Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Pokud vaše dítě nebo vy sami pobíráte příspěvek na péči pobíráte příspěvek na péči (dále také "PnP"), dochází po určité době k přezkoumání zdravotního stavu. Děje se tak obvykle, když končí platnost původního posudku Lékařské posudkové služby. V takovém případě nové řízení zahajuje Úřad práce z vlastní iniciativy (tzv. z moci úřední).
O přezkoumání ale můžete zažádat také sami či jako zákonní zástupci dítěte, a to i když původní posudek ještě platí. Je vhodné to udělat, když se změní (respektive zvýší) míra potřebné pomoci, kterou vy či vaše dítě potřebujete při zvládání základních životních potřeb.
V tomto textu si přiblížíme, co dělat, pokud je po přezkoumání zdravotního stavu příspěvek na péči odebrán nebo přiznán v nižším stupni, než by měl. To může nastat, když jste nedocházeli po nějakou dobu k odborníkům a nemáte tedy lékařské nebo jiné odborné zprávy, které by popisovaly aktuální zdravotní stav. Často se to děje také, když dodané lékařské zprávy nepopisují dostatečným způsobem potřebnou péči.
Je potřeba rozlišit následující situace:
Co dělat, když rozhodnutí o PnP neodpovídá míře skutečné péče a zároveň řízení o PnP stále běží (tedy neuplynula lhůta na podání odvolání, která je 15 dní od doručení rozhodnutí)? Pak je vhodné napadnout rozhodnutí odvoláním. Důležité je, že i v průběhu odvolacího řízení lze dodávat nové podklady. Odvolací řízení trvá obvykle několik měsíců, proto bývá čas získat a dodat nové zprávy. Máte tedy ještě možnost naplánovat si vyšetření u lékaře či jiného odborníka, a díky tomu získat nové zprávy dokládající nezvládané životní potřeby. Zprávy byste pak měli zaslat odvolacímu orgánu v rámci odvolacího řízení. Tato možnost platí do doby, než je vydáno rozhodnutí o odvolání (proti němu už se není možné odvolat).
Pokud přiznaný PnP neodpovídá nyní nezvládaným životním potřebám, máte nárok podat žádost o změnu stupně PnP – respektive žádost o jeho zvýšení. Při podání žádosti není nutné na nic čekat, nemusí uplynout žádná lhůta. Lze ji podat v okamžiku, kdy došlo ke zhoršení zdravotního stavu a získáte o této skutečnosti nové podklady (lékařské a další odborné zprávy). Tyto nové podklady ale musí prokázat významnou změnu zdravotního stavu, která se pojí se změnu potřebné péče a s tím, že osoba nezvládá další základní životní potřeby.
Pokud byla žádost o příspěvek na péči (PnP) v řízení zamítnuta (a již uplynulo 15 dní na odvolání, které platí ode dne doručení rozhodnutí), pak lze novou podat kdykoli. Je však nutné ji kromě původních podkladů opatřit také novými a v předchozím řízení nepoužitými podklady o zdravotním stavu (ideálně zprávami psychiatra, klinického psychologa, neurologa apod.). Nové řízení lze totiž vést pouze tehdy, pokud se vyskytnou nové skutečnosti.
Ve všech výše uvedených případech je také nutné, aby se nové podklady k posudkovému lékaři dostaly. Je tedy důležité je předat do karty ošetřujícímu lékaři a také je pro jistotu dodat přímo Lékařské posudkové službě (k tomu obvykle bývá účastník řízení písemně vyzván během řízení).
V naší Poradně NAUTIS se často setkáváme s tím, že rodiče nepříznivé rozhodnutí „nechají být“ a nehodlají se proti němu odvolávat. Raději počkají a pak chtějí podat novou žádost. Tuto taktiku obvykle nedoporučujeme, pokud podle podkladů o zdravotním stavu existuje vyhlídka na úspěch odvolání.
Pokud je totiž nová žádost úspěšná, začne žadatel pobírat příspěvek na péči až od data podání této nové žádosti. Ale pokud je úspěšné odvolání, pobírání příspěvku na péči je zajištěno již od data podání původní žádosti. Příspěvek na péči je tedy vyplacen zpětně!
👉 Pomoct se zorientovat v informacích okolo PnP by vám mohla také naše příručka o příspěvku na péči.
👉 V případě konkrétních dotazů se můžete obrátit na poradnu NAUTIS: poradna@nautis.cz nebo navštívit místa podpory.
Názory