heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Senzorická integrace
          5. Vidím, co ty možná nevidíš

          Vidím, co ty možná nevidíš

          Autor:
          Mgr. Zuzana Dvořáčková
          Datum publikace
          25. 09. 2023
          Aktualizováno
          20. 10. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Vidím, co ty možná nevidíš

          Nikdy jsem nerozuměla tomu, jak je možné, že si syn pamatuje tolik detailů. Říkávali jsme tomu fotografická paměť, ale dnes už vím, že to s ní příliš mnoho společného nemá. Jakmile jsem se začala více zajímat o odlišnosti ve smyslovém vnímání, pochopila jsem, že to je jeden z projevů, mnohdy velmi typických pro děti s PAS. Zaměření na detail, vizuální vnímání tzv. od jednotlivostí k celku.

          Zatímco my si běžně zapamatujeme celek a postupně si zvykáme na jednotlivé detaily v něm, děti s autismem to mají naopak. Já vidím dopravní značku; náš syn vidí nejprve to, kde stojí, jak je velká, jaké jsou zezadu šroubky a jestli je nová, případně z kterého roku (neptejte se mě, jak to ví). Teprve pak je to pro něj specifická dopravní značka. Já s bídou zavnímám, jestli má třeba dodatkovou tabulku, a zda tam stála odjakživa, nebo ji registruju poprvé.

          Tento způsob vnímání detailů se promítá úplně všude. Zatímco dříve jsem se s ním hádala, že nějaký dílek lega máme jen v pěti kusech a ne víc, dnes mu naprosto věřím, když mi tvrdí, že jich máme sedm. Bez ohledu na to, že ty dva navíc nedokážu už dvě hodiny najít. Ví naprosto přesně, co a kde má, což má dvojí účinek. Můžu se na něj spolehnout, že má přehled, ale zároveň to znamená, že není možné nic vyhodit. On ten náš chlapec je totiž tak trošku sběrač, a zatímco lidé např. staré kartáčky na zuby většinou vyhodí, u nás jsme měli ještě donedávna sbírku nejmíň dvaceti kousků. Mezizubní párátka mu vyměňuju tajně – ještěže jsou všechny stejné 😊. 

          Bezpečně se také orientuje v místech, která zná. Ať jde o místnost, budovu nebo třeba park či hřiště, každou změnu mi hlásí. A že jsou to občas docela drobné změny! Jeho majstrštykem jsou pro mě dodnes kliky na dveřích. Když nastoupil na základní školu, často a rád si ji kreslil. Kreslil její místopis, jednotlivé učebny, umístění rozhlasů, typy projektorů a další detaily. Na jednom takovém obrázku je jeho mistrovství znázorněno a já ho sem ráda přikládám. Všimnete si na něm, že kliky u dveří jednotlivých tříd jsou různé. Když jsme se o tom bavily s poradkyní z SPC, jež ho má v péči, rozhodla se to při příštím náhledu ověřit a budovu si poctivě prošla. A opravdu, realita odpovídala obrázku.

          kliky.JPG

           

          Totéž vznikalo, když kreslil své oblíbené majáčky. Zatímco já jsem sotva zaznamenala, že u nějaké budovy jsou vrata s majáčkem, on je měl v paměti dokonale uložené včetně všech detailů. Když jsme s ním vyrazili na procházku, často nás bral směrem, kterým jsme nečekali, se slovy, že „Tam je brána!“ Asi vás nepřekvapí, že tam vždy byla nějaká, které jsme si do té doby nevšimli. Zato Kuba ano, dokonce při jízdě autem, což pak vyústilo právě v nečekanou novou trasu. Někdy jsme si připadali jako zloději; okukovat brány u domů není úplně to, co chcete dělat 😊. I tady pro ukázku přikládám obrázek.

           majacky.jpg

          Jindy měl období značek aut a řešil jejich barvu, případně změněné logo, umístění na autě atd. To jsme pak chodili po parkovišti u supermarketu, jako bychom si vyhlíželi auto, které ukradneme... Jenže když ten náš chlapec nutně potřeboval najít auto se starou značkou Fiat!

          Když staví z Lega, staví podle toho, co si pamatuje, a pak to prostřednictvím stavebnice dokáže dokonale napodobit. Nechybí mu technické a prostorové cítění a už vůbec mu nechybí dílky – za ta léta, co si s legem hraje, jich máme na hernu pro děti. A asi se už nebudete divit, když vám povím, že Lego duplo pro menší děti máme taky a rozhodně se ho nemíní vzdát😊

          Další detaily vnímá u písma. V první a druhé třídě hodně vnímal, že různé cedule a nápisy jsou psány různě. Kromě toho, že zachytil při kreslení i šroubek nebo připínáček, které tabuli či papír upevňovali, vždy také zachytil jednotlivé odlišnosti daného písma. Bylo patkové či bezpatkové? Vypadalo malé písmeno „a“ jako v Comenia scriptu nebo tradičně? Jak velké mezery mezi písmeny byly?

          V raném věku, když byl ještě neverbální a komunikoval prostřednictvím obrázků, nám mnohdy potřeboval sdělit, že něco potřebuje, i když to „něco“ nemělo piktogram. Pomohl si a tu věc nám kreslil. Kromě toho, že vizualizaci začal využívat takto obousměrně funkčně, nám na tom obrázku samozřejmě dopřál takové množství detailů, že nebylo pochyb, co hledá. Pamatuju si, že jednou to třeba byla power banka. A na tu obrázek opravdu neměl.

          Dokážu si představit, že množství informací, které takto uchovává, jej můžou vyčerpávat. Určitě jsou dny, kdy ho tato superschopnost dokáže docela obyčejně zmáhat a unavovat, aniž by si to uvědomoval. Myslím, že právě proto je pro něj opravdu zatěžující navštěvovat různé kulturní akce třeba na náměstí měst, které jinak dobře zná. Ta změna a množství nových vjemů je určitě zahlcující.

          Těch příkladů by bylo mnohem víc, ale myslím, že to není potřeba. Fascinuje mě to a těší mě si s ním o tom třeba i povídat, protože mám to štěstí, že už to občas jde, že to dokáže. Ráda mu ukazuju svůj zájem o to, co má rád on, přestože dříve bych o rozhovorech tohoto typu zrovna nesnila. Jenže povídat si s ním dnes o majáčcích je cesta k němu, a možnost si vůbec povídat – s chlapcem o šesti let téměřo neverbálním – je odměna sama o sobě.

          👉 Přečtěte si také článek Pohledem lidí na spektru...aneb „Vnímáte u sebe pozitivní stránky autismu?", ve kterém se autoři o smyslu pro detail u osob s PAS více rozepisují. 

          👉 Více o typických projevech autismu v určitém věku najdete ZDE. 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Svět plný silných vjemů aneb krásy i strasti smyslového vnímání člověka na spektru
          12. 01. 2021
          „Ráda se dotýkám různých jemných látek. Jako dítě jsem si tím způsobila dost problémů, když jsem se dotýkala spolužáků, kteří měli tričko z nějakého na dotyk příjemného materiálu. Mám ráda luštěniny, nejen proto, že mi chutnají, ale ráda se v nich přehrabuji. Baví mě sledovat a poslouchat, jak pěna do koupele pomalu praská, koukat se, jak se třpytí."
          Neviditelná Poppy bojuje s přehlcenými smysly
          12. 01. 2021
          „Mám zahlcené smysly, příliš mnoho zvuků, na tohle jsem hodně přecitlivělá. Vždyť já ty vjemy nedokážu zpracovat a reagovat na ně! Připadám si nepříjemně, jakoby úplně paralyzovaná. Děje se mi to všude, kde je záplava vjemů. Naštěstí mám v rukávu pár triků, které mi můžou pomoci." - Chcete je znát i vy? Přečtěte si další díl komiksu o Poppy, která chce povzbudit nejen ženy na spektru.
          Pohledem lidí na spektru...aneb „Vnímáte u sebe pozitivní stránky autismu?"
          08. 03. 2021
          „Za největší dar považuji ,jiné‘ myšlení. Strašně ráda přemýšlím. Denně o všem možném, o vesmíru, o Bohu, o podstatě života, o tom, jak dané věci fungují a proč to tak je." - Jaké další pozitivní stránky přináší autismus podle samotných lidí na spektru?
          Pohledem lidí na spektru...aneb „Jaký je to pocit, když je člověk smyslově hypersenzitivní?"
          15. 03. 2021
          „Pro mě senzitiva znamená, že slyším každé šustnutí, dokonce i ultrazvukovou vysílačku pro hlodavce, že večer, když řídím, světla protijedoucích aut mi ,vypalují‘ díru do sítnice (musela jsem si koupit speciální brýle, které tlumí světlo). Ale zároveň cítím každou sebejemnější vůni květiny, která mě dostane do úplné extáze, nebo si vychutnávám některá oblíbená jídla s naprostým požitkem."

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.