heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. Psychoterapie
          5. Krizová intervence - jak může pomoci člověku s PAS?

          Krizová intervence - jak může pomoci člověku s PAS?

          Autor:
          Mgr. Zuzana Brodilová
          Recenzent:
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          17. 04. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          Krizová intervence - jak může pomoci člověku s PAS?


          Klára má brzy oslavit sedmnácté narozeniny. Žije spolu s rodiči a dvěma mladšími sourozenci v malém domě se zahradou, přes kterou protéká potok. U něj a u tekoucí vody obecně tráví čas nejraději. Kláře byl v předškolním věku diagnostikován atypický autismus s lehkou mentální retardací.

          Pro tuto diagnózu je charakteristické, že dítě splňuje jen částečně diagnostická kritéria daná pro dětský autismus, nicméně najdeme řadu specifických sociálních, emocionálních a behaviorálních symptomů, které se s potížemi, jež mají lidé s autismem, shodují. To vystihuje i Klářiny problémy. Ačkoliv je součástí její diagnózy lehká mentální retardace, ve skutečnosti jde spíše jen o nerovnoměrný vývoj. Klára spoustu věcí zvládá sama a naprosto skvěle, například v komunikaci s ostatními bývá velmi zdatná, v jiných sférách života však naopak potřebuje pomoc.


          Kolo agrese

          Klára je v péči celé řady odborníků, využívá sociální i zdravotní služby. I díky možnosti spolupráce s asistentem nyní navštěvuje praktickou školu dvouletou určenou pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Ve škole je spokojená, kvůli vyšší dráždivosti se však snadno rozzlobí a na nepříjemných situacích má pak tendenci ulpívat. Dětství a dospívání je pro Kláru i její rodinu o dost obtížnější než pro ostatní vrstevníky. Náročné je leccos, asi nejobtížnější však pro ni a pro její blízké jsou četné záchvaty vzteku, během kterých si Klára ubližuje. Agresi Klára míří výlučně proti sobě nebo proti dalším předmětům. Na lidi kolem sebe, pokud do záchvatu sami aktivně nevstoupí, neútočí. Potíže způsobuje i to, že v takových chvílích rozbíjí věci, které jí přijdou do cesty. Když se uklidní, bývá smutná z toho, o co během záchvatu přišla. Frustrace ze ztráty věcí, na které je zvyklá, pak někdy roztáčí kolo agrese nanovo.

          Klára, rodina i odborníci, kteří dlouhodobě spolupracují, se na řešení náročného chování zaměřili, díky čemuž Klára podobným situacím více rozumí a dokáže své emoce lépe regulovat. Speciální pedagožka, která ji zná už od raného dětství, ví, že když se Klára rozruší, uklidní ji, když může o situaci, která ji rozrušila, mluvit. Když má kolem sebe lidi, kteří v tu chvíli mají kapacitu s ní probrat, co se děje, a pomoci jí pojmenovat její emoce, tenze se leckdy rychle sníží. Skvělé je, když u povídání Klára může chodit. Jak emoce slábnou, chůzi postupně zvolňuje. 


          Když nikdo není na blízku

          Klára leckdy bývá sama a je těžké zařídit, aby ji vždy někdo vyslechl. Kláru tedy napadlo, že by ve chvíli potřeby mohla kontaktovat telefonickou linku krizové intervence. Krizová intervence je odborná metoda práce s člověkem v situaci, kterou osobně prožívá jako zátěžovou, nepříznivou či ohrožující. Pomáhá zpřehlednit a strukturovat klientovo prožívání a zastavit ohrožující či jiné kontraproduktivní tendence v jeho chování. Pokud probíhá telefonicky, krizový pracovník telefonické linky podporuje volajícího v jeho kompetenci řešit problém tak, aby dokázal konstruktivně a aktivně zapojit své vlastní síly a využít potenciálu přirozených vztahů. Krizová intervence se odehrává v rovině řešení klientova problému a překonávání konkrétních překážek.

          V situaci, kdy Kláru rozladilo, že jí její kamarádka ze školy nebere telefon, na jednu z takových linek zavolala. Hned v úvodu řekla, že je autistka, a začala mluvit o tom, co ji rozzlobilo. Díky pracovnici krizové linky, která se zaměřila na zklidnění jejích emocí a práci s tělem, se Klára během půl hodiny uklidnila, její stav neeskaloval do záchvatu a měla i plán, co bude dělat dál. Když se totožná situace opakovala následující den, Klára zvolila již osvědčené řešení. Její problémy se tím sice nevyřešily, ale včasným preventivním zásahem, o který se naučila si říkat, se podařilo významně snížit počet jejích záchvatů a zátěž, kterou toto chování představovalo pro celou rodinu.


          👉 Přečtěte si také 1 + 10 od rodičů rodičům (s dospívajícím a dospělým dítětem s autismem a poruchou intelektu).

          👉 Další informace najdete například v článku Afekty - k životu patří, u lidí s PAS ale mnohem častěji.

          Zdroje

          • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha. Portál, 2016. ISBN 9788026207689.
          • VODÁČKOVÁ, Daniela a kol.. Krizová intervence. 3. vydání. Praha. Portál, 2012. ISBN 9788026202127.
          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Afekty - k životu patří, u lidí s PAS ale mnohem častěji
          12. 01. 2021
          U lidí, a zejména u dětí, s poruchou autistického spektra se častěji než v běžné populaci setkáváme s emoční dysregulací, tj. oslabenou schopností kontroly emocí. Někteří jedinci s autismem snáze podléhají svým emocím, afekty se u nich vyskytují frekventovaněji, trvají delší dobu nebo se projevují s větší intenzitou.
          Umístění klientů s PAS do pobytové sociální služby – s jakými dotazy se v praxi nejčastěji setkáváme?
          20. 11. 2021
          Pracuji jako ředitelka domova se zvláštním režimem při NAUTIS, který je jednou z forem pobytových služeb. Díky svému působení mám za sebou spoustu rozhovorů s klienty či s jejich opatrovníky, kteří mají zájem o umístění své nebo svého opatrovance do některé z pobytových sociálních služeb. V následujícím textu se pokusím zodpovědět nejčastější dotazy, se kterými se na mne obrací.
          Rozhovor o životě s dospívajícím synem s PAS a s chováním náročným na podporu
          21. 04. 2023
          Eva Kusáková je maminkou tří synů. Jeden z nich, 16letý Ondřej, má autismus, těžkou mentální retardaci a epilepsii. Nemluví, nosí pleny, protože nezvládá používat WC, sám se nenají, neumyje, neoblékne, někdy je navíc agresivní. Vyžaduje tedy neustálou péči, která je velmi náročná.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.