heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. Augmentativní a alternativní komunikace
          5. Desková hra v jazyce Výměnného obrázkového komunikačního systému na téma Zvířata na statku

          Desková hra v jazyce Výměnného obrázkového komunikačního systému na téma Zvířata na statku

          Autor:
          Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová
          Recenzent:
          PaedDr. Věra Čadilová
          Datum publikace
          25. 02. 2022
          Aktualizováno
          27. 04. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          Desková hra v jazyce Výměnného obrázkového komunikačního systému na téma Zvířata na statku

          „Hra je radost. Učení při hře jest radostné učení.“
          Jan Amos Komenský

          Zde si můžete stáhnout ke hře Zvířata na statku čtyři potřebné části: legendu, soupis slovní zásoby žáka a herní plán první díl a druhý díl. 

          O hře

          Hru vnímáme jako primární aktivitu dětí, která patří mezi hlavní a nejdůležitější činnost v jejich každodenním životě. Hra úzce souvisí s procesem učení a je jedním ze základních prostředků výchovy a vzdělávání. Jedním z pedagogických cílů je aktivní zapojení dítěte do hry. Velmi dobrým prostředkem k učení hrou jsou deskové hry.

          Deskové hry rozvíjejí mimo jiné dětskou zvědavost, soustředění, myšlení či sebeovládání. Učí respektovat pravidla, komunikaci a sociální interakci. Právě komunikace je se sociální interakcí úzce spjatá. Pokud jsme v interakci, nelze nekomunikovat. Z toho důvodu jsem se snažila vytvořit hru, která je primárně určena dětem s narušenou komunikační schopností.

          Nabízím Vám deskovou hru v jazyce Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS). Jedinečnost této hry spatřuji v možnosti aktivní účasti dítěte, u kterého není vytvořena funkční řeč. Dítě v průběhu hry odpovídá na kvízové otázky, týkající se herního plánu, a tím postupuje k cíli. Prostřednictvím hry rozvíjí své komunikační kompetence. 

          Předpokladem dítěte k pochopení pravidel hry je zvládnutí dovedností metody VOKS minimálně na úrovni 3. výukové lekce (diferenciace symbolů), v ideálním případě pak na úrovni 6. výukové lekci (odpovědi na otázky Co vidíš? Kolik vidíš? apod.).

          Pravidla hry:

          • Na úvod seznamte dítě s herním plánem. Popisujete a vizualizujte názvy zvířat, činnosti, umístění obrázků a k jednotlivým pojmům přiřazujte symboly. Odpovídající slovní zásobu zařaďte do komunikační knihy dítěte. Slovní zásoba dítěte je součástí tohoto návodu. 

          • Hry se účastní minimálně 2 hráči (zpočátku je vhodné jeden dospělý a jedno dítě). Budete potřebovat hrací kostku a hrací kameny (figurky, žetony, tolary apod.). Pro snadnější střídání hráčů a čekání, až přijde na řadu, je možné využít vizuální podporu (např. fotografie, korále, kšiltovku – kdo je na řadě, má je na krku, hlavě, je na fotografii).

          • Vytiskněte si Legendu ke hře, kde máte připravené otázky pro hráče v jazyce VOKS.

          • Vyhrává ten, kdo se dříve dostane do cíle. Odměna je individuální – sociální – samotná výhra nebo odměna zvolená dítětem. Pro větší motivaci ke hře je u některých dětí vhodné je s odměnou předem seznámit.

          • Dle potřeb hráčů můžete Legendu a s ním i hrací plán zkracovat (vynechat některá čísla na hracím plánu nebo zkrátit herní pole, např. podle toho, jak je dítě schopné se na hru dlouho soustředit).

          herni-planek-1.jpg

          Na úvod seznamte dítě s herním plánem. Popisujete a vizualizujte názvy zvířat, činnosti, umístění obrázků a k jednotlivým pojmům přiřazujte symboly. Odpovídající slovní zásobu zařaďte do komunikační knihy dítěte. Slovní zásoba dítěte je součástí tohoto návodu. 

          Hry se účastní minimálně 2 hráči (zpočátku je vhodné jeden dospělý a jedno dítě). Budete potřebovat hrací kostku a hrací kameny (figurky, žetony, tolary apod.). Pro snadnější střídání hráčů a čekání, až přijde na řadu, je možné využít vizuální podporu (např. fotografie, korále, kšiltovku – kdo je na řadě, má je na krku, hlavě, je na fotografii).

          Vytiskněte si Legendu ke hře, kde máte připravené otázky pro hráče v jazyce VOKS.

          Vyhrává ten, kdo se dříve dostane do cíle. Odměna je individuální – sociální – samotná výhra nebo odměna zvolená dítětem. Pro větší motivaci ke hře je u některých dětí vhodné je s odměnou předem seznámit.

          Dle potřeb hráčů můžete Legendu a s ním i hrací plán zkracovat (vynechat některá čísla na hracím plánu nebo zkrátit herní pole, např. podle toho, jak je dítě schopné se na hru dlouho soustředit).

          Recenze k průvodnímu článku a stolní hře autorky Mgr. Marcely Jarolímové

          Autorka stolní hry a článku k ní Mgr. Marcela Jarolímová se již řadu let zabývá alternativní a augmentativní komunikací na principu výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS), který je vhodný při práci s dětmi s PAS s přidruženou narušenou komunikační schopností. Autorka nejenže s dětmi užívání VOKS nacvičuje, metodicky vede jejich rodiče při nácvicích, ale o užívání VOKS také dlouhodobě přednáší pro pedagogické pracovníky, logopedy, pro další odborníky i rodiče.

          Při nácviku užívání alternativní komunikace je nejnáročnější její aplikace v různých situacích a tedy i při smysluplném trávení volného času, kterým může být i hra stolní hry.

          Při nácviku hraní stolní hry je velmi důležité, aby dítě dobře pochopilo pravidla hry a vlastní průběh hry (úkoly, které má splnit), ale také dokázalo uplatnit sociální dovednosti, které při hraní stolní hry potřebuje. To je daleko lépe realizovatelné s vizuální podporou, která dítěti umožní snadněji si výše uvedené dovednosti osvojit.

          Stolní hra je přehledně zpracovaná, jejím velkým bonusem je výbava potřebnou slovní zásobou ve VOKS a také pomocí VOKS zpracované otázky pro úkoly, které dítě v průběhu hry plní.

          Výhodou hry je rovněž možnost hru zkrátit tak, aby dítě při nácviku hry nebo i při vlastní hře vydrželo v klidu sedět a udržet u ní pozornost. Také snadná příprava hrací desky a dalších součástí hry usnadní její využití, a to jak rodičům, tak také pedagogům v předškolních zařízeních nebo speciálních školách.

          Věřím, že se hra bude líbit.

          (14.2. 2022, PaedDr. Věra Čadilová, speciální pedagog, ředitelka SPC) 

          
          

          👉 Více o komunikaci si můžete přečíst v článku 1+10 informací o alternativní a augmentativní komunikaci (AAK). 

          Zdroje

          Zdroj fotografie: 

          Canva Pro Content License, dostupné z: https://www.canva.com/photos/MADVaEMbFKo-cute-little-girl-playing-with-farm-animal-toys-outdoors-/ 

          Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz. 
                                                                                       

           

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Využití Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS) ve výchovně vzdělávacím procesu
          12. 01. 2021
          Výměnný obrázkový komunikační systém (dále jen VOKS) je alternativní (náhradní), případně augmentativní (podporující a doplňující) způsob komunikace. Jeho principy jsou pro žáky velmi rychle osvojitelné, je vysoce motivující, redukuje nevhodné chování a je dobře využitelný ve škole, doma i na veřejnosti.
          Počítačové hry jako součást terapie – zkušenosti terapeuta z praxe
          19. 03. 2021
          „Hraní počítačových her se stalo pevnou součástí života mnoha mých klientů, pomáhá jim s ventilací stresu i se začleňováním do školního kolektivu, může jim také pomáhat s učením komunikačních a sociálních dovedností. Hraní videoher používám ve své terapeutické praxi od samého začátku, tedy od roku 2010, a jako terapeut s ním mám velice pozitivní zkušenosti."
          Obrázky, které děti učí, jak se v různých situacích zachovat
          25. 09. 2021
          Děti s PAS mívají obtíže správně vyhodnotit určité situace a přizpůsobit konkrétní situaci své chování. O chování je třeba s dětmi mluvit a vysvětlovat, popisovat, modelovat. Vedle slovního rozboru situace můžeme využít metodu rozkreslování sociálních situací. Formou jednoduchých příběhů, „komiksů“, dětem předložíme několik způsobů konání v různých situacích.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.