heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. ABA
          5. ABA - ukázka z praxe

          ABA - ukázka z praxe

          Autor:
          Mgr. Lucie Schuma BCaBA
          Bc. Barbora Guľová
          Datum publikace
          19. 01. 2021
          Aktualizováno
          12. 06. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          ABA - ukázka z praxe


          ABA je věda o lidském chování. Její počátky se datují do 30. let minulého století. V roce 1938 americký psycholog Burrhus Frederic Skinner publikoval knihu s názvem Chování organismů (The behavior of organisms). V knize popisuje Skinner proces učení, kdy se člověk učí z následků svého chování. Jeho chování podmiňují různé vlivy, tzv. operanty. Skinner došel k zásadnímu zjištění, že pokud je nějaké chování odměněné, tak existuje vyšší pravděpodobnost, že se toto chování bude opakovat.
           

          ABA jako vědecky podložený přístup se zabývá podrobnou analýzou chování a zkoumá vztah mezi chováním a prostředím. Vychází z poznatku, že chování jedince je ovlivněno prostředím, kam řadíme okolnosti, které nastávají před a po chování (tzv. ABC model). ABC model tvoří základ pro analýzu chování. A označuje antecedent („předchůdce“, tedy to, co se stalo před chováním), B chování („behavior“) a C konsekvenci („consequence“, tedy to, co následuje po chování). Mezi techniky a principy, které používá ABA, patří motivace, kontrola stimulem, posilnění, vyhasínání, intenzivní učení (intensive table teaching, ITT), učení v přirozeném prostředí (Natural Environment Teaching, NET), prompty (dopomoc), tvarování a řetězení.


          Uplatnění při učení se základním i komplexním dovednostem

          Intervence založená na principech ABA je v současné době uznávaná jako bezpečný a efektivní přístup používaný při výchově a vzdělávání dětí s PAS. V rámci ABA se u klientů učí a rozvíjí základní dovednosti jako je pozornost, rozumění a následování jednoduchých pokynů a napodobování. Ale i komplexní dovednosti jako je čtení, rozvoj řeči a porozumění vlastním emocím. Při učení se jednotlivé dovednosti rozdělí na malé části (proběhne tzv. analýza dovednosti), kdy každá část se učí po malých krůčcích zvlášť, až do zvládnutí celé dovednosti. 


          Generalizace

          Generalizace neboli zevšeobecnění všech naučených dovedností je nedílnou součástí programu ABA. V praxi generalizace znamená, že dítě umí dovednost použít na různých místech, s různými lidmi a s využitím různých věcí. Například dítě si dokáže říct o žádanou věc (např. pití) doma, ve školce, na hřišti, rodinnému příslušníku, pedagogovi, cizí osobě, ve dne, v noci apod. V rámci verbálního projevu dítě ví, že „noha” může být součástí jeho těla i těla druhé osoby, může být malá (noha miminka) nebo velká (noha dospělé osoby), plastová (u panenky), dřevěná (stolu). Stále je to noha, i když jde o slepici, psa nebo stonožku apod. 

          Dovednost dítěte je v program ABA považována za zvládnutou až v momentě, kdy máme jistotu, že dítě danou dovednost zvládá použít v různých prostředích, s různými lidmi a s různými pomůckami. Zároveň také dítě ví, kdy a jak má danou dovednost použít, a kdy nikoliv.

          Ve video ukázce je znázorněno učení generalizace již zvládnuté dovednosti



          👉 Více informací o ABA terapii se dozvíte zde. 

          Další videa se zkušeností rodičů a kazuistiky můžete najít na webu Centra aplikované behaviorální analýzy (PdF Muni)
          Zdroje
          • O aplikovanej behaviorálnej analyze. In: http://srdceautizmu.sk [cit. 27.7.2011]. Dostupné z: http://srdceautizmu.sk/abaold/
          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Aplikovaná behaviorální analýza a její využití při práci s dětmi s PAS nebo jinými vývojovými poruchami
          12. 01. 2021
          O využití ABA při práci s dětmi s PAS se začalo nejintenzivněji mluvit po experimentální studii doktora I. Lovaasa v r. 1987. Ve výzkumu porovnával dvě skupiny dětí, u nichž aplikoval různou míru intervence. Výsledky podporují tvrzení, že intenzivní intervencí je možné výrazně snížit symptomy PAS.
          „Když mám chuť od všeho utéct, připomenu si synovy pokroky“ – ABA pohledem rodiče
          02. 06. 2021
          „My se s ABA ráno probouzíme a večer usínáme. Na jedné straně jsem se sžila s tímto programem tak, že si vlastně ani nedovedu představit, že by naše dny měly vypadat jinak. Na straně druhé jsem ale někdy ze všeho velmi unavená a opakující se mandy mého synka bych nejraději vypnula ovladačem. V takových situacích si ale vždy připomenu, jaké pokroky už můj syn dokázal udělat."
          Jak poznat dobrý intervenční ABA program zaměřený na dítě s PAS?
          28. 11. 2021
          Dobrý intervenční program Aplikované behaviorální analýzy vychází a je založen na jejích vědeckých poznatcích. Program se vždy zaměřuje na individuální potřeby dítěte s cílem zlepšení kvality jeho života. Proto v případě intervenčních programů pro děti s PAS je základem osvojení takových dovedností, které povedou k jeho samostatnému a co nejméně závislému životu na ostatních.
          ABA sem, ABA tam
          06. 03. 2022
          Po zjištění synovy diagnózy PAS, ve věku 2 let a 4 měsíců, se k nám dostala nejrůznější doporučení na přístupy, jak se synem nadále pracovat. Mezi velkým množstvím směrů také padla zmínka o Aplikované behaviorální analýze (ABA). Do té doby jsem netušila, co ABA přesně znamená.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.