heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Rodina
          4. Rodiče
          5. O kamarádstvích mého syna s PAS

          O kamarádstvích mého syna s PAS

          Autor:
          Mgr. Zuzana Dvořáčková
          Datum publikace
          21. 01. 2023
          Aktualizováno
          27. 04. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          O kamarádstvích mého syna s PAS

          Každý rodič si pro své dítě přeje, aby bylo v životě šťastné. Já samozřejmě zrovna tak. Čím je syn starší, tím víc a intenzivněji cítím, že víc než cokoliv jiného mu přeju, aby měl „svou smečku“. Kamarády nebo alespoň jednoho. Někoho, kdo s ním jeho životem půjde a nebude ho soudit, klást nároky, ale přijme ho takového, jaký je, a bude ho pravidelně vídat.

          Jenže kamarádství není snadná disciplína. Myslím, že ani pro řadu neurotypických dětí to občas není jen tak. A sama ze svého dětství si dobře pamatuju, jak jsem s tím coby zamindrákovaný introvert zápasila. Byla jsem outsider a neuměla jsem s tím nic moc udělat.

          Občas se mě lidé ptají, jestli má Kuba kamarády. Odpověď na tohle vlastně není úplně snadná. Má kamarády, jen asi ne ve smyslu, jak je vnímá většina společnosti. Přesto jsou pro něj důležití.

          Má třeba kamarádku už od speciální školky. Tu zná vůbec nejdéle. Potkávají se ve škole, občas spolu sdílí vyučovací hodinu. Čas od času se vídají i mimo školu. Jejich společné pobývání u nás doma je ale víc než cokoliv spíše jen společné bytí. Každý si dělá něco svého, hra je až na výjimky paralelní. Pokud není syn vysloveně ve špatné kondici, je v její přítomnosti rád. Má ale své hranice. Po určitém čase začne vyžadovat své soukromí, stále víc se uchyluje do sebe a je zjevné, ze všeho nejradši by byl už prostě sám. A ten bod je moc důležité poznat a do ničeho ho netlačit. Ostatně, to je vždycky kontraproduktivní, ať už děláme cokoliv. Tlak vytváří protitlak.

          Signály o tom, že návštěva pomalu končí, dává i směrem k těm, co přijdou za námi. Sedíme takhle s přáteli na terase, Kuba přichází a oznamuje že: „Návštěva odchází!“ Případně kontroluje, jestli už si dopili své sklenky vína nebo šálky kávy. Zpravidla je to s něčím spojené. Třeba s tím, že chce zavřít terasu, protože to tak běžně tou dobou děláme. Jsme rádi, že máme chápavé přátele. Ostatně, jiní už nám ani nezbyli... Neznamená to ale, že v tu chvíli opravdu musí jít. Jen si to s Kubou vykomunikujeme, dohodneme se, na čem je potřeba, a večer pokračuje dál.

          Další kamarády má Kuba v kroužku, do kterého jednou za dva týdny chodí. Tady jde výhradně o děti na spektru, ve všech věkových skupinách. Jsou sehraná parta. Vídají se jen tam, ale je očividné, že jsou spolu rádi. Syn má mezi nimi své oblíbence a s některými navazujeme vztahy i mimo kroužek. Pak se návštěvy u nás odehrávají podobně, jako když je u nás jeho spolužačka. Přichází paralelní hra. Občas se snažíme děti trochu propojit, ale většinou jim necháváme volný prostor, aby se rozkoukávaly po svém. Vztahy a komunikace se u nich rozvíjejí o tolik déle – proč jim k tomu tedy nedat čas? Tady se nehraje na rychlost, na výkon, na známky… nic se NEMUSÍ. Je to volný čas a s tím k tomu přistupujeme. Nakonec, kdo si pamatuje, že ho někdy rodiče nutili si s někým hrát, i když se mu nechtělo (nebo mu ten jedinec nebyl moc sympatický), chápe tohle nejlépe.

          A nakonec, ne však s nejmenší důležitostí, jsou tu spolužáci ze třídy. Neurotypická skupina dětí, které umí být neuvěřitelně vstřícné, otevřené a chápavé, stejně jako občas pubertálně provokovat a zkoušet. Holky jsou z mé zkušenosti více ochranitelské, kluci ho více nabádají k blbostem. Neděje se to však příliš často. Synovi spolužáci jsou velmi dobře poučeni o podstatě Kubovy odlišnosti a my jsme prozatím neměli potřebu toto více ošetřit. Navíc jsem si jistá, že kdyby to začalo přesahovat meze, zjistíme to velmi brzy od asistenta pedagoga. To jak to mezi nimi funguje mě moc baví a jsem za to vděčná stejně, jako jsem byla, když začal „normálně zdravě“ zlobit. To totiž pro mě znamenalo vývoj! Stejně to vnímám i tady. Kuba má štěstí na děti kolem sebe a myslím, že to je obří součást toho, proč do své školy chodí rád. Přestože je velká, hlučná a klade na něj nároky, které by nemusel zvládnout.

          Jít po městě, potkat kterékoliv dítě z různých kamarádských skupin, které jsem popsala, a vidět, jak si spolu plácnou, nebo se rovnou obejmou, to mi velmi sytí mou potřebu, o které jsem psala na začátku. Tedy mé přání, aby měl smečku, někam patřil a měl svět společný s vrstevníky, do kterého mu rodiče nevidí a nevrtají.

          Pak už mě nemrzí, že ta podoba přátelství je jiná. Že se vídají málo, nehrají si spolu, že si nepůjčují věci nebo nejdou jen tak spolu ven. To, co v těch dětech má, je už teď opravdový poklad. A věřím, že jako všechno, i kamarádské vztahy se budou stále rozvíjet a proměňovat.

          👉 Přečtěte si také 1+10 doporučení pro spolužáky, kteří mají potíže ve škole zapadat do kolektivu. 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Život s Aspergerem? Náročný trénink, který nese ovoce
          12. 01. 2021
          Diagnózy mám dvě, Aspergerův syndrom a poruchu aktivity a pozornosti (ADHD). S diagnózou ADHD jsem se vypořádala bez problémů. S Aspergerem je to horší. Stále se mi nedaří se s ním úplně srovnat a nejhorší je, že na něj žádné léky neexistují. Paradoxně se léčit ani nechcete, protože jste to prostě vy a bez Aspergera byste byli opravdu úplně někdo jiný!
          O Kubíkovi – jak se stal průkopníkem na základní škole
          19. 02. 2021
          „Oba kluci chodili do základní školy. Je to úplně obyčejná sídlištní základka, plno tříd, plno učitelů, plno dětí. Kubík byl průkopník, byl první žák, který do této školy nastupoval s asistentem pedagoga. Až později jsem zjistila, že sice škola dostala povolení na vytvoření místa pro asistenta, ale už ne finance hned od začátku první třídy, a že řešili další a další byrokratické problémy."
          Život s dítětem na spektru jako jedna velká objevná jízda
          16. 02. 2022
          Myslím, že je dobře, že jedno z pravidel psychohygieny pro nás pečující rodiče zní: „Nehaste, co nehoří.“ Vzala jsem si to za své a řeším vždycky jen to, co je u nás zrovna aktuální. Zároveň jsem si za uplynulá léta, ve kterých jsem se učila (a stále učím) porozumět autismu a hlavně tomu, co to znamená u našeho syna, vypěstovala určitou odolnost.
          Puberto, vítej!
          24. 06. 2022
          Puberta. Vývojové období plné proměn a výzev, a to jak pro běžnou populaci, tak pro děti s autismem. Dříve jsem na ni příliš nemyslela, protože stále razím heslo „Nehasím, co nehoří.“ Nicméně teď už se puberta definitivně zabydluje i u nás a náš dvanáctiletý syn s dětským autismem dokládá, že to bude všelijaké, ale jednoduché určitě ne.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.