Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Kariérové poradenství (KP) má pomáhat především jednotlivci (s jeho předpoklady, zájmy, vizemi, dovednostmi, schopnostmi, motivací, emocemi, hodnotami, cíli, rodinnými a dalšími vztahy) při rozhodování o jeho vzdělávací a profesní dráze v co nejširším kontextu jeho životní pozice. Kariérní poradenství by mělo neustále reflektovat proměny společnosti s jejími požadavky na profesní uplatnění lidí a tyto požadavky v poradenství brát v úvahu.
Kariérovým poradenstvím se zabývají:
Tyto organizace či instituce se mohou při poskytování KP vzájemně doplňovat a zastupovat.
Žákům je poskytováno skupinové poradenství, které probíhá zejména ve školách. V rámci skupinového poradenství jsou žákům zadávány výkonové testy, dotazníky na posouzení osobního profilu žáka, testy vyhodnocující učební styly a techniky učení, dotazníky na zjištění studijně profesní orientace, studijních a profesních preferencí, sebehodnotící dotazníky, dotazníky pro školu, dotazníky pro rodiče. Po skupinovém testování následuje individuální konzultace formou strukturovaného rozhovoru.
Výše zmíněnými organizacemi nebo institucemi je poskytováno žákům individuální kariérové poradenství, které nabízí:
Pro žáky s PAS je KP podobné jako u ostatních žáků, je třeba však myslet na smysluplnost testování s ohledem na konkrétního jedince (jak u skupinového, tak u individuálního), testování však nesmí být jediným nástrojem kariérového poradenství. V případě žáků s PAS se dokonce může jevit jako kontraproduktivní. Pro ně je třeba zajistit maximálně možný individuální přístup. Dále je třeba též myslet na úpravu podmínek přijímacího řízení.
Předpokladem důvěrného vztahu se žákem s PAS je rámec podpory:
V KP pro žáky s PAS je třeba též počítat se specifičností a individuálními rozdíly mezi jednotlivými žáky:
V oblasti školství zajišťují kariérové poradenství pro klienty s PAS výchovní poradci na základních školách a ŠPZ (školská poradenská zařízení: speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny). V problematice KP pro klienty s PAS bohužel chybí dlouhodobé zkušenosti, neboť cílová skupina lidí s PAS je velmi široká a ve srovnání s diagnostikou jiných postižení má diagnostika osob s PAS na odborných pracovištích kratší historii. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že KP nemůže končit středním vzděláváním – lidé s PAS často potřebují dlouhodobou podporu. Je žádoucí, a mnohdy nezbytná výrazná podpora sociálních služeb – služba sociální rehabilitace. Bohužel kapacity jsou v celé ČR velmi omezené, a to do určité míry i pro klienty s PAS bez mentálního handicapu.
Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz.
Názory