heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. ABA
          5. V propojení osobní asistence, včasné intervence a ABA vidím smysl…

          V propojení osobní asistence, včasné intervence a ABA vidím smysl…

          Autor:
          Mgr. Veronika Langerová
          Datum publikace
          25. 04. 2022
          Aktualizováno
          01. 03. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          V propojení osobní asistence, včasné intervence a ABA vidím smysl…

          Do střediska osobní asistence (dále jen OA) jsem nastoupila na začátku února roku 2020. Na pozici koordinátorky OA jsem dostala na starost klienty s PAS ve věku 2-7 let, což kopíruje věkovou kategorii dětí, se kterými pracují ve Středisku včasné intervence. Proto mi přišlo logické, abych se hned na počátku mé práce seznámila s kolegy z tohoto střediska. K tomu mně inspirovala i má předchůdkyně, která kromě úvazku v OA, měla nižší úvazek také v rané péči. Cítila jsem povinnost, aby tohle propojení bylo zachováno. Zjistila jsem, že necelá polovina klientů z mého týmu čerpá služby v rámci rané péče a to buď ve formě poradenství, nácviku, anebo se účastní nějaké formy programu aplikované behaviorální analýzy (dále jen ABA), jehož oddělení v rámci struktury organizace spadá právě pod Středisko včasné intervence (VČAS). 

          OA je terénní sociální služba, jejíž benefit spatřuji v tom, že máme možnost vstoupit do rodinného prostředí klienta. Díky tomu, můžeme například lépe pochopit dynamiku mezi jednotlivými členy rodiny a snáze se tak orientovat v chování klienta. Posláním OA je umožnit lidem s PAS, aby mohli plnohodnotně žít ve svém přirozeném prostředí a zároveň odlehčit všem pečujícím v často velmi náročné péči. 

          Při nástupu na pozici koordinátorky jsem si uvědomila své profesní limity, např. v komunikaci o citlivých tématech s rodinami, která vyžaduje velkou dávku empatie a pochopení. Ocenila jsem tak řadu cenných rad od kolegů z VČAS, kteří mi poskytli prostor na pro konzulataci na jejich poradě, nebo jsem se mohla zúčastnit společné schůzky s poradcem v rodině. Zároveň také vnímám, že pokud klient čerpá obě služby zároveň, je obrovským benefitem, že jsou obě střediska společně v kontaktu. Je totiž pak možné cíle, na kterých pracují v rané péči, přenést do praxe i v osobní asistenci, např. nastavení systému výměnného obrázkového komunikačního systému nebo nácvik sebeobsluhy. Což je nejen ku prospěchu klienta ale i rozvoji obou služeb, které se mohou vzájemně obohacovat. V ruku v ruce se s tím pojí i lepší informovanost a vzdělání osobních asistentů. Díky výměnně informací napříč středisky máme více pohledů na jeden problém, čímž je vyšší šance ho vyřešit. V praktické rovině to funguje tak, že když příjmu nového klienta, zjistím si souběh služeb, oslovím poradce rané péče a snažím se zjistit, na čem můžeme spolupracovat.

          První hlubší setkání s ABA terapií

          V mé profesní cestě mě ovlivnilo také seznámení s Oddělení aplikované behaviorální analýzy. O tomto přístupu jsem slyšela jen okrajově. V rovině praktické jsem netušila, o co se jedná. Jeden z mých klientů v OA, zároveň čerpal i program ABA, což mě inspirovalo se o tento přístup více zajímat. Z tohoto důvodu jsem se zapsala na dvoudenní workshop o ABA organizovaný Mgr. Lucií Schuma, BCaBA a Bc. Barborou Gulovou, RBT, při kterém se mi líbila energie, nasazení i to, jak o chování analyticky přemýšlí. Také mě zaujalo, že kromě jasně daných postupů jsou dané dovednosti učeny přirozeně –⁠ skrze hru. Zaujalo mě to doknce natolik, že jsem se zapsala do celoživotního studia na Masarykově univerzitě v Brně. Postupně jsem si uvědomovala, jak tyto principy můžu včleňovat i do osobní asistence, např. párování v rámci vybudování partnerského vztahu asistent –⁠ klient, budování pozitivní motivace, strategie při zvládání problémového chování, co mohu udělat proto, abych lépe pochopila chování daného klienta a dle toho volila správný postup, jak náročnému chování na péči předcházet a mnohé další. Jak se informace postupně nabalovaly, přicházelo stále více „aha momentů“. Došlo mi, jak jsou ABA principy přirozené a jak velmi mi zjednodušují práci. Proto jsem se snažila, alespoň v omezené míře, tyto informace předávat dál, svému týmu osobních asistentů.      

          Nevěřím na náhody, ale během mého studia na behaviorálního technika na Masarykově univerzitě se mi naskytla další možná propojení mezí službami OA a ABA. Což mě vedlo k myšlence, že by bylo skvělé, kdyby se více osobních asistentů seznámilo se základními principy ABA, pokud by byl z jejich strany zájem. Za mého působení v OA, prošly základním školením o ABA čtyři osobní asistentky. Což stále není moc, ale beru to i tak jako úspěch a počátek dalšího vývoje.

          Propojení OA a ABA, které dává stále větší smysl 

          Kolegyně z oddělení ABA nám umožnily chodit na náhledy, začaly daným asistentům dávat konzultace ohledně toho, jak lépe a efektivně pracovat v přirozeném prostředí. Velmi si vážím, že nám věnovaly spoustu svého času, aby nás do ABA principů zasvětily a to nejen teoreticky, ale i prakticky. Zároveň musím podotknout, že by se to nikdy nestalo, aniž bych neměla tak zapálené a otevřené asistenty, s chutí učit se novým věcem. Byla to souhra náhod a dobrých lidí ve správný moment, na správném místě. Díky proškoleným asistentům se nám ve službách OA podařilo propojit základní principy ABA. Klienti tak mají možnost osvojené dovednosti v rámci ABA programu generalizovat v jiném prostředí a s dalšími lidmi. Asistenti získali možnost se naučit, jak podporovat a rozvíjet dovednosti klienta v jeho přirozeném prostředí a jak efektivně zacházet s problémovým chování.

          Momentálně dokončuji své vzdělání behaviorálního technika. Díky vzdělávání v ABA se ve své práci více soustředím na proces párování, tedy budování partnerského vztahu a funkčního komunikačního kanálu mezi mnou a klientem. Moc bych si přála, aby více asistentů mělo možnost vzdělávání se v ABA principech. Jde o investici do osobního rozvoje, která je vždy přínosná. Jsme ale stále ještě na začátku, a máme tedy ještě velký prostor se dále zlepšovat.

          Nazávěr chci dodat, že učit se a čerpat insipraci můžeme samozřejmě z mnoha dalších přístupů. Každý bychom si měli vybrat to, co je nám přirozené, co sedí danému dítěti či klientovi. Moje cesta je o učení, porozumění a nacházení možných variant, jak daný problém pojmenovat a uchopit ho. Moje cesta v osobní asistenci je krásně rozmanitá, je o poznávání nových informací, kolegů a rodin. Doufám také, že bude zároveň dlouhá. 

           

          Zdroje

          Canva.com, free Content licenses (PRO version), Dostupné z: https://www.canva.com/photos/MACFmtEIREU-group-of-young-students-showing-unity/ 

          Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz. 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Aplikovaná behaviorální analýza a její využití při práci s dětmi s PAS nebo jinými vývojovými poruchami
          12. 01. 2021
          O využití ABA při práci s dětmi s PAS se začalo nejintenzivněji mluvit po experimentální studii doktora I. Lovaasa v r. 1987. Ve výzkumu porovnával dvě skupiny dětí, u nichž aplikoval různou míru intervence. Výsledky podporují tvrzení, že intenzivní intervencí je možné výrazně snížit symptomy PAS.
          ABA - ukázka z praxe
          19. 01. 2021
          V rámci ABA se u klientů učí a rozvíjí základní dovednosti jako je pozornost, rozumění a následování jednoduchých pokynů a napodobování. Ale i komplexní dovednosti jako je čtení, rozvoj řeči a porozumění vlastním emocím. Při učení se jednotlivé dovednosti rozdělí na malé části (proběhne tzv. analýza dovednosti), kdy každá část se učí po malých krůčcích zvlášť, až do zvládnutí celé dovednosti. Součástí článku je i video ukázka z praxe.
          „Když mám chuť od všeho utéct, připomenu si synovy pokroky“ – ABA pohledem rodiče
          02. 06. 2021
          „My se s ABA ráno probouzíme a večer usínáme. Na jedné straně jsem se sžila s tímto programem tak, že si vlastně ani nedovedu představit, že by naše dny měly vypadat jinak. Na straně druhé jsem ale někdy ze všeho velmi unavená a opakující se mandy mého synka bych nejraději vypnula ovladačem. V takových situacích si ale vždy připomenu, jaké pokroky už můj syn dokázal udělat."
          ABA sem, ABA tam
          06. 03. 2022
          Po zjištění synovy diagnózy PAS, ve věku 2 let a 4 měsíců, se k nám dostala nejrůznější doporučení na přístupy, jak se synem nadále pracovat. Mezi velkým množstvím směrů také padla zmínka o Aplikované behaviorální analýze (ABA). Do té doby jsem netušila, co ABA přesně znamená.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.