heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Terapie
          4. Augmentativní a alternativní komunikace
          5. Využití Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS) ve výchovně vzdělávacím procesu

          Využití Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS) ve výchovně vzdělávacím procesu

          Autor:
          Mgr. Marcela Žížalová Jarolímová
          Recenzent:
          PhDr. Kateřina Thorová Ph.D.
          PaedDr. Věra Čadilová
          Datum publikace
          12. 01. 2021
          Aktualizováno
          12. 09. 2024
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          Využití Výměnného obrázkového komunikačního systému (VOKS) ve výchovně vzdělávacím procesu


          Výměnný obrázkový komunikační systém (dále jen VOKS) vychází z komunikačního systému PECS (The Picture Exchange Communication System). Od roku 2001 je PECS modifikován a doplňován o nové prvky a postupy používání. Postupně vnikla metodika nová, obohacená a lišící se mnohými metodickými postupy, obsahující podrobnější zpracování jednotlivých postupů a kroků s názvem VOKS.

          VOKS je alternativní (náhradní), případně augmentativní (podporující a doplňující) způsob komunikace. Principy VOKS jsou pro žáky velmi rychle osvojitelné, je vysoce motivující, redukuje nevhodné chování a je dobře využitelný ve škole, doma i na veřejnosti. Cílovou skupinou jsou především klienti s poruchou autistického spektra, ale VOKS lze s úspěchem využít i u klientů jiných diagnóz s výraznějšími problémy v dorozumívání (Downův syndrom, dětská mozková obrna, afázie, těžší formy dysfázie…). Se systémem je možno začít pracovat v jakémkoliv věku. VOKS je zpravidla využíván u klientů jako „první volba augmentativní a alternativní komunikace (AAK)“ za předpokladu, že zvládají diferenciaci reálných předmětů (tzn. jsou schopni pochopit, k čemu určitý předmět slouží).

          👉 Další informace se dozvíte v článku 1 + 10 informací o alternativní a augmentativní komunikaci (AAK).

          Obsah (Skrýt)
          1.   Důležitá je pravidelnost2.   VOKS jako nástroj komunikace ve výuce

          Důležitá je pravidelnost

          Hlavními principy užívání VOKS jsou vysoká motivace (konkrétní výběr odměny pro konkrétního klienta), smysluplná a účelná výměna obrázku za věc, kterou obrázek znázorňuje, a podpora iniciativy klienta použitím fyzické asistence a potlačením verbálních výzev komunikačního partnera (s cílem podpory rozvoje verbální řeči klienta). Aby se žák naučil VOKS efektivně využívat, musí se stát jeho používání součástí každodenního života, nejen příležitostným úkolem.

          Pokud má žák vytvořenou funkční řeč, je výuka vysoce komunikativní činností. Bez komunikace není výuka a výuka se neobejde bez komunikace. Komunikace mezi učitelem a žákem je základním prostředkem realizace výchovy a vzdělávání. Jakmile žák pochopí principy VOKS a bude schopen vyjádřit svou potřebu, získat pozornost, odmítnout, komentovat situace, je potřeba systém začlenit a účelně využít ve výchovně vzdělávacím procesu. Záměrem je používat „stejný jazyk“ ve všech vzdělávacích i výukových aktivitách. 

          VOKS jako nástroj komunikace ve výuce

          Mnoho žáků využívá VOKS k vyjádření svých potřeb. Dovedou si prostřednictvím věty s nosným slovesem „Já chci“ říct o své potřeby. Většina z nich má velmi dobrou schopnost diferenciace mezi jednotlivými symboly. Jejich komunikační kniha obsahuje cca 50 symbolů, které aktivně používají v případě, že něco opravdu potřebují a nemohou se ke svému zájmu dostat přímou cestou. Někteří žáci s ohledem na své kognitivní schopnosti a míru symptomatiky PAS komunikační systém využívají jen pro tyto účely.

          U řady dalších žáků se můžeme zaměřit na účinné využívání VOKS ve výuce. Cílem výuky žáků, kteří neužívají verbální řeč, by měly být takové aktivity, které jim umožní efektivně komunikovat a stát se rovnocennými účastníky komunikace. Žáci běžně dostávají úkoly k přiřazování symbolů dle daných kritérií. Viz například následující obrázek:


          Jen málo pedagogů bohužel využívá VOKS k rozvoji komunikačních dovedností ve smyslu „položím vizualizovanou otázku a očekávám odpověď také vyjádřenou pomocí symbolů“. Je důležité si uvědomit, že pokud má žák funkční způsob komunikace v systému VOKS, měl by být využíván stejně, jako kdyby se žák vyjadřoval verbálně (za předpokladu, že se žák neumí vyjádřit písemnou formou). Takovému žákovi klademe otázky a můžeme očekávat odpověď. Vyjádření je zdlouhavé, ale stojí za to, aby se využívaný komunikační systém stal součástí každodenního vzdělávání. 

          Jako jednoduchý příklad uvádím úkol k vybarvení obrázku dle předlohy. Žák dostane vizualizovaný úkol:


          A zároveň se ptám:


          Žák odpovídá větou:

          Postupně žák požádá o všechny potřebné barvy.


          Mezi učitelem a žákem je veden dialog, který rozvíjí vzájemnou interakci, spolupráci a sounáležitost. U žáků nemluvících nebo málo mluvících je vhodné během dne zadávat mnoho takových úkolů, které se stanou potencionálním zdrojem komunikace. Současně je nezbytné i vytvářet řadu komunikačních situací v běžném životě dítěte, jak ve školním, tak i v domácím prostředí. Často totiž předjímáme, že žák nezvládne požádat o to, co by potřeboval, a snažíme se mu okamžitě pomoci, než abychom počkali, až si sám řekne, co potřebuje, co by si přál, nebo než si vyžádá pomoc. Je vhodné proto do komunikační knihy žáka zařadit symbol „potřebuji pomoc“.


          Další možností k rozvoji komunikačních dovedností je například společné vyprávění pohádky či příběhu. Můžeme si pohádku, příběh zpracovat do vizualizované podoby nebo využít některou již vydanou vizualizovanou knihu. Jako příklad uvádím zpracování pohádky O Budulínkovi.


          Žák má ve své komunikační knize zásobu symbolů vztahujících se k tématu pohádky.


          Pedagog klade např. otázku:


          Žák odpovídá:

          
          

          👉 Pro informace o aktálních webinářích či prezenčních školeních k témtatu komunikace naštivte web vzdělávání či SPC NAUTIS. 


          Zdroje

          • KNAPCOVÁ, Margarita. Komunikační systém – VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ISBN 9788074812156.
          • BONDY, Andy, FROST, Lori. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 9788024720531.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Logopedie u dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Logopedická terapie u dětí s autismem je náročná činnost, pro kterou je nutné mít odborné znalosti i osobnostní předpoklady. Celou terapii znesnadňují narušené sociálně-emoční dovednosti dítěte, které se podílejí na každodenním spontánním učení již od batolecího věku. Pro rozvoj komunikace je klíčové zahájit logopedickou intervenci včas – v období plasticity dětské centrální nervové soustavy.
          Obrázky, které děti učí, jak se v různých situacích zachovat
          25. 09. 2021
          Děti s PAS mívají obtíže správně vyhodnotit určité situace a přizpůsobit konkrétní situaci své chování. O chování je třeba s dětmi mluvit a vysvětlovat, popisovat, modelovat. Vedle slovního rozboru situace můžeme využít metodu rozkreslování sociálních situací. Formou jednoduchých příběhů, „komiksů“, dětem předložíme několik způsobů konání v různých situacích.
          Jak učit dítě s PAS efektivně vyjádřit svá přání a potřeby
          10. 12. 2021
          V tomto textu bychom rádi ukázali, jak postupovat, aby se podařilo rozvinout vyjadřovací schopnosti u malého dítěte s PAS, které dosud s okolím nedokáže efektivně komunikovat. Vysvětlíme si, co je potřeba rozmyslet před samotným učením i jak trénink komunikace probíhá v praxi. Uvedené postupy se týkají práce s dětmi neverbálními, ale i s dětmi, u nichž stávající verbální produkce neplní funkci sdělení.
          Desková hra v jazyce Výměnného obrázkového komunikačního systému na téma Zvířata na statku
          25. 02. 2022
          Hru vnímáme jako primární aktivitu dětí, která patří mezi hlavní a nejdůležitější činnost v jejich každodenním životě. Hra úzce souvisí s procesem učení a je jedním ze základních prostředků výchovy a vzdělávání. Jedním z pedagogických cílů je aktivní zapojení dítěte do hry. Velmi dobrým prostředkem k učení hrou jsou deskové hry.

          Názory

          Dobrý den,
          Je možné se zúčastnit nějakého kurzu - VOKS ve výchovně vzdělávacím procesu???
          Předem děkuji za odpověď.
          S pozdravem Alena Vokřálová 😊
          30. 08. 2024
          Alena Vokřálová
          Dobrý den,
          děkujme za Váš dotaz. U kurzu zaměřeného na VOKS a vzdělávání máme nyní plnou kapacitu, akvšak v průběhu roku bývají vypisovány další termíny.
          👉Nabídku kurzů zaměřených na vzdělávání dětí s PAS naleznete zde. Kurzy k tématu autismu obecně, včetně AAK, najdete na webu vzdělávání NAUTIS. 
          08. 10. 2024
          redakce AutismPort
          Odpovědět