Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Do střediska osobní asistence (dále jen OA) jsem nastoupila na začátku února roku 2020. Na pozici koordinátorky OA jsem dostala na starost klienty s PAS ve věku 2-7 let, což kopíruje věkovou kategorii dětí, se kterými pracují ve Středisku včasné intervence. Proto mi přišlo logické, abych se hned na počátku mé práce seznámila s kolegy z tohoto střediska. K tomu mně inspirovala i má předchůdkyně, která kromě úvazku v OA, měla nižší úvazek také v rané péči. Cítila jsem povinnost, aby tohle propojení bylo zachováno. Zjistila jsem, že necelá polovina klientů z mého týmu čerpá služby v rámci rané péče a to buď ve formě poradenství, nácviku, anebo se účastní nějaké formy programu aplikované behaviorální analýzy (dále jen ABA), jehož oddělení v rámci struktury organizace spadá právě pod Středisko včasné intervence (VČAS).
OA je terénní sociální služba, jejíž benefit spatřuji v tom, že máme možnost vstoupit do rodinného prostředí klienta. Díky tomu, můžeme například lépe pochopit dynamiku mezi jednotlivými členy rodiny a snáze se tak orientovat v chování klienta. Posláním OA je umožnit lidem s PAS, aby mohli plnohodnotně žít ve svém přirozeném prostředí a zároveň odlehčit všem pečujícím v často velmi náročné péči.
Při nástupu na pozici koordinátorky jsem si uvědomila své profesní limity, např. v komunikaci o citlivých tématech s rodinami, která vyžaduje velkou dávku empatie a pochopení. Ocenila jsem tak řadu cenných rad od kolegů z VČAS, kteří mi poskytli prostor na pro konzulataci na jejich poradě, nebo jsem se mohla zúčastnit společné schůzky s poradcem v rodině. Zároveň také vnímám, že pokud klient čerpá obě služby zároveň, je obrovským benefitem, že jsou obě střediska společně v kontaktu. Je totiž pak možné cíle, na kterých pracují v rané péči, přenést do praxe i v osobní asistenci, např. nastavení systému výměnného obrázkového komunikačního systému nebo nácvik sebeobsluhy. Což je nejen ku prospěchu klienta ale i rozvoji obou služeb, které se mohou vzájemně obohacovat. V ruku v ruce se s tím pojí i lepší informovanost a vzdělání osobních asistentů. Díky výměnně informací napříč středisky máme více pohledů na jeden problém, čímž je vyšší šance ho vyřešit. V praktické rovině to funguje tak, že když příjmu nového klienta, zjistím si souběh služeb, oslovím poradce rané péče a snažím se zjistit, na čem můžeme spolupracovat.
V mé profesní cestě mě ovlivnilo také seznámení s Oddělení aplikované behaviorální analýzy. O tomto přístupu jsem slyšela jen okrajově. V rovině praktické jsem netušila, o co se jedná. Jeden z mých klientů v OA, zároveň čerpal i program ABA, což mě inspirovalo se o tento přístup více zajímat. Z tohoto důvodu jsem se zapsala na dvoudenní workshop o ABA organizovaný Mgr. Lucií Schuma, BCaBA a Bc. Barborou Gulovou, RBT, při kterém se mi líbila energie, nasazení i to, jak o chování analyticky přemýšlí. Také mě zaujalo, že kromě jasně daných postupů jsou dané dovednosti učeny přirozeně – skrze hru. Zaujalo mě to doknce natolik, že jsem se zapsala do celoživotního studia na Masarykově univerzitě v Brně. Postupně jsem si uvědomovala, jak tyto principy můžu včleňovat i do osobní asistence, např. párování v rámci vybudování partnerského vztahu asistent – klient, budování pozitivní motivace, strategie při zvládání problémového chování, co mohu udělat proto, abych lépe pochopila chování daného klienta a dle toho volila správný postup, jak náročnému chování na péči předcházet a mnohé další. Jak se informace postupně nabalovaly, přicházelo stále více „aha momentů“. Došlo mi, jak jsou ABA principy přirozené a jak velmi mi zjednodušují práci. Proto jsem se snažila, alespoň v omezené míře, tyto informace předávat dál, svému týmu osobních asistentů.
Nevěřím na náhody, ale během mého studia na behaviorálního technika na Masarykově univerzitě se mi naskytla další možná propojení mezí službami OA a ABA. Což mě vedlo k myšlence, že by bylo skvělé, kdyby se více osobních asistentů seznámilo se základními principy ABA, pokud by byl z jejich strany zájem. Za mého působení v OA, prošly základním školením o ABA čtyři osobní asistentky. Což stále není moc, ale beru to i tak jako úspěch a počátek dalšího vývoje.
Kolegyně z oddělení ABA nám umožnily chodit na náhledy, začaly daným asistentům dávat konzultace ohledně toho, jak lépe a efektivně pracovat v přirozeném prostředí. Velmi si vážím, že nám věnovaly spoustu svého času, aby nás do ABA principů zasvětily a to nejen teoreticky, ale i prakticky. Zároveň musím podotknout, že by se to nikdy nestalo, aniž bych neměla tak zapálené a otevřené asistenty, s chutí učit se novým věcem. Byla to souhra náhod a dobrých lidí ve správný moment, na správném místě. Díky proškoleným asistentům se nám ve službách OA podařilo propojit základní principy ABA. Klienti tak mají možnost osvojené dovednosti v rámci ABA programu generalizovat v jiném prostředí a s dalšími lidmi. Asistenti získali možnost se naučit, jak podporovat a rozvíjet dovednosti klienta v jeho přirozeném prostředí a jak efektivně zacházet s problémovým chování.
Momentálně dokončuji své vzdělání behaviorálního technika. Díky vzdělávání v ABA se ve své práci více soustředím na proces párování, tedy budování partnerského vztahu a funkčního komunikačního kanálu mezi mnou a klientem. Moc bych si přála, aby více asistentů mělo možnost vzdělávání se v ABA principech. Jde o investici do osobního rozvoje, která je vždy přínosná. Jsme ale stále ještě na začátku, a máme tedy ještě velký prostor se dále zlepšovat.
Nazávěr chci dodat, že učit se a čerpat insipraci můžeme samozřejmě z mnoha dalších přístupů. Každý bychom si měli vybrat to, co je nám přirozené, co sedí danému dítěti či klientovi. Moje cesta je o učení, porozumění a nacházení možných variant, jak daný problém pojmenovat a uchopit ho. Moje cesta v osobní asistenci je krásně rozmanitá, je o poznávání nových informací, kolegů a rodin. Doufám také, že bude zároveň dlouhá.
Canva.com, free Content licenses (PRO version), Dostupné z: https://www.canva.com/photos/MACFmtEIREU-group-of-young-students-showing-unity/
Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz.
Názory