heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Sociální chování
          5. Co je se mnou jinak? Náhradní vysvětlení

          Co je se mnou jinak? Náhradní vysvětlení

          Autor:
          Elenrin
          Datum publikace
          16. 02. 2021
          Aktualizováno
          16. 02. 2021
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Co je se mnou jinak? Náhradní vysvětlení


          Když jsem začala chodit do školy, začala jsem si postupně uvědomovat, že je se mnou něco jinak. Všichni spolužáci měli kamarády, jen já ne. Posmívali se mi a já nechápala proč. Proč se mnou nechce nikdo kamarádit, co se mnou je? Tahle otázka mě trápila hodně dlouho. Přemýšlela jsem o různých vysvětleních. Jsem snad ošklivá? Moc malá? Nebo protože jsem z chudé rodiny?

          Sama jsem viděla, že mi to ve škole nejde. Měla jsem problémy se psaním, neuměla jsem kreslit, zpívat, byla jsem nešikovná snad na všechno. Byla jsem nejhorší ze třídy na prvním stupni, i když jsem se snažila. Nešel mi tělocvik. Nikdo mě nikdy nechtěl do družstva. Byla jsem nejpomalejší, tak kvůli tomu? Kvůli brýlím? Nebo protože sedím v první lavici? Pozorovala jsem ostatní, jak si hrají na hřišti a říkala si, proč nejsem jako oni. Spolužáci se znali i s dětmi z jiných tříd a já nechápala, jak si je vůbec dokážou zapamatovat.


          Hledání vysvětlení

          Napadala mě spousta různých možných vysvětlení. Zároveň jsem je časem dokázala i zpochybnit. Když jsem začala jezdit do školy do města, spolužačka, která seděla vedle mě, nosila brýle také, nebyla o moc vyšší než já, hezká mi také nepřišla. Přesto ona kamarádky měla. Tak je to všechno kvůli nemodernímu oblečení? Ale zase jsem viděla někoho, kdo měl oblečení srovnatelné a nikdo se mu neposmíval. Neznala jsem nikoho, kdo by byl jako já. Myslela jsem, že jsem asi jediná, že jsem asi vadná, když je se mnou všechno špatně.

          Časem jsem si všimla, že jsem oproti spolužákům opožděná. Bavilo mě to, co mnohem menší děti. Zájmy mých vrstevníků jsem nechápala. Například hraným pohádkám jsem začala rozumět, až když se na ně díval můj o sedm let mladší bratr, do té doby jsem měla raději kreslené. Tušila jsem, že jsem spíš na jeho úrovni než na úrovni svých vrstevníků. Připadala jsem si prostě mladší, než byl můj skutečný věk.

          Další možné vysvětlení bylo, že jsem asi hloupá. Mysleli si to i ostatní. Obzvlášť na vysoké škole jsem si připadala jako idiot, když jiní studenti zvládali školu, měli kamarády, brigády, přítele nebo přítelkyni. A já měla problém i jen se studiem. Ve srovnání s ostatními jsem si připadala neschopná a kvůli časté únavě jsem si připadala líná.


          Částečné porozumění

          Když mi bylo sedmnáct, přečetla jsem si článek o sociální fobii, hodně věcí to vysvětlovalo, tak jsem si vygooglila další informace. Tušila jsem, že to bude nějaká taková diagnóza, odpovídala i vyhýbavá porucha osobnosti. Četla jsem tehdy i nějaký článek o Aspergerově syndromu. Byla jsem tehdy přesvědčená, že to určitě nemám, protože mě se nestává, že bych neustále musela mluvit o svých zájmech, že bych říkala něco nevhodného, že bych mluvila jako „malý profesor“, když mám potíže vůbec něco říct. Dlouhou dobu jsem své problémy s lidmi považovala za důsledek šikany. Pak mě ale napadla otázka: Mám problémy s lidmi kvůli tomu, že mě ve škole dlouhodobě šikanovali, nebo mě šikanovali, protože už tehdy jsem byla pro lidi divná? O sociální fobii a vyhýbavé poruše osobnosti jsem měla pochybnosti, protože jsem si uvědomila, že ten problém mám se všemi lidmi, nejen s cizími, ale i s rodinou. Uvědomila jsem si, že s lidmi nedokážu mluvit ani ve chvíli, kdy nemám strach, nebo že když mám dostatečnou motivaci, tak se nepříjemným situacím nevyhýbám. Tak jsem zase nevěděla, co se mnou je.

          A i když jsem se dozvěděla diagnózu Aspergerova syndromu, tak jsem měla hodně dlouho pochybnosti o její správnosti. Jak už jsem psala, některé ty popisy na mě nesedí. Jak může psycholožka poznat, jestli jsem se s nedostatkem sociálních dovedností už narodila, nebo jestli to vzniklo vlivem okolí, problémů v rodině, šikany? Výsledek může být dost podobný. A když jsem se o tom zmínila na terapii, nebylo to považované za důležité, protože se obojí asi řeší podobně. Mně ale přijde důležité tomu rozumět.


          👉 Zaujmout by vás mohl také článek Život s Aspergerem? Náročný trénink, který nese ovoce.


          Zdroje

          Zdroj fotografie:

          • Transformer18. „Look Back“ November 11, 2020. Online image. CC BY-NC-ND 2.0. Použito na webu 16. 2. 2021. Dostupné z: https://www.flickr.com/photos/71267357@N06/50589680121
          Nautis bannerNautis banner

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.