heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Střední škola
          5. Kariérové poradenství u žáků s poruchou autistického spektra

          Kariérové poradenství u žáků s poruchou autistického spektra

          Autor:
          Mgr. Alena Perlínová
          Recenzent:
          PaedDr. Věra Čadilová
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          14. 09. 2022
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Kariérové poradenství u žáků s poruchou autistického spektra


          Kariérové poradenství (KP) má pomáhat především jednotlivci (s jeho předpoklady, zájmy, vizemi, dovednostmi, schopnostmi, motivací, emocemi, hodnotami, cíli, rodinnými a dalšími vztahy) při rozhodování o jeho vzdělávací a profesní dráze v co nejširším kontextu jeho životní pozice. Kariérní poradenství by mělo neustále reflektovat proměny společnosti s jejími požadavky na profesní uplatnění lidí a tyto požadavky v poradenství brát v úvahu.

          Kariérovým poradenstvím se zabývají:

          1. školská poradenská zařízení (ŠPZ), tedy pedagogicko-psychologické poradny (PPP) nebo speciálně pedagogická centra (SPC);
          2. školní poradenská pracoviště (ŠPP) – ve škole působící výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog a/nebo speciální pedagog;
          3. centrum kariérového poradenství;
          4. poradenské služby mimo školská zařízení (většinou soukromé);
          5. poradenská centra při úřadech práce – informační a poradenská střediska (IPS), zaměřená speciálně na volbu povolání pro mládež.

          Tyto organizace či instituce se mohou při poskytování KP vzájemně doplňovat a zastupovat. 

          Žákům je poskytováno skupinové poradenství, které probíhá zejména ve školách. V rámci skupinového poradenství jsou žákům zadávány výkonové testy, dotazníky na posouzení osobního profilu žáka, testy vyhodnocující učební styly a techniky učení, dotazníky na zjištění studijně profesní orientace, studijních a profesních preferencí, sebehodnotící dotazníky, dotazníky pro školu, dotazníky pro rodiče. Po skupinovém testování následuje individuální konzultace formou strukturovaného rozhovoru.

          Výše zmíněnými organizacemi nebo institucemi je poskytováno žákům individuální kariérové poradenství, které nabízí:

          • Spolupracující vztah, ve kterém poradce i žák jsou partneři. Poradce se zajímá o životní kontext žáka, přibírá do procesu i rodiče, nabízí možnosti, alternativy, zmocňuje žáka k racionální volbě.
          • Mapování a vyjasňování životního prostoru - mapováním minulosti, přítomnosti i budoucnosti dochází k uvědomění si sociálního umístění a pozice v životě a společnosti. 

          Specifika kariérového poradenství pro žáky s PAS

          Pro žáky s PAS je KP podobné jako u ostatních žáků, je třeba však myslet na smysluplnost testování s ohledem na konkrétního jedince (jak u skupinového, tak u individuálního), testování však nesmí být jediným nástrojem kariérového poradenství. V případě žáků s PAS se dokonce může jevit jako kontraproduktivní. Pro ně je třeba zajistit maximálně možný individuální přístup. Dále je třeba též myslet na úpravu podmínek přijímacího řízení.

          Předpokladem důvěrného vztahu se žákem s PAS je rámec podpory:

          • Přijímat žákovu jinakost (Nečekám, že se změníš.).
          • Podpořit žákovu samostatnost a zodpovědnost za rozhodování (Probereme to spolu, rozhodnutí je na tobě.).
          • Nespěchat, nesnažit se žáka škatulkovat.
          • Spolupracovat s rodinou.
          • Žák musí pocítit, že má rozhodnutí ve své moci.

          Obecné potřeby žáků s PAS a přístupy k nim:
          • potřeba přesnosti, jasnosti pravidel a zajištění předvídatelnosti;
          • potřeba jasné, konkrétní motivace;
          • potřeba vyšší míry tolerance;
          • nutnost vysvětlovat sociálně komunikační pravidla a situace, vyšší míra pomoci v situacích, které vyžadují praktický úsudek;
          • potřeba důslednosti v přístupu;
          • vyšší míra vizuální podpory;
          • nácviky sociálních dovedností;
          • speciálně pedagogické přístupy k žákům s PAS.
             
          Limity ve studiu u žáků s PAS

          V KP pro žáky s PAS je třeba též počítat se specifičností a individuálními rozdíly mezi jednotlivými žáky:

          • míra symptomatiky PAS, případně přidružených poruch a onemocnění;
          • úroveň intelektu;
          • míra adaptability – schopnost přizpůsobit se, flexibilně reagovat, plánovat, samostatnost v dosahování cílů, aplikace naučených dovedností;
          • dále i specifický zájem – motivace pro zvolené studium;
          • míra komunikačních obtíží.
             
          Limity v pracovním uplatnění u klientů s PAS
          • Ukončení studia není vždy „vstupenkou“ do pracovního procesu, na volném trhu práce se uplatní bez podpory minimum lidí s PAS.
          • Důležitá je i dlouhodobá podpora – komunikace se zaměstnavatelem, možnost konzultace při obtížích atd.
          • Nepochopení symptomatiky PAS a různých projevů spojených s diagnózou ze strany zaměstnavatele vede k časté změně zaměstnání.
          • Dobré vzdělání a intelekt u klientů automaticky nezaručují dobré zaměstnání. Symptomatika PAS výrazně ovlivňuje možnosti výběru.
          • Řada lidí s PAS bez podpory v pracovním procesu často končí v invalidním důchodu. 

          Shrnutí

          V oblasti školství zajišťují kariérové poradenství pro klienty s PAS výchovní poradci na základních školách a ŠPZ (školská poradenská zařízení: speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny). V problematice KP pro klienty s PAS bohužel chybí dlouhodobé zkušenosti, neboť cílová skupina lidí s PAS je velmi široká a ve srovnání s diagnostikou jiných postižení má diagnostika osob s PAS na odborných pracovištích kratší historii. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že KP nemůže končit středním vzděláváním – lidé s PAS často potřebují dlouhodobou podporu. Je žádoucí, a mnohdy nezbytná výrazná podpora sociálních služeb – služba sociální rehabilitace. Bohužel kapacity jsou v celé ČR velmi omezené, a to do určité míry i pro klienty s PAS bez mentálního handicapu.


          Zdroje

          • ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Připravovaný manuál
          • VOSMIK, Miroslav. Inkluze a kariérové poradenství. Praha: J. Raabe, 2018. ISBN 9788074963575.

          Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Zaměstnávání lidí s PAS – možnosti podpory
          12. 01. 2021
          Bez výdělečné činnosti je více než polovina lidí s autismem v produktivním věku. Velmi málo osob s PAS aktivně podniká. Proč mají lidé s autismem při získávání a udržení smysluplného zaměstnání obtíže a jsou na trhu práce tzv. ohroženou skupinou?
          Rozhovor: O autismu, chráněných místech, sdělování diagnózy a trendech ve firmách
          31. 08. 2022
          V rozhovoru s vedoucím oddělení sociální rehabilitace a podporovaného zaměstnání Štěpánem Hejzlarem se budeme bavit o tom, jakou podporu nabízejí osobám na spektru ve středisku osobám na spektru při shánění nové práce či začleňování se do pracovního kolektivu. Řekneme si jak se liší přístup k zaměstnávání autistů u velkých korporátních firem a u menších organizací nebo jaké aspekty by měl mít správný pohovor, aby na něm nebyla osoba s PAS zbytečně znevýhodněna a proč tento přístup může být ve výsledku přínosný pro všechny. Dotkneme se také tématu chráněného trhu práce – jeho výhod, ale i značných úskalí, se kterými se ve své praxi často setkává.  
          Specifika kariérního poradenství u klientů s PAS
          14. 09. 2022
          Kariérní poradenství (KP) má jednotlivci pomáhat při rozhodování o jeho vzdělávací a profesní dráze, a to v co nejširším kontextu jeho životní pozice. Je třeba zohlednit předpoklady, zájmy, vize, dovednosti, schopnosti, motivací, emoce, hodnoty, cíle, rodinné a další vztahy. Kariérní poradenství by mělo neustále reflektovat proměny společnosti s jejími požadavky na profesní uplatnění lidí, a tyto požadavky v poradenství brát v úvahu.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.