heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Komunikace
          5. Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – nový telefon a trénink smysluplných rozhovorů

          Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – nový telefon a trénink smysluplných rozhovorů

          Autor:
          Veronika Holečková
          Datum publikace
          11. 09. 2023
          Aktualizováno
          27. 09. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – nový telefon a trénink smysluplných rozhovorů

          Nefunkční komunikace mě docela dost děsí.
          Péťa, byť se mu blíží 15. narozeniny, nemůže chodit někam sám. Nejen proto, že to pro něj není bezpečné, že by se snadno mohl stát obětí šikany, že by mu mohl někdo ublížit, ale i proto, že kdyby se dostal i do méně závažné situace, neuměl by nikomu sdělit zásadní informace o tom, kde je, kdo je, co se děje apod.  

          Život s Péťou ve mně vypěstoval notnou dávku hyperprotektivního přístupu... První zádrhel je, že to, zda by někam došel, nebo ne (když odečtu všechna ohrožení) závisí na tom, co by ho cestou zaujalo a kam by se vydal mimo danou trasu. A pak tu jsou lidé... Protože na něm není žádná odlišnost vizuálně poznat, často se stává, že když komunikuje tímto svým způsobem, myslí si okolí, že je drzý nebo si dělá nevhodnou legraci. Na to každý reaguje jinak a nedá se to předem odhadnout. 

          Péťův první telefon

          Péťa nemá telefon. Tedy jinak –⁠ má telefon, ale nemá v něm SIM kartu. To jsem zkusila asi před dvěma lety a výsledek byl ten, že 400korunový kredit mu vydržel přesně na dva dny. On si jednoduše vymyslel telefonní čísla, vyrobil si telefonní seznam a vesele volal. Protože vždy namačkal dostatečný počet čísel, většinou se někomu opravdu dovolal. Obvykle si člověk na druhé straně myslel, že si z něj někdo z jeho příbuzných (dětí) dělá legraci. Přes veškeré moje snahy o vysvětlení, že to fakt není správné, že se to nesmí, nemá a nemůže dělat, to stále opakoval. SIM kartu jsem mu tedy zrušila asi po měsíci. Déle jsem to nevydržela. Naštěstí Péťa sleduje videa o záchranářích a nějak podvědomě ví, že na tísňová čísla se volat nesmí. Telefon totiž volá na tato čísla i bez SIM karty. Doufám, že tato disciplína mu vydrží a nebudu mu muset vzít i telefon, to by nejspíš ani jeden z nás nepřežil ve zdraví.

          Nicméně, používat některé aplikace v telefonu umí –⁠ třeba e-mail… Jednoho dne Péťa nebyl ve škole, zůstal tedy přes den u tatínka. My měli projektový týden, a tak jsem se svými studenty byla ve škole celý den a pořád něco řešila. Nestíhala jsem tak Péťovi odpovídat na zprávy. Když už jsem se pak pro něj chystala zajet, volalo mi neznámé číslo. Zvedla jsem to a ejhe! Byl to náš pan psycholog. Když se představil, projelo mi hlavou tisíc scénářů, proč by mohl volat. Pravdivý byl ale 1001.

          „Péťa mi posílá prázdné e-maily. Tedy v jednom byla i jeho fotka –⁠ mával mi z postele. On má asi nový telefon, že?“ Já ani nic nevysvětlovala –⁠ přitakala jsem na nový telefon (ten měl už přes měsíc) a omluvila se. Petíkovi jsem se snažila vysvětlit, že tohle je průšvih a nemůže to dělat. Předčilo to dokonce i mé obavy z nevyžádaných telefonátů –⁠ SIMku mít asi ještě dlouho nebude. Syn byl na mě naštvaný a řval na mě. Smazal si aplikaci e-mail (ale jen z plochy). Já ji i tak našla a uviděla asi 12 e-mailů panu psychologovi. Hned jsem si to spojila s tím, jak nedávno vítězoslavně oznamoval, že pana psychologa našel na Googlu…

          Večer mi přinesl obrázkovou omluvu –⁠ myslím, že obrázek zřícené lanovky na Ještěd nebude pro pana psychologa to správné téma…

          Omluva-pro-pana-psychologa.PNG

          Pokusy rozvíjet konverzace

          Když šel Péťa naposledy někam s babičkou, cestou domů jí bylo slabo. Volala mi a spolu jsme to vyřešily. Nicméně to nešlo úplně hladce, nastaly nějaké komplikace, a když se s Petíkem dostali domů, byl z toho hodně vylekaný, rozrušený a bylo znát, že dané situaci moc nerozuměl a jen cítil, že něco je špatně.

          Napadlo mě, že by se jí mohlo udělat mnohem hůř a nemusela by být schopná mi zavolat. Co potom? Protože by tam v ohrožení najednou byli oba. I kdyby Péťa měl funkční telefon, nedokázal by ho funkčně využít. I kdyby zavolal mně, nemá kapacitu mi říct, kde je nebo co se stalo. Natož kdyby volal komukoliv jinému. I jeho každodenní sdělení jsou náročná na pochopení a sdělovací hodnotu posuďte sami…

          Komunikace1-.png

          Nicméně, komunikaci se pokouším pravidelně rozvíjet. Na radu naší logopedky se snažím budovat funkční rozhovory a udržovat téma v rozhovoru co nejdéle. Asi nejdokonalejší rozhovor se nám povedl poměrně nedávno. Přišli jsme ze školy a jako obvykle jsem se ho zeptala, jak se měl.

          „Nic moc,“ zněla jeho odpověď a podle intonace to byla jasná echolálie. (Echolálie je automatické opakování slyšených slov nebo dokonce celých vět bez porozumění jejich smyslu.)
          „A co jsi měl k obídku?“
          „Já nevím.“
          „Tak si zkus vzpomenout.“
          „To není povinný…“ odboural mě další echolálií. Řekla jsem si, že to tedy zkusím jinak. Připravila jsem mu svačinu, abych trochu od plánovaného „výslechu“ odvedla pozornost.
          „Kolik vás dnes bylo ve škole?“ začala jsem opatrně, protože kupodivu tohle obvykle ví a umí sdělit.
          „Já nevím.“
          Tak to mi nevyšlo…

          Takže jinak:
          „Kam jsi šel od svozu?“
          „Do šatny.“
          „A co jsi tam udělal?“
          „Sundal jsem si bundu.“
          „A přezul ses?“
          „Ano.“
          „A kam jsi šel ze šatny?“
          „Do třídy.“
          „Kdo byl ve třídě?“
          Vyjmenoval čtyři děti.
          „Ostatní nepřišli?“
          „Ne. Dali jsme je na stranu.“ Mají ve třídě fotky, a když někdo chybí, dají ho ten den na stranu. Aspoň takhle jsem to od září pochopila. Protože když nejde do školy Péťa, vždycky je smutný, že ho dají na stranu.
          „A byla tam paní učitelka?“ dotírala jsem dál.
          „Já nevím.“

          Dojedl svačinu, vstal od stolu, odnesl talíř a odešel z kuchyně. Já tam ještě chvilku seděla a užívala jsem si ten krásný, lucidní a rozvinutý rozhovor. Takhle bych mohla vyprávěním o našich rozhovorech pokračovat, je toho na knihu.

           

          Chtěla bych poděkovat všem, kteří se snaží s Péťou komunikovat, porozumět mu a vydrží jeho opakované výslechy, odpovídají na jeho echolálie způsobem, který on očekává, a mají s námi trpělivost.

          Děkuji všem, kdo se o autismus zajímají, protože každý, kdo projeví jen trochu pochopení, může udělat hezký den někomu s PAS nebo někomu, kdo se o takového člověka stará. Děkuji svým studentům, že se zajímají a že jsou tak moc tolerantní k odlišnostem, protože jejich generace je v tomto o (nejeden) krok napřed před tou mojí.
          Děkuji mojí rodině, že to vše přijímá i v těch těžších chvílích a je tu pro nás.
          Děkuji Péťovi za to, že díky němu musím růst (ale o tom zase jindy).

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Logopedie u dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Logopedická terapie u dětí s autismem je náročná činnost, pro kterou je nutné mít odborné znalosti i osobnostní předpoklady. Celou terapii znesnadňují narušené sociálně-emoční dovednosti dítěte, které se podílejí na každodenním spontánním učení již od batolecího věku. Pro rozvoj komunikace je klíčové zahájit logopedickou intervenci včas – v období plasticity dětské centrální nervové soustavy.
          Obrázky, které děti učí, jak se v různých situacích zachovat
          25. 09. 2021
          Děti s PAS mívají obtíže správně vyhodnotit určité situace a přizpůsobit konkrétní situaci své chování. O chování je třeba s dětmi mluvit a vysvětlovat, popisovat, modelovat. Vedle slovního rozboru situace můžeme využít metodu rozkreslování sociálních situací. Formou jednoduchých příběhů, „komiksů“, dětem předložíme několik způsobů konání v různých situacích.
          Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – kontext konverzace a echolálie
          02. 09. 2023
          Komunikace je náročná, protože aby měla nějaký smysl, musí být funkční. I když se řadě lidí zdá, že Petík krásně mluví, není to tak jednoznačné, a už vůbec to není finální výhra. Hned to vysvětlím.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.