heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Vysoká škola
          5. Jak podpořit studenty s PAS na vysoké škole? Téma VI. konference

          Jak podpořit studenty s PAS na vysoké škole? Téma VI. konference

          Autor:
          redakce AutismPort
          Datum publikace
          16. 04. 2025
          Aktualizováno
          16. 04. 2025
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Jak podpořit studenty s PAS na vysoké škole? Téma VI. konference

           

          Již 24. dubna 2025 se uskuteční 6. ročník konference Speciálně pedagogického centra a zařízení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (SPC a ZDVPP) při NAUTIS, tentokrát na téma podpory studentů s poruchami autistického spektra (PAS) na vysokých školách. Přinášíme rozhovor a pozvání na tuto událost od PaedDr. Věry Čadilové, ředitelky tohoto centra a vzdělávacího zařízení. 

           

          Kdy je podle vás vhodné začít u žáků s PAS s přípravou a výběrem vhodné vysoké školy? 

          Domnívám se, že ideální čas na přípravu je již ve druhém, nejpozději třetím ročníku střední školy. Mnoho vysokých škol má programy pro středoškoláky, jejich centra podpory mohou poskytnout pomoc s výběrem vhodného oboru a nastavit podporu v rámci přijímacího řízení. 

          Co je třeba při výběru zohlednit? 

          Těch faktorů je opravdu mnoho. Stěžejní je samozřejmě zájem o obor a do jisté míry také nadání v dané oblasti. U některých oborů je třeba předem zvážit i to, zda je žák připraven na memorování velkého množství poznatků. Pro studenty s autismem bývá důležitá míra podpory, zvláště při organizaci studia, svou roli může hrát vzdálenost od bydliště, případně potřeba bydlení mimo domov. 

          Podpora speciálně pedagogických center nástupem na vysokou školu končí, víte u všech svých žáků, zda a jak jejich vzdělávání pokračuje? 

          Někdy bohužel tuto zpětnou vazbu nemáme, i když o ni vždy své žáky prosíme. Většinou se však dozvíme, kam se chystají dál.  

          Dalo by se říci, jaké obory si žáci s PAS vybírají nejčastěji? Můžete potvrdit všeobecnou představu, že studují převážně IT obory, popřípadě MATFYZ? 

          Rozptyl je rozhodně mnohem širší, naši žáci si často vybírají i obory na filosofických či pedagogických fakultách, studovat mohou jakýkoli obor.  

          Jak konkrétně mohou pomoci centra podpory při vysokých školách? 

          Jak jsem již zmínila, žáky mohou provést už samotným výběrem oboru, je možné absolvovat funkční diagnostiku, zajistit modifikaci přijímacího řízení.

          "Pro studenty pak tato centra nabízí širokou nabídku podpůrných služeb – například zapůjčení nebo umožnění používání vlastních kompenzačních pomůcek a technologií ve výuce, pořizování zápisků a poskytování vhodně zpracovaných studijních materiálů, individuální studijní plán nebo psychologickou podporu a poradenství při studiu."

          Co vás vedlo k tomu, abyste letošní téma konference věnovali právě podpoře studentů na vysokých školách? 

          Cítili jsme dluh ke studentům, chtěli jsme je vhodnou formou informovat o možnostech podpory. Poprvé jsme tento nápad měli ještě před pandemií, nyní se k němu vracíme. Na podzim jsme uspořádali kulatý stůl se zástupci většiny velkých univerzit. Toto setkání pro nás bylo velmi přínosné, přineslo nám celou řadu informací a podnětů, které můžeme využít při práci se studenty, kteří plánují vysokoškolské studium. Domluvili jsme se na budoucí spolupráci u našich společných klientů a také na účasti zástupců těchto center na naší konferenci.  

          Můžete upřesnit program konference? 

          V úvodním příspěvku vystoupíme s kolegyní Mgr. Zuzanou Žampachovou, následovat bude pan Mgr. Zdeněk Toušek z Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách. Představí asociaci a centrum podpory na Jihočeské univerzitě. Zaměří se na rané formy podpory, zejména při výběru oboru. Trojici dopoledních příspěvků uzavře paní doktorka Monika Smolíková z Palackého univerzity v Olomouci, která představí funkční diagnostiku studentů i svůj výzkum.

          Po pauze na kávu a dezert budeme pokračovat kulatými stoly, které bude moderovat náš kolega, terapeut Mgr. Julius Bittmann. V první části budeme klást účastníkům, zástupcům center podpory z různých částí republiky, dotazy my. Ve druhé budou zodpovídat dotazy z publika. Po obědě proběhnou moderované rozhovory s pěti studenty s PAS z českých i zahraničních univerzit. O své zkušenosti se studiem a podporou na VŠ se podělí studenti bakalářských, magisterských, a dokonce i doktorandských studijních oborů. 

          Program je skutečně pestrý, koho byste na konferenci pozvala, kromě samotných studentů s PAS a jejich rodičů, kteří mají zvýhodněnou cenu? 

          Konference je velmi vhodná pro všechny poradenské pracovníky. Ať už z poraden v rámci sociálních služeb či ze školských poradenských zařízení. Je pravdou, že s vysokoškoláky již nepracujeme. Ale provázíme je velice důležitým obdobím výběru oboru a prvního kontaktu s centry podpory. Proto si myslím, že bychom měli mít komplexní informace o možnostech, které mají.  

          👉 Registraci na konferenci naleznete zde. 

          Zdroje

          Zdroj fotografie: fotoarchiv SPC a ZDVPP při NAUTIS

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Studentům na VŠ nabízíme modifikace, nikoliv úlevy, vysvětlují odborníci z Centra Pyramida při Ostravské univerzitě
          08. 09. 2023
          Studium na vysoké škole s PAS - Od referentů Centra Pyramida – Kateřiny Žvakové a Petra Figaly zazní, jak v začátcích probíhá komunikace s vyučujícími a případně i spolužáky studenta. Dostaneme se také k vyvrácení mýtu, že studenti se specifickými potřebami mají studium jednodušší i tomu, že pod slovním spojením modifikace zkoušky se nejčastěji skrývá navýšení časového limitu, avšak nikdy její nižší obtížnost. Odborníci také vysvětlí, proč by se studenti neměli bát registrovat do centra i v případě, že modifikace aktuálně využít nechtějí.
          Rozhovor: Jak student ČVUT s PAS prošel vzdělávacím systémem. A co doporučuje ostatním?
          07. 10. 2023
          V rozhovoru se s námi Matyáš podělí o své zkušenosti se vzdělávacím systémem –⁠ od mateřské školy až po tu vysokou. Mladý student nám také prozradil, co by si přál, aby ve školách fungovalo jinak. Lépe. A také na téma šikany ze strany spolužáků. Rozhovor je doplněn o komentář paní doktorky Věry Čadilové, která s Matyášem několik let v rámci SPC spolupracovala a dodnes na něj ráda vzpomíná. 
          Rozcestník pro (budoucí) vysokoškoláky se SVP
          20. 03. 2024
          Centra mají za cíl podpořit studenty do takové míry, aby mohli co nejvíce uplatnit svoje schopnosti, ale zároveň dbají na to, aby nedocházelo ke snižování studijních nároků.
          Kam se posunulo vzdělávání žáků s PAS i jejich učitelů? – rozhovor s ředitelkou SPC při NAUTIS
          14. 04. 2024
          Rozhovor s Věrou Čadilovou o vzdělávání žáků s PAS, pohled z praxe. Neopomeneme ani její nejznámější knihu Strukturované učení, kterou napsala ve spolupráci s Veronikou Žampachovou. V závěru rozhovoru se dočtete také více o zkušenostech s podporu žáků s chováním náročným na péči a také s individuálním vzděláváním. 

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.