heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Komunikace
          5. Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – kontext konverzace a echolálie

          Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – kontext konverzace a echolálie

          Autor:
          Veronika Holečková
          Datum publikace
          02. 09. 2023
          Aktualizováno
          15. 09. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – kontext konverzace a echolálie

          Jsem už skoro patnáct let maminkou autistického chlapce (kromě PAS má i např. vývojovou dysfázií a ADHD).  Skrze sociální sítě se snažím sdílením hezkých i těžkých okamžiků z našeho života konzistentně šířit povědomí o tom, jak vypadá autismus v reálném životě jedné obyčejné rodiny.

           

          POROZUMĚT autismu není jednoduché.
           Někdy si připadám jako expert,
           jindy jsem zcela ztracená.

          Snažím se alespoň rozumět Péťovi. Není to vždy lehké. Komunikace je náročná, protože aby měla nějaký smysl, musí být funkční. I když se řadě lidí zdá, že Petík krásně mluví, není to tak jednoznačné, a už vůbec to není finální výhra. Hned to vysvětlím.

          Ano, co se týče řeči, tedy zvukové podoby jazyka, je na tom Péťa poměrně dobře. Umí vyslovit všechny hlásky, po velmi dlouhém boji jsme zdolali i R a Ř. To mu bylo skoro šest let. Jenže k čemu je rebarbora nebo řeřicha, když jsou samy? Jazyk jako gramatickou strukturu stále zvládá s obtížemi, a ne vždy dobře. Naprosto bez mrknutí řekne třeba ten myš. Dodnes i mě často oslovuje v mužském rodě. Jako v nedávném rozhovoru…
          „Tys tam dneska nebyl?“
          „NebyLA…“ vždy odpovím s důrazem na A na konci.
          „A proč jsi tam nešel?“

          Tohle se může zdát jako malá věc, která nebrání rozvinuté komunikaci. Nicméně Petíkova komunikace funkční není. Je totiž velmi těžké z něj dostat nějakou informaci, sdělení pocitů, popis něčeho, co zažil. Například záznam z rozhovoru s psychologem vypadá takhle:

          Komunikace2.jpg

          Já se s ním někdy jakž takž domluvím, zejména když jde o komunikaci v pro mě známém kontextu –⁠ to si hodně věcí domyslím a umím s tím nějak pracovat.
          Například mi jednou přišel říct:
          „Mami, kočka Bára dělá dlažební kostky.“
          No, byl by z toho někdo moudrý?
          Šla jsem se na kočku podívat. Nepředpokládala jsem, že by tam něco plácala z malty, ale zajímalo mě, co vlastně to zvíře dělá...
          Kočka předla.


          Naše kočka přede opravdu hlasitě.
          Docela dlouho jsem přemýšlela, proč tomu Péťa říká dlažební kostky.
          Pak mi to došlo. On mu to připomínalo zvuk, který je slyšet v autě, když jedeme po dlažebních kostkách.
          Trvalo mi dlouho, v řádech měsíců, než jsem ho naučila říkat, že kočka přede. A přesto občas dodá: „
          Dělá dlažební kostky, že jo…“

          Inspirace pro echolálie

          Syn často v komunikaci využívá echolálie, což je automatické opakování slyšených slov nebo dokonce celých vět bez porozumění jejich smyslu. Je to docela typické právě pro lidi s poruchou autistického spektra. Péťovy echolálie mají různý původ. Některé jsou z jeho oblíbených seriálů, jako je Prasátko Peppa, jiné z videí a další z reálných životních situací, které sám zažil. Mnohdy si oblíbí větu, která má nějaký emoční náboj. Obvykle negativní. Nemusí nutně obsahovat vulgární výrazy (těm se kupodivu, alespoň přede mnou, docela obezřetně vyhýbá), stačí, aby tam byl emotivní tón. Péťa věty pak opakuje s dokonalou intonací. Aktuálně má oblíbenou sekvenci z jednoho videa o jízdě autobusem. Nějaký cestující se tam ohradil na řidiče, který prudce zabrzdil. V Peťově podání to zezačátku vypadalo asi takhle:


          „Nemoh byste trošku pištět?“
          Já jsem si říkala, že to je divné. Proč by někdo měl pištět?
          A tak jsme se snažili odhalit původní znění.
          Dopracovali jsme se k tomu, že se tam praví:
          „Nemoh byste trošku slušně?!“ A tak se tato věta nesla naším domovem x-⁠krát denně v různých kontextech a různé intenzitě. Podle toho, jak byl Petík naladěný a na co tou větou reagoval. Jenže ten výrok měl pokračování, o které mě samozřejmě Péťa nemohl ochudit.
           Takže teď tady několikrát denně opakuje rozčileným tónem nervózní důchodkyně:
          „Nemoh byste trošku slušně?! Vezete lidi, ne dobytek!“
           „Mami, dobytek…“ dodá pak a čeká, co já na to.


          Tak jsem s ním rozebírala, co je dobytek a proč to ta paní říkala. Ani si nejsem jistá, že to pochopil…
          Ale naprosto s přehledem tuhle hlášku vybalil na pana řidiče, co ho vozí do školy. (A ten určitě jezdí slušně).

          Další echolálii si Péťa přivezl z našeho cyklovýletu. Seděli jsme v předzahrádce a Péťa šel dovnitř na záchod. Šla jsem s ním, jenže on vyšel dřív než já. Když jsem šla zpátky, byl už venku a trochu divně na mě koukal. Nevěděla jsem proč. Zeptala jsem se ho, jestli se něco stalo.
          „Já jsem sahal pánovi na koule.“
          Hned se mi vybavilo, že vevnitř nějací místní pánové hráli kulečník. Až potom mi došel ten dvojsmysl. Z přemýšlení mě ale vytrhlo pokračování:
          „Co děláš?! Dopr…!“ zahlásil Péťa.
          Pánovi se to zkrátka nelíbilo (což chápu), tak se ohradil. Petíka zaujal ten jeho emotivní tón a tahle echolálie s námi žila také poměrně dlouho. Ještě dnes občas vypluje na povrch.

           

           👉 Pokračování článku najdete ZDE. 

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Logopedie u dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Logopedická terapie u dětí s autismem je náročná činnost, pro kterou je nutné mít odborné znalosti i osobnostní předpoklady. Celou terapii znesnadňují narušené sociálně-emoční dovednosti dítěte, které se podílejí na každodenním spontánním učení již od batolecího věku. Pro rozvoj komunikace je klíčové zahájit logopedickou intervenci včas – v období plasticity dětské centrální nervové soustavy.
          Obrázky, které děti učí, jak se v různých situacích zachovat
          25. 09. 2021
          Děti s PAS mívají obtíže správně vyhodnotit určité situace a přizpůsobit konkrétní situaci své chování. O chování je třeba s dětmi mluvit a vysvětlovat, popisovat, modelovat. Vedle slovního rozboru situace můžeme využít metodu rozkreslování sociálních situací. Formou jednoduchých příběhů, „komiksů“, dětem předložíme několik způsobů konání v různých situacích.
          Řeč, jazyk, komunikace –⁠ alfa a omega života lidí s PAS – nový telefon a trénink smysluplných rozhovorů
          11. 09. 2023
          Péťa nemá telefon. Tedy jinak –⁠ má telefon, ale nemá v něm SIM kartu. To jsem zkusila asi před dvěma lety a výsledek byl ten, že 400korunový kredit mu vydržel přesně na dva dny. On si jednoduše vymyslel telefonní čísla, vyrobil si telefonní seznam a vesele volal.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.