heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Komunikace
          5. Čeho je vhodné se v komunikaci s dítětem s PAS vyvarovat

          Čeho je vhodné se v komunikaci s dítětem s PAS vyvarovat

          Autor:
          Ing. Hana Hniličková
          Datum publikace
          28. 02. 2023
          Aktualizováno
          06. 03. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Čeho je vhodné se v komunikaci s dítětem s PAS vyvarovat
          
          

          V návaznosti na svůj předchozí článek o možném způsobu komunikace s nemluvícím a řeči běžně nerozumějícím dítětem s PAS chci uvést také doporučení, čeho se v takové komunikaci vyvarovat a proč.

          Myslím si, že je užitečné vědět i to, co může dítě, jako je to moje, vyděsit, rozčílit nebo dovést až k afektu.

          Je to podobné, jako když při zranění víte, co je dobré nedělat (např. zbytečně nemanipulovat s osobou s podezřením na poranění páteře nebo nepropichovat puchýře u popálenin). 

           

          1. NEVYVOLÁVEJTE STRACH

          Jakmile moje dítě začne mít strach, přestane komunikovat a spolupracovat.
          Může se uzavřít, ale častěji začne křičet nebo utíkat a přejde do afektu.

          A tak prosím:

          Nekřičte. 

          Nepoužívejte násilí.

          Pokud Vám to dítě samo nedovolí, nedotýkejte se ho.

          Místo atmosféry strachu budujme v komunikaci atmosféru důvěry a bezpečí. Nikomu z nás se dobře nespolupracuje, když máme strach, když na nás někdo zakřičí nebo nás třeba vezme za ruku a někam nás táhne. My jako dospělí ještě můžeme pochopit, že to ten druhý nemyslí špatně. Ale dítě s PAS, které má potíže s porozuměním běžné řeči a samo nemluví, toho schopné není.

          2. NEVYVÍJEJTE NÁTLAK

          Když se moje dítě cítí pod tlakem, znervózní. Přestane spolupracovat, začne křičet, ubližovat si a následně i komukoliv v jeho blízkosti.

          Proto dítěti:

          Nevyhrožujte.

          Nevyčítejte. 

          Neposmívejte se mu. 

          Neurážejte ho.

          Neurážejte se.

          Někdy jsme pod tlakem sami, může jít třeba o nedostatek času nebo nebezpečnou situaci. Pak se takový tlak může promítnout i do komunikace, ať už ve výše zmíněném nebo třeba jen v nervózním a nepříjemném tónu hlasu či netrpělivém tempu řeči. Je dobré si to uvědomit a zabránit tomu dřív, než to způsobí ještě větší komplikace.
          Nátlak můžeme nahradit pozitivní motivací ideálně šitou na míru dítěte nebo jasným vysvětlením či popsáním situace. Často pomáhá také náročnou situaci tzv. ohraničit, aby dítě vědělo, že má začátek a konec, a co se bude dít potom.

           

          3. NEIGNOROUJTE DÍTĚ

          Ignoraci chápe moje dítě jako neporozumění tomu, co nám chce sdělit. 
          Začne komunikovat hlasitěji, agresivněji, rozčílí se. Může utéct a hledat někoho jiného, kdo by mu mohl rozumět (např. rodiče, terapeuta, asistentku).

          Ignoraci chápe moje dítě někdy jako neochotu pomoci mu. 
          V pro něj obtížné situaci to může znamenat ještě větší stres. Spoléhá na nás a myslí si, že my mu nechceme pomoct. Následkem je stresem zhoršující se schopnost komunikace, rozčílení, křik, násilné vynucování si naší reakce.

          Ignoraci chápe moje dítě také jako naši neschopnost.
          Vnímá to tak, že si v dané situaci nevíme rady. Uteče od nás a bude hledat někoho jiného, kdo si rady může vědět (např. v obchodě prodavač, v autobuse řidič, v nemocnici lékař).

          Každý hledáme v komunikaci pochopení a porozumění. Jakmile někdo komunikuje (a nemusí to být jen slovy, ale i pláčem, křikem, chováním) určitě to nedělá proto, že chce být ignorován. Dělá to, protože potřebuje pomoc, něco vyřešit, něco s námi sdílet.

           

          4. NEPOUŽÍVEJTE NEJEDNOZNAČNÁ SLOVA

          Existují slova, která si každý člověk může vyložit jinak.
          Taková slova moje dítě nedokáže pochopit. Nezná jejich přesný význam a neví tedy, co od něj čekáme.

          Uvedu tady příklady nejednoznačných slov a návrhy, čím taková slova v dané situaci nahradit.

          Ostuda  (Nedělej ostudu. ➡️ Postav se. Mluv potichu.)

          Hezky  (Jez hezky. ➡️ Nohy na zem. Nabírej maso vidličkou.)

          Pozor  (Pozor, jede autobus. ➡️  Stůj. Vrať se na chodník.)

          Opatrně  (Lez nahoru opatrně. ➡️ Drž se žebříku oběma rukama.)

          Normálně  (Stůj normálně. ➡️ Narovnej se.)

          Pěkně   (Teď si pěkně hraj. ➡️ Postav si vláčkodráhu a pošli po ní vláčky.)

          Nepořádek   (Nedělej nepořádek. ➡️ Vrať knihy do police.)

          Z našich zkušeností vyplývá, že jednoznačná slova usnadňují mému dítěti nejen komunikaci, ale také orientaci v různých situacích, uklidňují ho, dávají mu pocit bezpečí a kontroly. Jejich používání nám tak pomůže předejít mnohým nedorozuměním.

          Zavést všechna doporučení pro komunikaci do praxe nebylo zejména zezačátku jednoduché. Byla třeba velká sebekontrola, pozornost a nadhled. V těžkých situacích mi pomáhalo pár vteřin se svou reakcí počkat a promyslet si, čeho je reálné dosáhnout, jak toho efektivně dosáhnout a čeho bych se měla vyvarovat. Časem jsem ale tuhle chvilinku pro sebe už nepotřebovala a mé reakce byly automatické.

          Tahle základní doporučení, jak komunikovat a čeho se v komunikaci vyvarovat, samozřejmě nevyřešila všechny naše problémy, ale mockrát nám pomohla.

          
          

          Infografika-komunikace-pokyny-final.png

          
          

          👉 Doporučujeme si přečíst také článek: Tipy od rodiče na komunikaci s nemluvícím dítětem, které má problémy s porozuměním běžné řeči, na který tento text volně navazuje.  

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Logopedie u dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Logopedická terapie u dětí s autismem je náročná činnost, pro kterou je nutné mít odborné znalosti i osobnostní předpoklady. Celou terapii znesnadňují narušené sociálně-emoční dovednosti dítěte, které se podílejí na každodenním spontánním učení již od batolecího věku. Pro rozvoj komunikace je klíčové zahájit logopedickou intervenci včas – v období plasticity dětské centrální nervové soustavy.
          Tipy od rodiče na komunikaci s nemluvícím dítětem, které má problémy s porozuměním běžné řeči
          02. 02. 2023
          V dobách, kdy můj syn s dětským autismem a lehkou mentální retardací konečně začínal chápat, co mu říkám, jsem se začala řídit pravidly, o která se s vámi ráda podělím.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.