heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Vzdělávání
          4. Pedagog
          5. Strukturované učení

          Strukturované učení

          Autor:
          Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová
          Recenzent:
          PaedDr. Věra Čadilová
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          13. 06. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          Strukturované učení


          Strukturované učení je ucelený speciálně pedagogický přístup, uzpůsobený specifickým potřebám a stylu učení dětí, žáků a studentů (dále jen žák) s poruchou autistického spektra (dále jen s PAS). Metodika strukturovaného učení vychází především z celoživotní podpory lidí s autismem, z programu péče a vzdělávání dětí s autismem a dětí s příbuznými problémy v komunikaci TEACCH® (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children). Jeho základem jsou kognitivně-behaviorální intervence (je postaveno na teoriích učení a chování). Jen ten, kdo rozumí, co se od něj chce, může jednat odpovídajícím způsobem. 

          Článek si můžete poslechnout také v audioverzi. Namluvila Pavla Hradecká. 

          AutismPort · Strukturované učení
          
          

          Principy strukturovaného učení stavějí na zmírňování a odstraňování deficitů jedinců s PAS a současně rozvíjejí jejich silné stránky. Odstranění či snížení deficitu, který se projevuje nižší schopností porozumět pokynům a zvládat chování bez podpory a přítomnosti dospělé osoby, vyžaduje individuální přístup, strukturalizaci prostoru a činností, vizuální podporu a motivační stimuly.

          K principům strukturovaného učení patří: 
          1. Individualizace
            Zohledňuje individuální potřeby každého žáka (individuální volbu metod a postupů, individuálně upravené prostředí, individuálně volené úlohy, individuální formy komunikace, motivace).

          2. Vizualizace (zviditelnění)
            Usnadňuje orientaci v čase a jednotlivých činností, zvyšuje schopnost rozumět nastalé změně a přijmout ji, objasňuje verbální informace (rozvíjí komunikační dovednosti), usnadňuje nezávislost a samostatnost.

          3. Strukturalizace
            Pomáhá odpovídat na otázky kdy?, kde?, co?, jak?, jak dlouho?, proč?.

          4. Motivace
            Významnou měrou ovlivňuje chování žáků ve škole i mimo ni, posiluje sociálně i komunikačně přiměřené chování.

           

          Postupy strukturovaného učení obsahují konkrétní formy pomoci:
          • Uzpůsobení (mluvené) komunikace a její vizuální podpora.
          • Poskytnutí instrukcí ve vhodné formě – často i ve vizuální podobě.
          • Poskytnutí pomůcek pro orientaci v čase a prostoru.
          • Provádění nácviků obecných vzorců chování pro systematické a rutinní činnosti.
          • Podpora flexibility.
          • Poskytování pravidel a pomůcek pro rozhodování.
          • Vysvětlování (sociálních) souvislostí. 

          Způsoby strukturovaného učení: 
          • struktura prostoru
            pomáhá k lepší orientaci v prostředí a odpovídá na otázky Kam co patří?, Kam se co dává?, Kde mám být?, Kde je čí místo?;

          • struktura času
            pomáhá k orientaci v čase, odpovídá na otázky Kdy se co stane?, Jak dlouho to bude trvat?;

          • struktura činností
            Úkolů a instrukcí – pomáhá v samostatnosti, odpovídá na otázky Jakým způsobem vypracovat daný úkol?, Jak dlouho bude plnění zadaného úkolu trvat? (krabicové úlohy, úlohy v deskách, úlohy v pořadačích, úlohy v sešitech, pracovní listy).

          Strukturu a vizuální podporu od sebe nelze oddělit, vždy se budou vzájemně doplňovat a ovlivňovat. 

          Výhody vizuální podpory:
          • pomáhá založit a udržovat informace;
          • podává informace ve formě, kterou lidé s PAS dokážou snadněji a rychleji interpretovat;
          • objasňuje verbální informace;
          • zvyšuje schopnost rozumět nastalé změně a přijmout ji, zvyšuje flexibilitu;
          • usnadňuje nezávislost a samostatnost, dává šanci lépe uspět, zvyšuje sebevědomí.

          Formy vizualizace: 
          • vizualizace prostoru
            barevné paravány, nátěry, pásky, koberce, police, skříňky apod.;

          • vizualizace času
            přiblížení sledu denních činností pomocí konkrétních předmětů, zástupných symbolů, fotografií, piktogramů (barevných či černobílých), nápisů;

          • vizualizace činností
            řazení konkrétní úlohy, kódované úlohy, procesuální schémata (předmětová, obrazová, psaná).

          Všichni pracujeme rychleji, efektivněji, když na nás čeká odměna nebo motivující aktivita. Motivace jako způsob ovlivňování pracovních návyků a sociálního chování má při práci s žáky s PAS klíčovou roli.  

          Formy motivace (odměňování):
          • materiální odměna - oblíbená pochutina, oblíbený předmět;
          • činnostní odměna - vykonávání oblíbené činnosti;
          • sociální odměna - pochvala, ocenění.

          Odměnu předáváme ihned po vykonané práci nebo ji postupně oddalujeme (po sérii splněných úkolů) a je důležité dítěti vizualizovat, kdy odměnu získá. K tomu je využíván tzv. žetonový systém odměňování (jakmile žák nasbírá určitý počet žetonů, může je vyměnit za oblíbenou věc či aktivitu).


          Použití principů strukturovaného učení není vázáno na rozumovou úroveň žáka. U všech žáků s PAS je přínosem, pokud jsou informace zprostředkované strukturovaně, vizuálně. Instrukce a návody je však vždy nutné připravit a přizpůsobit s ohledem na věk a schopnosti žáka.


          👉 Další důležité informace o specifikách vzdělávání lidí s PAS najdete v doporučeních pro učitele ZŠ a také pro asistenty pedagoga. 

          Zdroje

          • ČADILOVÁ Věra, ŽAMPACHOVÁ Zuzana. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674755.
          • ČADILOVÁ Věra, ŽAMPACHOVÁ Zuzana a kol. Metodika práce se žákem s poruchou autistického spektra. Olomouc: Univerzita palackého, 2012. ISBN 9788024433097.
          • TUCKERMANN, Anje, HÄUßLER, Anne, LAUSMANN, Eva. Překlad Jitka Hackenová. Strukturovnaé učení v praxi. Praha: Pasparta, 2014. ISBN 9788090557635.

          Zdroj fotky:

          • Kerstin. „Boxes.“ June 5, 2018. Online image. CC BY-NC-ND 2.0. Použito na webu 22. 1. 2021. Dostupné z: https://www.flickr.com/photos/modular_dodecahedron/41011365020
          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Pedagog prvního stupně a dítě s PAS ve výuce
          12. 01. 2021
          Pokud dítě k plnění povinné školní docházky nastupuje s potvrzenou diagnózou PAS a má doporučení ŠPZ se stanovenými podpůrnými opatřeními, je potřebné včas předat vyučujícímu podklady, aby si co nejdříve osvojil způsob jednání s novým žákem. Jsou ale určité principy, které většině dětí s PAS vyhovují společně: Třída by měla být místem bezpečným...
          Pedagog druhého stupně základní školy a žák s PAS – zkušenosti z praxe
          12. 01. 2021
          Přestup žáka z prvního na druhý stupeň základní školy (ZŠ) nemusí být lehký a pro žáky s poruchou autistického spektra to platí obzvlášť. Velkou zátěží pro ně může být značné zvýšení počtu vyučujících, se kterými přichází na druhém stupni do kontaktu, ale i jejich odlišný přístup k vedení hodin. Dalším problémem může být časté stěhování tříd v rámci rozvrhu...
          Pedagog mateřské školy – dobrá praxe inkluze dítěte s PAS
          12. 01. 2021
          Někdy děti přicházejí do mateřské školy (MŠ) již se stanovenou diagnózou, často to však bývá právě pedagog, kdo upozorní na odlišnosti v chování dítěte. Vždy je nutné na nastalou situaci reagovat, pomoci dítěti se začleněním do kolektivu, s komunikací, hrou... Pedagogové MŠ popisují svou zkušenost s dětmi s PAS a metody, které se jim osvědčily a dítěti zajistily spokojenější pobyt ve školce.
          Psychoterapie a pedagogická intervence u žáků s PAS
          20. 10. 2021
          K pedagogické intervenci s psychoterapeutickým obsahem dochází buď preventivně, či v rámci krizového řešení potíží. Nejčastěji se jedná o chování, které je školou vyhodnoceno jako problémové. Další důležitou oblastí je začlenění žáka s PAS do kolektivu, zjištění jeho postavení mezi ostatními spolužáky a průběžná zpětná vazba od nich. Od rodičů je zakázka zpravidla spojena s řešením přidružených psychických obtíží (úzkosti, depresivní ladění, obsedantně-kompulzivní porucha, fobie či poruchy příjmu potravy)y. ,

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.