heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. Sociálně komunikační nácviky
          5. Obrázky, které děti učí, jak se v různých situacích zachovat

          Obrázky, které děti učí, jak se v různých situacích zachovat

          Autor:
          Mgr. Hana Zobačová
          Recenzent:
          Bc. Jan Kouřil
          Datum publikace
          25. 09. 2021
          Aktualizováno
          08. 09. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          Obrázky, které děti učí, jak se v různých situacích zachovat


          Chce hračku někoho jiného, a tak si ji prostě vezme. Touží po kontaktu s druhými dětmi, ale místo oslovení nebo pozdravu do dítěte strčí. Strach z fronty v obchodě vás vede k tomu, že se svým dítětem radši vůbec do obchodu nechodíte. Pokud tenhle vývoj situace odpovídá vašemu dítěti, jednou z metod, která by vám mohla usnadnit život, by mohlo být rozkreslování sociálních situací.

          Děti v raném věku mají problémy předvídat důsledky svého jednání, zejména děti s poruchou autistického spektra mívají obtíže správně vyhodnotit určité situace a přizpůsobit konkrétní situaci své chování. Mají problém chovat se takzvaně adekvátně situaci. Jejich touha něco udělat nebo neudělat někdy převáží nad vědomím toho, jak by se chovat měly, často jednají impulzivně a s horkou hlavou. Můžou mít problém předvídat, co se může nebo co by se mohlo stát, špatně odhadují možná nebezpečí (např. nemůžu hladit cizího psa, protože by mě mohl kousnout, a to i přes to, že mě doposud žádný pes nekousl; pokud se venku nedržím v blízkosti rodiče, můžu se ztratit). Jejich problémové situace se často opakují, jsou pro ně modelové.

          Nezapomínejte dětem připomínat i dobrý model chování

          Pokud se ale s dětmi nad problémovými situacemi zamyslíme v době, kdy jsou tzv. v klidu, často vědí, jak by se v konkrétní situaci měl/a zachovat třeba kamarád/ka. Ale když se dostanou do stejné situace jako on/ona, selhávají. A někdy se nechovají žádoucím způsobem, protože vlastně nevědí, jak by se chovat měly, to je dobré si uvědomit. Dostávají od nás jednoznačnou informaci, co není dobře. Mnohem méně jim ale sdělujeme, jaké chování po nich chceme. Přitom tyto informace často potřebují i pro zdánlivě triviální a stále se opakující situace. Proto je vedle špatného modelu chování velmi důležité stále s dětmi probírat, jak by se opravdu chovat měly (nesedej si v autobuse na zem, sedni si na sedadlo; špinavé ruce neotírej do oblečení, běž si je umýt vodou a mýdlem atd.). O chování je třeba s dětmi mluvit a vysvětlovat, popisovat, modelovat. Pomůže nám ale opravdu jen mluvení?

          Vedle slovního rozboru situace můžeme využít metodu rozkreslování sociálních situací, a to i u dětí, které zdánlivě obrázky nepotřebují. Formou jednoduchých příběhů, „komiksů“, dětem předložíme několik způsobů konání v různých situacích. Obrázky zajišťují dětem plnou srozumitelnost. Děti často vizualizaci potřebují, aby se jim později situace lépe vybavila.

          Na jedné straně vyobrazíme chování, ke kterému naše dítě nejčastěji sahá (vezme hračku, bouchne, křičí), ideálně jej doprovodíme smutným smajlíkem (mračounem). Na druhé straně pak znázorníme, jak by se dítě chovat mělo, jaké chování vede k dobrému konci, tento scénář pak doprovodíme veselým smajlíkem. A pokud jde o modelové situace, lze si z nakreslených scénářů vytvořit knihu šitou dítěti na míru.

          
          

          Pokud s dítětem dané situace probíráme častěji, lze si z pozitivního komiksového „příběhu“ vybrat jeden obrázek, ten z příběhu vyjmout a vytvořit z něj tzv. sociálně komunikační pravidlo, tedy základ toho, co by si dítě ze zobrazované situace mělo odnést. Můžeme si tento obrázek umístit na nástěnku, na ledničku, nalepit do komunikačního sešitu. Situaci pak s dítětem nemusíme probírat opakovaně celou, stačí pouze tento jeden obrázek a dítě si k němu pohotově vybaví celý příběh.

          Metoda jednoduchá a účinná… Nebyly by to ale děti s PAS, kdyby u nich neplatila spousta výjimek a omezení. Žádná metoda nefunguje na všechny, vždy a stejně. Některé děti je dobré poučit pouze o dobrém chování a rizikové jim raději neukazovat, aby je nebraly jako návod na lumpárny. Ale na druhou stranu, děti, které jsou nebezpečí schopny nahlédnout (možnost se říznout o ostrý nůž, běhání přes silnici atd.), a které se snažíme naučit myslet na následky a chápat dopady svých činů, ty je dobré seznamovat i s negativním řešením. Ne snad proto, abychom je strašili, ale proto, aby si děti možné nebezpečí opravdu uvědomily, naučily se i s ním počítat a byly na něj připraveny. Je tedy na dospělých zvážit, co všechno chtějí dětem ukázat (aby je zbytečně nenaváděli k nepravostem), na jaký typ informací jsou jejich děti zralé (tedy zda je přílišným odkazováním na abstraktní „coby kdyby“ vlastně nezahltí a nezmatou).

          Pomoci můžou oblíbené postavičky nebo "Nekňubák"

          U rozkreslování je možné se obracet přímo k dítěti. Jsou ale děti, které nerady vnímají sebe jako aktéry špatného chování, těm je dobré převést příběhy do obecné roviny a bavit se o „chlapečkovi“ či o „holčičce“. A velmi pomalu a postupně dítě vtahovat do situace („Jak myslíš, že se holčička cítí?“), převádět situaci na sebe („Kdyby se mi stalo něco takového, tak bych byl smutný.“, „Já jsem se jednou taky ztratil a moc jsem plakal.“) a až na závěr usadit na místo aktéra dítě samo („Už ses někdy ztratil?“). Brát si dítě jako partnera, se kterým hledáme řešení situace („Viděl jsem na ulici kluka a ten dělal to či ono. Maminka si s ním vůbec nevěděla rady. A já se přiznám, že taky nevím. Napadá tě něco, co by mohlo pomoct?“). Vytvořit si postavičku „Nekňubáka“, který neví co se situacemi dělat. Nebo si vzít na pomoc oblíbenou postavičku nebo svět dítěte (postavičky z PC her, Minecraftu, dětského seriálu).

          Nejste žádní malíři ani ilustrátoři? Ale to přece vůbec nevadí! Nebojte se sami kreslit. Pokud budete s dítětem řešit konkrétní situaci, která se jej týká, bude se dítě i ve vašich nedokonalých obrázcích dobře orientovat, protože se budou týkat jeho samého, něčeho, co zažilo. Při rychlém rozboru situace můžete třeba jen kreslit jednoduché předměty, bez naznačení vztahu mezi osobami. Každou situaci, ať je sebevážnější, je ale dobré s dítětem řešit a rozkreslovat v klidu, v bezpečí, doma. Nebojte se k problémovým situacím vracet po několika hodinách nebo i dnech.

          Obrázky můžou pomoci i verbálním dětem

          Připadá vám rozkreslování situací pro vaše dítě zbytečné? Obrázky přece normálně nepotřebuje, rozumí vám a samo mluví? To ještě nemusí znamenat, že obrázky opravdu nepotřebuje. Je-li dítě v tenzi, jeho schopnost přijímat verbální informace a vyhodnocovat situace, které se nám (a v klidovém stavu i jemu samotnému) zdají jasné, prudce klesá! Právě pro tyto případy potřebujeme obrázek, který dítěti napoví, jak se chovat. Pokud mu ale situaci začneme rozkreslovat v době, kdy je dítě v nepohodě, často tato metoda nefunguje, nebo může dítě rozlítit ještě více. Dítě naši snahu odmítne, pokud si jí v rámci svého špatného rozpoložení vůbec všimne. Musíme si dítě dopředu připravit právě tím, že s ním budeme problémové situace rozebírat. Budeme je rozkreslovat a v době konfliktu pouze odkážeme na jednotlivý obrázek, jednoduše situaci připomeneme, nebo budeme doufat, že naše předchozí snaha dítě alespoň částečně zbrzdí nebo ho způsob chování napadne.

          Máte pocit, že vám metoda selhává, vůbec nefunguje nebo dítě přímo dráždí? I to se samozřejmě může stát. Na druhou stranu je potřeba vzít v potaz, že situace, které dítě díky naší mravenčí práci zvládlo, většinou nevidíme. Nedojde k výbuchu agrese, dítě se z tenze dostane samo nebo k ní v ideálním případě nedojde vůbec. Takových situací může dítě během dne prodělat několik, aniž bychom my o tom věděli, a právě proto, že nekončí dlouhotrvajícím afektem, je nevidíme a neuvědomíme si je. A tak odměnu za naši práci se musíme my, dospělí, naučit často číst mezi řádky a hodnotit nejen to, co se stalo, ale velmi pečlivě si všímat i toho, co se nestalo. Děti nepřijdou a nepoděkují nám za to, že jsme je naučili zdravit nebo oslovit spolužáka. Ale zkuste si třeba na lednici psát seznam toho, co chcete dítě naučit. Když některý bod společně zvládněte, neodstraňujte jej ze seznamu. Nechte ho tam. Seznam vám bude růst před očima stejně, jako vám roste vaše dítě. A jednou za čas je dobré si tenhle prodlužující se seznam přečíst.

           

          (Text lze v pozměněné verzi nalézt také v publikaci Obrázkovník pro nácvik správného chování – Bezpečnost vydané v nakladatelství Pasparta v roce 2017.)

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Využití Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS) ve výchovně vzdělávacím procesu
          12. 01. 2021
          Výměnný obrázkový komunikační systém (dále jen VOKS) je alternativní (náhradní), případně augmentativní (podporující a doplňující) způsob komunikace. Jeho principy jsou pro žáky velmi rychle osvojitelné, je vysoce motivující, redukuje nevhodné chování a je dobře využitelný ve škole, doma i na veřejnosti.
          Logopedie u dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Logopedická terapie u dětí s autismem je náročná činnost, pro kterou je nutné mít odborné znalosti i osobnostní předpoklady. Celou terapii znesnadňují narušené sociálně-emoční dovednosti dítěte, které se podílejí na každodenním spontánním učení již od batolecího věku. Pro rozvoj komunikace je klíčové zahájit logopedickou intervenci včas – v období plasticity dětské centrální nervové soustavy.
          Desková hra v jazyce Výměnného obrázkového komunikačního systému na téma Zvířata na statku
          25. 02. 2022
          Hru vnímáme jako primární aktivitu dětí, která patří mezi hlavní a nejdůležitější činnost v jejich každodenním životě. Hra úzce souvisí s procesem učení a je jedním ze základních prostředků výchovy a vzdělávání. Jedním z pedagogických cílů je aktivní zapojení dítěte do hry. Velmi dobrým prostředkem k učení hrou jsou deskové hry.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.