heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Přidružené obtíže
          4. Doporučení pro práci s osobami s patologickým vyhýbáním se požadavkům (PDA)

          Doporučení pro práci s osobami s patologickým vyhýbáním se požadavkům (PDA)

          Autor:
          Mgr. Veronika Župová
          Recenzent:
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          14. 02. 2025
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Doporučení pro práci s osobami s patologickým vyhýbáním se požadavkům (PDA)


          Děti s kombinací autismu a profilem chování PDA (z anglického Pathological Demand Avoidance), tedy s patologickým vyhýbáním se požadavkům, jsou velmi náročné na výchovu. Strategie a metody obvykle velmi účinné pro děti s poruchou aktivity a pozornosti (ADHD), poruchou opozičního vzdoru (ODD) či autismem (PAS) bývají méně účinné. Děti s PDA potřebují vysoce individualizovaný a specifický přístup. A vychovatelé odbornou podporu.

          Poslechněte si text také v audio podobě. Text namluvila Pavla Hradecká. 

          AutismPort · Doporučení pro práci s osobami s patologickým vyhýbáním se požadavkům (PDA)
          
          

          Ovšem není to tak, že by byl seznam strategií pro práci s dětmi s poruchou autistického spektra (PAS) a jiný seznam pro práci s dětmi s PDA, a nijak se nepřekrývaly. Je třeba tyto metody a strategie adaptovat – např. vizualizace může být nápomocná pro děti s PDA, ale jde o způsob použití – nižší direktivita, možnost výběru, flexibilita a umožnění mít nějakou kontrolu. Všechny strategie musí být založeny na dobré znalosti dítěte, porozumění důvodům jeho chování a spolupráci pedagog-rodič-dítě. Níže popsané techniky a doporučení by mohly být používány i pro osoby s PAS k podpoře samostatnosti.

          Zkušenosti ukazují, že jako účinný se jeví spíše intuitivní, na dítě zaměřený, vysoce flexibilní, kreativní, nedirektivní a vyjednávací přístup, který dětem umožňuje cítit kontrolu nad situací („Pokud bys rád/a…“, „Co si myslíš o…“, „Mohl/a bys…“). Vyhýbáme se požadavkům typu: „musíš, nesmíš, potřebuji, uděláš, nemůžeš, ihned“.  Pokud po dítěti něco chci, spíše navrhnu a poprosím, než vyžaduji. Na rozdíl od typického přístupu k dětem s PAS může zafungovat novost a rozmanitost. 

          Další doporučení:
          Pracujeme na snížení úzkosti
          Snažíme se vyhýbat činnostem, které úzkost způsobují. Dítě na změny připravujeme a zjišťujeme získáváním zpětné vazby, zda je dítě na změnu připravené. Nabízíme přiměřenou podporu například tím, že dítě povzbuzujeme a motivujeme, nevyvíjíme na dítě nadměrný tlak.  

          Spoluvytváření řešení
          Dítě je aktivní v procesu řešení situace a sdílení odpovědnosti. Ptáme se ho na jeho názor a rady, chceme, aby v hledání řešení bylo plnohodnotnou součástí týmu. Mělo by cítit, že jeho názor je potřebný a užitečný („Jak to uděláme?“, „Co by pomohlo situaci vyřešit?“, „Co k tomu potřebuješ? Já žádné řešení momentálně nemám…“).

          Odosobnění požadavku
          Úkoly je užitečné zadávat nepřímo, aby nebyla plná pozornost ohledně plnění zaměřená na dítě. („Celá rodina se teď chystá…“, „Přála bych si, abych znala někoho, kdo by mi mohl pomoci s…“, „Kdo by to mohl udělat?“).

          Stanovení základních pravidel, na která můžeme odkazovat
          Napomoci může jejich vizualizace, pro některé děti s autismem je dokonce velmi významnou komunikační pomůckou. 

          Dávat na výběr
          Možnost volby vyvolává pocit, že dítě může situaci ovládat a podílet se na organizaci („Ty si vybereš, jaký úkol budeme dělat dál.“ ; „Chceš oběd ve 12 nebo ve 13 hodin?“, „Vsadíme se, že to stihneš udělat, než se vrátím?“).

          Nechávat prostor pro samostatnou iniciativu dítěte
          Dítěti dáme nápovědu, ale plnění úkolu necháme na něm, poskytneme mu prostor na plnění bez nátlaku („Moc se těším na to, co koupíš příští týden babičce k narozeninám.“).

          Pozornost a uznání
          Pochvaly směřujeme na činnosti, které se samo dítě rozhodlo udělat, než na něco, co nemůže příliš ovlivnit (místo „Ty jsi chytrý kluk.“ říct „Děkuji, že jsi to babičce vysvětlil, moc jí to pomohlo.“). Tyto formulace přesně poukazují na aspekty chování, které chceme posilovat. Používáme věty s vyjádřením vlastního názoru před obecnými („Jsem moc rád/a, že jsi se mnou šel dneska nakupovat, bylo moc hezké jít společně.“). 

          Pozitivní formulování zpětné vazby
          Raději než „Nelíbí se mi, když mě bouchneš,“ použít „Jsem šťastná/ý, když jsi vůči mně jemný/á.“

          Zdůvodnění požadavku
          Proč je důležité, aby dítě pokyn splnilo. Vysvětlení pozitivních i negativních důsledků chování dává pocit kontroly nad situací a přináší pocit vlastní odpovědnosti. 

          Vybrat priority
          Dopředu zvážit nutnost požadavku a důvod, proč to vyžadujeme. Vysvětlíme, že v některých situacích po dítěti něco žádat musíme, ale také že se budeme snažit omezit požadavky v jiných situacích. Tím tyto požadavky získají na důležitosti („Zvoní požární poplach, musíme odejít, aby se nám nic nestalo.“, „Tvůj bratr má večer oslavu, chtěl/a bych, abys šel/šla se mnou odpoledne ven, aby měl čas na přípravu.“).

          Snížit nároky
          „Pojďme obléknout jen tričko, já se vrátím později a oblékneme kalhoty.“ Úplné snížení požadavků může být vývojově kontraproduktivní. Respektovat, že každý má jinou představu o tom, co je důležité. 

          Předvídatelnost a časová ohraničenost
          Důležité jsou nejen při zkoušení nových činností (např. může si novou činnost zkusit pět minut a poté ji ukončit, pokud to bude stresující).

          Maskované zadávání požadavků
          Kreativní a různorodá řešení využíváme při zadávání požadavků, které musí být splněny. Využít např. přehrávání, hraní rolí, novost, humor atp.

          Užívání fyzických pobídek
          Než přímého pokynu (např. botami poklepat na nohu dítěte).

          Využití specifických zájmů dítěte
          „Regulátor světla říká, že bychom měli…“, „Lišky mají rády…“

          Motivace
          Najít motivaci a tou povzbudit a oživit plnění nelibé činnosti (např. pokud dítě nemá rádo koupání, můžete vyrobit šumivé bomby do vody, zamrazit lego panáčky a „oživovat“ je v teplé vodě při koupeli).

          Čtení příběhů a sociální příběhy
          Prostřednictvím kterých se dítě nepřímo učí o sociálních situacích. Pokud dítě něco požaduje po rodičích, nemusí jít o rozkazovačnost či panovačnost dítěte nebo kapitulaci rodičů v rodičovské roli, ale dítě pravděpodobně něco potřebuje, aby mělo situaci pod kontrolou. Můžeme společně zapracovat na způsobech, kterým si o to dítě říká (např. prosba o pomoc, žádost o dovolení). Možné využívat sociální příběhy.

          Předjímat a číst nálady dítěte
          Odezírat z chování a nálady dítěte, zda je správná chvíle získat souhlas s nějakým úkolem nebo počkat na příhodnější chvíli.

          Kvalita vztahu rodič-dítě
          Důležité je pracovat na rozvoji vztahu bez požadavků. Například najít společnou činnost, při které bude oběma stranám dobře a nebudou na sebe navzájem klást nějaké požadavky či povinnosti.

          Vyhnout se negativní motivaci
          Tresty, sankce, zákazy a nátlak na splnění vede k vysoce stresujícím a nepříjemným situacím, které se vymykají kontrole obou stran. 

          Jestliže fungující strategie přestala fungovat, doporučuje se ji na chvíli odložit, nikoliv vyřadit z repertoáru. Tyto strategie ovšem nejsou použitelné výhradně pro osoby s PDA, vychází z terapeutických metod a mají široké uplatnění.


          Na obrázku, viz níže, si můžete přečíst o užitečných přístupech pro osoby s PDA profilem autismu:


          👉 K tématu PDA bývá realizován kurz Autismus a patologická vyhýbavost pokynům (v případě, že kurz není aktuálně na webu vzdělávání vypsaný, můžete kontaktovat s dotazem na další termín vzdělávací oddělení).

          Dalším kurzem je Žák s PDA v prostředí běžné základní školy (aktuální termín tohoto kurzu je 17. 2. 2025). Pro dotaz na další termín se můžete obrátit na SPC při NAUTIS, jejich další kurzy naleznete ZDE. 

          Zdroje
          • PDA society
          • SCHOFIELD, D., CHRISTIE, P., et al. (2013.) Pathological Demand Avoidance Syndrome – a manual for parents, teachers, social servides and local educational authorities
          • Autism West Midlands (2016). Pathological Demand Avoidance Behavioural strategies.
          • DUNDON, R. (2019.) PDA and Therapy – Tips for engaging children with the PDA profile of Autism in therapy.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Dotazník ke stanovení extrémní vyhýbavosti pokynům (EDA-Q)
          12. 01. 2021
          Dotazník k identifikaci projevů extrémní vyhýbavosti pokynům (EDA-Q) byl vyvinut k hodnocení specifického profilu chování označovaného jako extrémní/patologická vyhýbavost pokynům (PDA). Dotazník umožnil hodnotit tyto rysy pro výzkumné účely, poskytuje také užitečné prostředky ke kvantifikaci vlastností PDA, pomáhá při identifikaci tohoto behaviorálního profilu.
          Patologická vyhýbavost pokynům u dětí
          19. 04. 2021
          PDA se vyskytuje zhruba ve stejné míře u obou pohlaví. U osob s PDA vyvěrá potřeba mít věci pod kontrolou z masivní nejistoty a úzkosti, která souvisí s jádrovými oslabeními typickými pro autismus. Úzkost dětem s PDA brání plnit běžné pokyny, učit se, získávat nové zkušenosti a často jim dokonce i znemožní užít si to, co mají rády.
          Patologická vyhýbavost u dětí s PAS
          10. 02. 2025
          Autorkou publikace je Alice Running, matka dvou dětí s poruchou autistického spektra (dále PAS), která má sama totožnou diagnózu. Nejedná se tedy o odbornou publikaci, spíše o soubor doporučení a zkušeností, které se autorce v praxi osvědčily.

          Názory

          Dobrý den, moc krásný článek! Nevíte, zda existují prosím nějaké kurzy pro AP pracující s dětmi s PAS a přidruženým PDA?
          15. 09. 2023
          Jitka Sebestova

          Dobrý den, 

          moc děkujeme za milý komentář. V říjnu 2023 pořádá NAUTIS k tématu Autismus a PDA dvoudenní kurz pro pracovníky, kteří se věnují dětem s autismem, u kterých se výrazně projevuje vyhýbavost vůči pokynům, požadavkům a opoziční chování. Kurz vede PhDr. Kateřina Thorová, Ph.D., první část je akreditovaná MPSV ČR.

          18. 09. 2023
          redakce AutismPort
          Odpovědět
          Dobrý den, děkuji za velmi hezký článek o PDA. O této přidružené poruše se příliš nemluví. Chtěla bych se zeptat, zda k PDA nebude paní doktorka Kateřina Thórová v příštím roce vést seminář? Moc děkuji za Vaší práci.
          12. 11. 2023
          Hana Lebedová

          Dobrý den,

          moc děkujeme za Váš milý komentář. V současnosti ještě nemáme potvrzeno, zda se seminář bude konat i v 1. polovině roku 2024. Pro aktuální informace můžete sledovat sociální sítě NAUTIS, nebo web vzdělávání NAUTIS. 

          16. 11. 2023
          redakce AutismPort
          Odpovědět
          Dobrý den, děkuji za článek. Opravdu se o tom málo ví. Znám dítě, které tímto problémem rozhodně trpí, ale v diagnóze se o tom nikde nepíše. Škola se snaží vše řešit direktivně a záchvaty se stupňují a jsou častější. Někdy je těžké vysvětlit, že hledat s dítětem kompromis vždy neznamená ustupovat mu "jen aby měl člověk klid". V článku se mluví o dětech. Uvítala bych také informace pro teenagery a dospělé, kteří se s tímto problémem potýkají, sami se to snaží zvládnout, ale potřebují podporu. Jaká forma podpory je vhodná, doporučit vhodnou literaturu, případně seminář. Děkuji a přeji hezký den.
          30. 11. 2023
          Lena
          Odpovědět
          Dobrý den, moc děkuji za vaše příspěvky, články o PDA. Otevřely mi oči. Po přečtení a vyplnění testu mi mnohé, co jsem do této chvíle nedokázala pochopit a zaměňovala se sociopatií či bipolaritou, začalo dávat smysl a zapadat. Nejedná se ale o dítě, ale dospělého člověka. Prosím máte i nějaký článek, seminář o prognózách a práci s dospělými s PDA? Popřípadě zda se dá k Vám objednat na konzultaci. Jsem z Prahy. Moc děkuji a přeji krásný den.
          16. 01. 2024
          Gabriela Menglerová Joudalová

          Dobrý den,

          děkujeme za Váš komentář. Článek o práci s dospělými s PDA připravujeme, semináře v NAUTIS bývají, vede je PhDr. Kateřina Thorová, Ph.D., na letošní rok ještě není jejich termín vypsaný. Doporučujeme ohledně toho sledovat web vzdělávání NAUTIS nebo se ozvat kolegyním na vzdělávacím oddělení. 

          Přikládám také vyjádření diagnostického oddělení NAUTIS: " Z důvodu vysokého počtu zájemců o diagnostické vyšetření pozastavujeme příjem nových klientů starších 19 let, a to do 30. 6. 2024." 

          02. 02. 2024
          redakce AutismPort
          Odpovědět