantů, není třeba se jich bát. Poprvé byly použity už ve 40. letech minulého století, takže mají dlouhou tradici a víme o nich, že jsou opravdu velmi bezpečné. Dokáží nám poskytnout to, co potřebujeme – aby se člověku ulevilo co nejdříve a aby jeho léčba měla co nejméně vedlejších účinků. Když to porovnáme s tím, jaký dopad může mít neléčené ADHD na kvalitu života, vztahů a na riziko rozvoje dalších psychiatrických poruch, tak přínosy této léčby rozhodně převyšují drobné nežádoucí účinky.

          Co když člověk bral léky jako dítě a medikace mu nevyhovovala, má se jí i v dospělosti raději vyvarovat? 

          Mozek se vyvíjí, stejně tak i reaktivita na léky. To znamená, že někdy v dětském věku nemusí být tolerance na léky nebo jejich efektivita dobrá. Když se ale projevy časem nelepší a člověk má stále problémy spojené s ADHD, tak si myslím, že i v dospělosti stojí za to medikaci znovu vyzkoušet.

          Jaký máte názor na alternativní léčbu ADHD, jako je např. biofeedback či mindfulness?

          Odborná lékařská doporučení se vždy týkají statistické skupiny lidí, kteří mají nějakou poruchu. Pokud se tedy podíváme na výzkumy, tak biofeedback nebo mindfulness či diety nemají při léčbě příliš velkou efektivitu. To ale neznamená, že konkrétním jednotlivcům nepomáhají. Pokud bychom vzali velikou skupinu lidí s ADHD a zkoušeli, jak se zlepší jejich příznaky při biofeedbacku nebo při farmakoterapii, tak na tom budou nepoměrně lépe lidé, kteří berou léky. Z lékařského pohledu se proto jedná o metody, která nejsou dostatečně účinné. To ale neznamená, že vám, jako konkrétnímu člověku, nemůžou pomáhat.

          Jsou mindfulness a neurofeedback při léčbě ADHD evidence-based metody, nebo jsou na úrovni placeba, jelikož mají nižší účinnost než léky?

          Mindfulness a mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) jsou účinnými metodami léčby ADHD u dospělých. U dětí a dospívajících zatím nemáme dost studií. Jejich účinnost je ale nižší než u medikace a dobře se uplatní u lidí, kde i pří lékové léčbě přetrvávají nějaké zbytkové příznaky. U neurofeedbacku je to podobně, studie ukazují na možnou účinnost některých jeho forem, ale nadále je to předmět výzkumu a účinnost je nižší než u standardní medikace. 

          ADHD – jak se projevuje u chlapců a jak u dívek

          Je ADHD, stejně jako PAS, častěji diagnostikováno u chlapců než u dívek?

          U všech neurovývojových poruch jsou poměry ve prospěch chlapců, nebo bychom měli spíše říci v neprospěch chlapců. Z aktuálních výzkumů vyplývá, že u ADHD se jedná o 2–3 chlapce vůči jedné dívce. A pokud sledujeme počty chlapců a dívek v odborné péči, tak tam je počet chlapců ještě vyšší.

          Čím to je, že podezření na ADHD se u dívek vysloví méně často než u chlapců?

          Dívky mohou příznaky lépe maskovat, ale spíše za tím vnímám větší toleranci okolí k příznakům. Zdá se, že u dívek převažují více problémy s nepozorností, což sice vede k horšímu výkonu, náročnějšímu plánování života, problémům ve vztazích a celkově problémům v životě, ale tyto projevy nejsou primárně tolik rušivé pro školní prostředí. Dívky zpravidla tolik nepobíhají, nevykřikují, nevyvolávají rvačky. Jejich horší školní výkon je spíše přičítán intelektu, takže nebývá tolik patrný důvod je odeslat do odborné péče a řešit jejich obtíže.

          U ADHD nemusí být vždy viditelně vyjádřená hyperaktivita

          Často se v textech můžeme setkat také se zkratkou ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity), používá se tento termín i mezi odborníky?

          Termín ADD se používal dříve a je zvláštní, kolik lidí si ho stále pamatuje. Tento termín byl použit ve třetím vydání amerického statistického manuálu (DMS-3) v 70. letech 20. století. Už ve čtvrtém manuálu, který je z konce 80. let, je uvedena pouze diagnóza ADHD s tím, že má tři podtypy, které lze diagnostikovat – první typ je s převahou nepozornosti, druhý typ je s převahou hyperaktivity a impulzivity a ten třetí typ je kombinovaný. ADD odpovídá tomu, co dneska nazýváme ADHD – podtyp s převahou nepozornosti.

          To znamená, že u osob s diagnostikovaným ADHD nemusí být vůbec přítomna hyperaktivita?

          Ano, hyperaktivita nemusí být vůbec viditelně vyjádřená. To, že je osoba s ADHD hyperaktivní, pro ni může být rušivé, ale paradoxně právě díky hyperaktivitě se jí často dostane odborné pomoci. Ačkoliv i hyperaktivita nebo zvýšená impulzivita může osobám s ADHD způsobovat problémy, nejvíce ovlivňují kvalitu jejich života problémy se soustředěním a s pozorností.

          Komorbidity ADHD a diagnostika

          Je u dětí s ADHD větší náchylnost k dalším duševním onemocněním? 

          Zdá se, že mozek, který se vyvíjí v obraze neurovývojové poruchy, tady konkrétně ADHD, je více zranitelný. Lidé s ADHD mají mnohem více příznaků ostatních neurovývojových poruch, například poruchy autistického spektra, tikové poruchy, obsedantně kompulzivní poruchy, dyslexie, dysgrafie či potíže s vývojem řeči. Zároveň jsou také náchylnější k ostatním psychiatrickým poruchám. Ukazuje se, že lidé s ADHD mají v dospívání a v dospělosti více problémů s návykovými nemocemi, s poruchami nálady nebo s úzkostnými poruchami.

          Dle novějších studií je také častá komorbidita ADHD a poruchy autistického spektra (PAS). Mají tyto diagnózy některé projevy společné či až zaměnitelné?

          Vnímám, že když jsou obě tyto poruchy takzvaně učebnicové, což se ale týká jen malého počtu osob, tak záměna nenastává. Avšak u mnoha lidí, protože ADHD a PAS jsou neurovývojové poruchy, nevíme, jestli se jedná o jednu a tu samou podstatu v mozku, která se různě projevuje, anebo jsou to úplně rozdílné poruchy. Mnohdy se objevují drobné příznaky jednoho nebo druhého u ADHD i u autismu.

          Nejsem si jistý, jestli může hrozit záměna těchto dvou diagnóz, ale pozoruji, že i mnozí lidé s ADHD o sobě mluví jako o „mimoních“, říkají, že se cítí divně, že jsou jiní než ostatní, že jim okolí nerozumí. Možná by tyto výroky mohly na první pohled zlákat i k diagnóze poruchy autistického spektra. Myslím si ale, že jejich příznaky jsou dostatečně odlišné, pokud se obě poruchy nevyskytují společně.

          V některých odborných textech se můžeme dočíst, že se tyto poruchy společně nemohou diagnostikovat. Je toto poznání již překonané?

          Ve stále platné Mezinárodní klasifikaci nemocí (MKN-10) je uvedeno, že ADHD, (zde uváděné jako hyperkinetická porucha) a porucha autistického spektra se navzájem vylučují. To neznamená, že se vylučují v existenci, ale nelze je podle tohoto manuálu klasifikovat společně. Tyto informace jsou ale již výzkumem překonány a aktuálně více používáme pro diagnostiku neurovývojových poruch kritéria amerického manuálu DSM-5, ve kterém je tato kombinace zcela přípustná. Stejně tak se díky podrobnějším výzkumům a novému vědeckému poznání mění i Mezinárodní klasifikace nemocí vydávaná Světovou zdravotnickou organizací. V nové revizi (MKN-11) bude možné diagnostikovat obě tyto poruchy souběžně.

           Je v něčem léčba dětí či dospělých s oběma těmito diagnózami specifická? 

          ADHD je specifické tím, že se velmi snadno léčí medikací. Pokud je však spojeno s poruchou autistického spektra, tak by měl mít člověk i specifickou terapii, zaměřenou právě na autismus. Život se dvěma neurovývojovými poruchami je složitější, nicméně uvedenými způsoby umíme těmto lidem alespoň částečně ulevit.

          Do kolika let je možné ADHD diagnostikovat?

          Příznaky ADHD jsou u každého člověka jinak viditelné. Starší klasifikace uvádí, že by měly být patrné před 7. rokem života. Novější klasifikace říká, že před 12. rokem. Vyšší věk je zde ale jen proto, aby se dalo klasifikovat i u lidí, kteří si přichází pro diagnózu až v dospělosti a těžko si vzpomínají, jak se například chovali v mateřské škole. Zatímco když se zeptám, co zažívali před 12. rokem, tak už se jim vybaví více vzpomínek. Nicméně to jenom dokazuje, že tato diagnóza se ukazuje už ve velmi brzkém věku. ADHD dokážeme dobře diagnostikovat už u předškoláků. U batolat nebo menších dětí bych byl s diagnózou opatrnější, protože to je dítě v ještě velmi bouřlivých fázích vývoje mozku. Ale u těch předškoláků už může být porucha pozornosti jasně rozpoznatelná.

          Pokud máme u malého dítěte podezření na ADHD, je vhodné raději počkat s vyhledáním odborníka do nějakého určitého věku?

          Pokud jsou příznaky naplněné, není už potřeba déle čekat, protože téměř nikdy samy od sebe nezmizí.

           

          Souhrn informací z rozhovoru:

          1. Mýty o ADHD: Společnost, včetně odborníků, se potýká s mnoha mýty, které se díky vzdělávání daří vyvracet. Časté mýty zahrnují přesvědčení, že ADHD se týká pouze dětí, že si lidé sami stanovují diagnózu jen podle informací na internetu nebo že ADHD má dnes prakticky každý. Také panuje názor, že nové technologie přispívají k nárůstu případů ADHD, ačkoliv to není vědecky podloženo.

          2. ADHD v dospělosti: Přibližně 60–80 % dětí s ADHD má příznaky i v dospělosti, přičemž symptomy se mohou měnit, ale jádro problémů – porucha pozornosti, impulzivita a hyperaktivita – přetrvává. Asi u 30 % příznaky vymizí natolik, že již nesplňují diagnostická kritéria, avšak tyto osoby můžou mít nižší kvalitu života.

          3. Léčba ADHD: Nejčastější léčbou ADHD je farmakoterapie, která zlepšuje symptomy a kvalitu života. Léky však nejsou jedinou formou léčby – ideální je kombinace s psychoterapií. Stimulanty používané při léčbě jsou bezpečné a účinné, s minimálními vedlejšími účinky. Pokud léky nefungovaly v dětství, mohou být i přesto v dospělosti znovu zvažovány.

          4. Alternativní léčba: Techniky jako biofeedback a mindfulness nejsou považovány za primární léčbu, ale mohou být užitečné doplňkové metody. 

          5. ADHD u chlapců a dívek: ADHD je častěji diagnostikováno u chlapců, což může být způsobeno rozdílnými projevy. Dívky umí příznaky lépe maskovat. Také zpravidla tolik nepobíhají, nevykřikují, nevyvolávají rvačky, takže nebývá tolik patrný důvod je odeslat do odborné péče a řešit jejich obtíže.

          6. Komorbidity: Děti s ADHD jsou náchylnější k dalším neurovývojovým a psychiatrickým poruchám, jako jsou poruchy autistického spektra či obsedantně kompulzivní poruchy. Diagnostické přístupy DSM-5 a MKN-11 umožňují diagnostikovat ADHD a autismus souběžně.

          7. Diagnostika ADHD: Symptomy by měly být patrné před 12. rokem. Diagnostika je možná i v předškolním věku, kdy už může být porucha pozornosti  jasně rozpoznatelná. Pokud jsou příznaky ADHD zjevné, není důvod odkládat vyhledání odborné pomoci, neboť příznaky zřídka vymizí samy.


          MUDr. Pavel Theiner, Ph.D.

          Theiner_medailonek.jpg

          Původní profesí dětský a dorostový psychiatr, nyní ve funkci zástupce přednosty Psychiatrické kliniky FN Brno pro léčebně preventivní péči. Od roku 2008 vedl dětské a dorostové oddělení Psychiatrické kliniky FN Brno. Profesně se věnuje neurovývojovým poruchám, hlavně ADHD, psychoterapii a sexuologii. Učí studenty medicíny na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity a mnoho let se podílí na vzdělávání zdravotních sester v oboru psychiatrie.

           

          Zdroje

          Odborné zdroje: 

          Posner, J., Polanczyk, G. V., & Sonuga-Barke, E. (2020). Attention-deficit hyperactivity disorder. The Lancet, 395(10222), 450-462. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)33004-1  

          Sibley, M. H., Swanson, J. M., Arnold, L. E., Hechtman, L. T., Owens, E. B., Stehli, A., Abikoff, H., Hinshaw, S. P., Molina, B. S. G., Mitchell, J. T., Jensen, P. S., Howard, A. L., Lakes, K. D., Pelham, W. E., & MTA Cooperative Group (2017). Defining ADHD symptom persistence in adulthood: optimizing sensitivity and specificity. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 58(6), 655–662. https://doi.org/10.1111/jcpp.12620

          Visser, S. N., Danielson, M. L., Bitsko, R. H., Holbrook, J. R., Kogan, M. D., Ghandour, R. M., et al. (2014). Trends in the parent-report of health care provider diagnosed and medicated ADHD: United States, 2003–2011. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53(1), 34-46. http://europepmc.org/backend/ptpmcrender.fcgi?accid=PMC4473855&blobtype=pdf 

          Zdroj fotografií: Soukromý archiv Pavla Theinera. 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Život s Aspergerem? Náročný trénink, který nese ovoce
          12. 01. 2021
          Diagnózy mám dvě, Aspergerův syndrom a poruchu aktivity a pozornosti (ADHD). S diagnózou ADHD jsem se vypořádala bez problémů. S Aspergerem je to horší. Stále se mi nedaří se s ním úplně srovnat a nejhorší je, že na něj žádné léky neexistují. Paradoxně se léčit ani nechcete, protože jste to prostě vy a bez Aspergera byste byli opravdu úplně někdo jiný!
          Dost dobře nenormální: Můj báječný život s autismem a ADHD
          21. 05. 2021
          „Situace, které doslova vybízejí ke zhroucení, autorka popisuje s humorem, ironií, vtipem. Naší pozornost obrací i k časté šikaně autistů, vztahům, peripetiím v zaměstnání. Mně osobně kniha poskytla celou řadu impulsů k přemýšlení, zda se čas od času neberu příliš vážně, a že by možná stálo za to vnášet do vlastního života trochu více lehkosti." - přečtěte si celou recenzi knihy
          Poruchy autistického spektra a komorbidity
          13. 05. 2022
          Tohle téma je pro mě hrozně důležité a je to jedna z věcí, u kterých si přeji, aby se o nich více mluvilo a vědělo. Začnu tím, co to vlastně znamená komorbidita. Komorbidita je přítomnost jedné či vícero poruch/onemocnění vyskytujících se současně s primární poruchou/onemocněním. A poruchy autistického spektra mohou mít mnoho různých komorbidit, mezi jedny ze známějších patří třeba epilepsie, OCD a poruchy nálad. Všímám si, že až v posledních pár letech konečně vycházejí studie, které se zabývají spojením poruch autistického spektra s dalšími poruchami a potížemi jako je například Ehlers-Danlosův syndrom, syndrom hypermobility či svalová hypotonie.
          Mindfulness a relaxace pro žáky s ADHD
          30. 06. 2023
          Autorky publikace pracují s dětmi a dospívajícími s ADHD na pozici klinické psycholožky a ergoterapeutky. Název knihy je poněkud matoucí a rozchází se s jejím obsahem, Mindfulness je v publikaci zmíněno spíše okrajově, stejně ve formě relaxačních technik.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.