heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Diagnostika
          4. Proces diagnózy
          5. Testování intelektu u dětí s PAS – pohled z praxe

          Testování intelektu u dětí s PAS – pohled z praxe

          Autor:
          Mgr. Eva Holmajerová
          Recenzent:
          Mgr. Veronika Župová
          Datum publikace
          26. 03. 2024
          Aktualizováno
          15. 01. 2025
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Testování intelektu u dětí s PAS – pohled z praxe
          
          

          Porucha intelektu patří mezi přidružené obtíže u poruch autistického spektra (PAS), v současné době se odhaduje, že zhruba 30 % jedinců s PAS má zároveň i oslabení intelektu. Dle diagnostických manuálů (DSM-5 i ICD-11) jsou intelektové schopnosti jedním z klíčových faktorů ovlivňujících funkčnost a samostatnost jedince. Informace ohledně intelektu dítěte s PAS pro nás mohou být prospěšné hned z několika důvodů.

          1. Informace získané při testování intelektu lze považovat za objektivní. Je ovšem nutné a užitečné doplnit výsledky testování o informace od rodičů či pedagogů, kteří dítě dobře znají. Pro rodiče může být na druhou stranu obtížné posoudit, zda jejich dítě má nějaké schopnosti rozvinuté v takové míře, že převyšuje své vrstevníky, a jiné schopnosti naopak výrazně oslabené. Mohou se tak přirozeně zaměřovat pouze na oblasti, ve kterých je dítě zdatné a ty dále rozvíjet. Na některé projevy si mohou jednoduše zvyknout a nepovažovat je za nestandardní.
          2. Výsledky testů inteligence spolu se stanovením vývojové úrovně nám mohou poskytnout komplexnější informace o silných a slabých stránkách dítěte a užitečná vodítka pro práci s ním. Umožňují nám nastavit požadavky na dítě tak, aby ho nepřetěžovaly, ale zároveň dále rozvíjely. Taktéž mohou poukázat na velké nerovnoměrnosti ve vývoji a dovednostech, které často u dětí s PAS vídáme (jako příklad lze uvést situaci, kdy je dítě zdatné v oblasti logického myšlení, a naopak má velké obtíže v oblastech spojených s verbálními schopnostmi). Zároveň je nutné podotknout, že vzhledem k velké šíři autistického spektra a rozmanitosti projevů neexistuje u dětí s PAS kromě zmíněné časté nerovnoměrnosti „typický intelektový profil“.
          3. Výsledky testování navíc poskytují rodičům, učitelům a jiným odborníkům důležité informace, které mohou sloužit k lépe informovaným rozhodnutím ohledně vzdělávání a podpory dítěte. Můžeme na základě výsledků testování lépe porozumět potřebám a fungování dítěte, a tím mu poskytnout odpovídající individualizovanou podporu. Ta může zahrnovat výběr vhodné školy a rámcového vzdělávacího programu (RVP) tak, aby na dítě kladl přiměřené nároky, přizpůsobení výuky – například snížením požadovaných výstupů, nebo naopak zvýšením požadavků a úkolů v konkrétních předmětech.
          4. Pravidelné testování může sloužit ke sledování pokroků dítěte, což nám umožní přizpůsobení intervencí podle aktuálních potřeb a změn ve vývoji dítěte.

          Jak testování probíhá a jak o něm přemýšlet?

          Důležitou součástí testování je rozhovor s rodiči, nebo opatrovníky dítěte, za účelem získání informací ohledně současného stavu dítěte a jeho vývoje. Informace ze školky a školy jsou taktéž důležité pro komplexnější pohled na dítě a na to, jak dokáže osvojené dovednosti používat v různých prostředích.

          Samotný průběh testování intelektu se odvíjí od dovedností dítěte. Zpravidla probíhá formou některé ze standardizovaných metod (WISC-III, SON-R, IDS, IDS-P, S-B, Vývojové škály Bayleyové a další). Tyto testy jsou standardizované, což znamená, že mají jasně definované postupy a normy pro vyhodnocení výsledků v porovnání s vrstevníky. Administrace testů většinou probíhá v sedě u stolečku. Některé subtesty jsou omezeny časově, jiné zase hodnotíme podle počtu správných odpovědí. Testy hodnotí různé intelektové schopnosti (například: řeč, prostorové myšlení, krátkodobou paměť, rychlost zpracování informací). Jednotlivé úkoly mohou mít podobu skládání rozstříhaných obrázků, přiřazování obrázků dle určitého principu, napodobování vzoru podle předlohy, pojmenovávání a popis obrázků, či rozhovor o sociální situaci na obrázku a podobně.

          Děti s PAS často mají specifické potřeby, které jim mohou zabraňovat ve využití jejich intelektového potenciálu. Psycholog se během vyšetření snaží o takovou úpravu prostředí, aby se mohlo dítě lépe soustředit na samotné testování a bylo k němu motivováno. Taková úprava, může zahrnovat například:

          • možnost písemného vyjádření místo verbálního
          • administraci subtestů herní formou na koberci
          • vnější motivaci dítěte pomocí odměny
          • vytváření častějších pauz na odpočinek a další…

          I celková doba vyšetření se tak může měnit na základě individuálních potřeb dítěte. Vzhledem k obtížím, jako je například oslabená sociální motivace, která je u dětí s PAS častá, bývá testování mnohdy velmi kreativní proces. Psycholog poté hledá různé cesty, jak zaujmout pozornost dítěte a jak získat validní výsledky.

          Ovšem i informace o potřebách dítěte, kdy je za účelem lepšího výkonu potřeba upravit testovou situaci, jsou pro nás důležité. Právě tyto potřeby mohou ovlivňovat jeho schopnost zvládnout školku a školu. Kromě samotných kognitivních schopností dítěte se tedy snažíme přemýšlet také o jeho celkové funkčnosti (jeho každodenním fungování). Součástí testování může být i hodnocení schopnosti dítěte adaptovat se na nové prostředí, cizí osobu i měnící se úkoly, schopnosti dítěte interagovat s druhým, způsoby řešení problémů či reakce na chybu. Mezi důležité faktory patří i: motivovatelnost k výkonu, míra frustrační tolerance, tendence k vyhýbavému chování, délka doby soustředění, a naopak kolik je třeba mu dávat času na odpočinek vzhledem k míře jeho unavitelnosti.

          Jsou však věci, na které je třeba dát si u přemýšlení o výsledcích testování pozor. Jedná se o výkon v aktuálním čase a konkrétním prostředí, odráží tudíž aktuální stav dítěte, který se může měnit nejen napříč prostředími, ale také s časem. Dítě mohlo být také ten den unavené, mohlo mu být zle nebo mu zkrátka nemusela být příjemná osoba provádějící administraci testu. Je tedy důležité dávat výsledky do kontextu informací, které máme o běžném fungování dítěte od rodičů a ze školy či školky. Dítě se samozřejmě také vyvíjí, a ačkoliv nás výsledky mohou nasměrovat, či nám poskytnout doplňující informace, je nutné, abychom byli k dítěti a jeho potřebám vnímaví a flexibilně upravovali nejen nároky, které na něj máme, ale také podporu, kterou mu poskytujeme.

            

          Zdroje

          Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (2015). DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe-Testcentrum. Retrieved from http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:37024c20-09ff-11eb-b34d-005056827e51

          World Health Organization. (2018). International classification of diseases for mortality and morbidity statistics (11th Revision). Retrieved from https://icd.who.int/browse11/l-m/en 

           

           

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Efektivní přístup - správný čas
          12. 01. 2021
          Diagnóza a následná podpora v každém věku dává naději na konstruktivní řešení situace a snížení rizika eskalace sociálních, psychických i zdravotních obtíží. U autismu rozhodně platí, že je dobré začít včas a zároveň nikdy není pozdě.
          Naše cesta k diagnóze - pohledem rodiče
          18. 05. 2021
          „Náš Matýsek se narodil jako zdravé dítě, ale po roce jsme začali pozorovat drobné odlišnosti od ostatních dětí. V 18 měsících jsme dostali u dětské lékařky rodičovský screeningový dotazník. Nedopadli jsme nejlépe, Matýsek neuspěl ve třech oblastech, ale domluvili jsme se, že s psychiatrem ještě počkáme. Vypadal úplně normálně, udržoval oční kontakt, mysleli jsme, že je zřejmě jeho vývoj jen trochu opožděný."

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.