Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
| Tento text patří do mé série článků a nese název – Jak přistupovat k „autistickému divochovi“? |
|
Čím více pozoruji a poslouchám autisty ve svém okolí i na internetu, tím více si uvědomuji, že nejsem první, a tím pádem ani ojedinělý případ autisty, který si nemohl projít standardním psychickým vývojem. Více o tom, proč moje dětství nelze považovat za standardní vysvětluji v článku s podtitulem 👉 Zanedbaný autistický divoch. Inspiraci pro název textu jsem čerpal v literárních dílech, které se zabývají setkáním divocha s civilizací. |
Pamatuji si doby, kdy jsem měl nějaký speciální zájem (anime, vojenství), a ten jsem nadřazoval nad „povinné“ zájmy (sebeobsluha, rozvoj přátelství). Následkem toho jsem se neuměl o sebe postarat a ztratil jsem hodně přátel, na které jsem se dříve (než jsem je ztratil) upínal. Jinými slovy byl jsem dosti egocentrický – nikdy jsem o přátelství příliš nepečoval. Když jsem například dostal od kamaráda číslo, nikdy jsem mu ve finále nepsal, nepokoušel jsem se s nimi aktivně udržovat kontakt.
Osvědčilo se mi snažit se vybalancovat koníčky a další důležité věci. Důležité je ale najít kompromis, zaznamenal jsem pokus osob z mého okolí omezit mi speciální zájmy jen na třicet minut denně, to mi nepřipadalo a dodnes nepřipadá adekvátní.
Dříve jsem si neuměl vybrat vhodné přátele, obtížně jsem poznal, jaké mají úmysly, nedokázal jsem posoudit, kdo je opravdový přítel, a kdo si na přítele jen hraje. Zpětně vnímám, že by mohlo být nápomocné, kdyby mi někdo v této oblasti pomohl, byl otevřený a upřímný a poskytl mi radu/zpětnou vazbu. Za užitečné považuji rady např. jak nastavit v přátelství hranice – co si nechat líbit a co už ne, na čem je možné ve vztahu zapracovat.
Doporučil bych zde rodičům – učte děti, že existují druzí lidé s vlastními potřebami, učte jej pečovat o přátelství. To, co pro neurotypické děti v rámci přátelství může být samozřejmé, pro autisty být nemusí.
Ve svých třinácti létech jsem se začal zajímat o pohlavní život. Vzhledem k tomu, že jsem proti své vůli byl izolovaný od zbytku světa, vytvářel jsem si pohlavní život s fiktivními postavami, neuměl jsem dokonce kvůli tomu oddělovat realitu od fantazie, jedním z fiktivních světů, kterému jsem propadl, se anglicky jmenoval My Little Pony: Friendship is Magic.
Dokázal jsem tedy i chodit i s nehumanoidními fiktivními postavami čili s poníky, a kdykoli mě někdo chtěl probrat, můj vnitřní hlas na něj začal útočit slovy: „Poníci si staví domy, mluví a píšou. To z nich dělá lidi.“
V roce 2018, kdy jsem byl, jak tomu rád nazývám, vytažen z jeskyně a přihlásil jsem se na nácviky, jsem tam potkal slečnu, která byla můj typ (byla extravagantní), zamiloval jsem se do ní, a láska mi nebyla opětována.
Když jsem zjistil, že o mě nemá zájem, schoulil jsem se u počítače do klubíčka a plakal jsem a snažil jsem se to nejdříve v následujícím roce vykompenzovat tím, že si najdu dívku se stejnými parametry (pozměněné jméno, odbarvené vlasy a autismus). Rok na to vygradoval můj nedostatek sebereflexe, kdy jsem veřejně napsal na internet tuto představu, a dočkal jsem se negativních reakcí. Po této vlně kritiky jsem se vrátil k pohlavnímu životu s fiktivními postavami.
Pokud byste zaznamenali gradování tohoto chování na vyšší úroveň, doporučil bych vyhledat odbornou pomoc. Já osobně jsem od těchto myšlenek a chování díky sebereflexi upustil a do této chvíle si hledám opravdovou partnerku.
Za sebe bych také doporučil – vysvětlujte, co je a není u pohlavního života důležité, ukazujte dospívajícímu filmy, seriály, romány a třeba i příběhy ze skutečného světa, aby člověk mohl zjistit, jak mohou vypadat funkční partnerské vztahy.
|
Komentář psycholožky Sexualita je naprosto individuální a nelze pro ni hledat žádné normy. Je přirozenou součástí každého z nás – jak o sobě přemýšlíme, jaké máme sexuální představy, kdo mě přitahuje, jaké vztahy chci mít a s kým, apod. Sexualita má fyzický, emoční i sociální rozměr. Dospívající s PAS mají v rámci své sexuality touhy, představy, potřeby jako každý z nás. Co ale může být překážkou na cestě k uskutečnění těchto potřeb, jsou obtíže v sociální komunikaci, vyjadřování empatie, senzorická přecitlivělost, obava vstoupit do interakce, striktní pravidla ohledně výběru partnera aj. Některé limity tak brání dospívajícím s PAS v získávání dovednosti a zkušenosti, aby mohli zdokonalovat a rozvíjet svoji sexualitu. Někteří dospívající s PAS prožívají sebe skrze fantazijní světy a postavy, kterým přiřazují určité vlastnosti, dovednosti a schopnosti, které jim v reálném světě chybí nebo se v nich prožívají nedostatečně. Díky těmto postavám, kterým jakoby „vdechnou život“ mohou zažívat přijetí, porozumění, přátelství, blízkost nebo vztah, a to v bezpečném prostoru. Co se týká výběru partnera v době dospívání je přirozené i pro neurotypickou populaci hledat si k sobě někoho se stejnými zájmy, hodnotami, vzhledem apod. Ovšem dospívající s PAS mohou někdy rigidně trvat na dodržení své představy o partnerovi, a tím se více limitovat a kvůli neúspěchu se poté více izolovat. Pokud se dospívající s PAS necítí dobře v rámci své sexuality, má strach nebo je jeho chování pro něj nebo jeho okolí destruktivní, je důležité vyhledat terapeutickou či sexuologickou pomoc. Sexualita je naší součástí po celý život, a proto je důležité být se sebou v souladu, rozumět svým potřebám a sám nebo s podporou vstupovat do naplňování těchto potřeb. (Autorkou komentáře je Mgr. Miroslava Pravdovová.) 👉 Navštívít můžete místa podpory, kde najdete kontakty na odborníky věnujcící se trapiím pro osoby s PAS. |


Názory