heart icon

Líbí se vám naše práce?

Podpořte web AutismPort a pomozte společně s námi světu porozumět autismu a lidem s autismem porozumět světu.

Vaší pomoci si velmi vážíme.

Pomůžu vám
Autismport
0
Všechny novinky
NovéPřečtené
      další aktuality
      další aktuality
      • aktuality
      • o autismu
        Typické projevy Typické projevyPříčiny autismu Příčiny autismuMozek MozekDiagnostika DiagnostikaAutismus v číslech Autismus v číslechPřidružené obtíže Přidružené obtížePodpora a služby Podpora a službyRodina RodinaTerapie TerapieVzdělávání VzděláváníSelfadvokacie SelfadvokacieZdraví ZdravíSpánek Spánek
      • časté dotazy
         Intervence, terapie a léčbaVzdělávání VzděláváníVztahy v rodině, výchova a komunikace Vztahy v rodině, výchova a komunikaceSociální služby Sociální službyZaměstnání ZaměstnáníSociální a finanční podpora Sociální a finanční podporaZdravotní problematika Zdravotní problematikaOdpovědi lidí s autismem Odpovědi lidí s autismemJiné Jiné
      • místa podpory
      • testy
      0
      Všechny novinky
      NovéPřečtené
          další aktuality
          další aktuality
           napište nám
           podpořte nás

          Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

          NAPIŠTE NÁM
          kontaktyo projektuautořiPrávní informaceDotazník
          nastavení cookies
          cookies
          © 2025 Národní ústav pro autismus, z.ú.,
          všechna práva vyhrazena
          Preference cookies: pro nejpohodlnější prohlížení webu
          Aby naše webové stránky zůstaly tak, jak je znáte, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies tj. malých souborů, které se Vám ukládají v prohlížeči. Slibujeme, že Vaše data u nás budou v bezpečí.

          Nechcete-li i přes to uchovávání dat povolit, stačí .
          Technické, pro základní funkčnost stránek
          Nutné cookies pro správnou funkčnost webu. Data se automaticky mažou po Vašem odchodu.
          Analytické, pro analýzu a optimalizaci webu
          Abychom byli schopni pro Vás stránky optimalizovat a zpříjemnit tak Vaši návštěvu. Díky těmto datům víme, co Vás na stránce nejvíce a nejméně zaujalo. Tento sběr je plně anonymní.
          Preferenční, pro zobrazení stránek na míru
          Díky preferenčím cookies Vám dokážeme stránky zobrazit např. ve Vašem jazyce, nebudete tedy muset zbytečně překlikávat.
          Marketingové, pro zkrocení nerelevantní reklamy
          Díky souhlasu s touto částí jsme schopni zobrazovat reklamu na naše produkty. Nebude Vás tedy pronásledovat otravná nerelevantní reklama.
          Více o uchovávání souborů cookies
          1. Domů
          2. Vše o autismu
          3. Typické projevy
          4. Komunikace
          5. Tipy od rodiče na komunikaci s nemluvícím dítětem, které má problémy s porozuměním běžné řeči

          Tipy od rodiče na komunikaci s nemluvícím dítětem, které má problémy s porozuměním běžné řeči

          Autor:
          Ing. Hana Hniličková
          Datum publikace
          02. 02. 2023
          Aktualizováno
          01. 03. 2023
          sdílet:

          • Informace
          • Články
          Typické projevyTypické projevy
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Příčiny autismuPříčiny autismu
          Genetika
          MozekMozek
          NeurobiologieSpecifika myšleníIntelekt
          DiagnostikaDiagnostika
          Testy a testovací metodyProces diagnózyScreening
          Autismus v číslechAutismus v číslech
          Přidružené obtížePřidružené obtíže
          Podpora a službyPodpora a služby
          Asistenční službyKonzultacePobytové službyJak najít adekvátní podporu?Včasná intervenceSvéprávnostSociální rehabilitaceFinanční a sociální podporaPrávní podporaOdlehčovací služby
          RodinaRodina
          Sourozenci osob s PASRodičovství osob s PASRodiče
          TerapieTerapie
          Sociálně komunikační nácvikyDílčí metodyABAPsychoterapieLogopedieAugmentativní a alternativní komunikace
          VzděláváníVzdělávání
          Vysoká školaStřední školaZákladní školaMateřská škola a předškolní vzděláváníPedagogŽáci a studentiLegislativa
          SelfadvokacieSelfadvokacie
          ZdravíZdraví
          Gastrointestinální systémSexualitaDuševní pohodaVitamínyZdraví a autismus
          SpánekSpánek
          Zájmy a hraSociální chováníSenzorická integraceOpakující se chováníKomunikaceEmoční reaktivitaAdaptabilita
          Tipy od rodiče na komunikaci s nemluvícím dítětem, které má problémy s porozuměním běžné řeči

          Mám sedmiletého syna s dětským autismem, hyperkinetickou poruchou a lehkou mentální retardací. Nemluví – vyjadřuje se několika slabikami a různými zvuky, gesty, mimikou. Nerozumí běžným vztahům mezi lidmi, obecným společenským pravidlům ani základním principům chování v rodině či v kolektivu. Nedokáže správně vyhodnotit, co je nebezpečné a co by ho mohlo stát třeba i život.

          V dobách, kdy můj syn konečně začínal chápat, co mu říkám, jsem se začala řídit pravidly, o která se s vámi ráda podělím.

          Budu používat v textu výraz, že je moje dítě ZMATENÉ. Zmatené může znamenat všechny následující reakce: znervózní, přestane spolupracovat, rozčílí se, rozpláče se, začne křičet, chce utéct, lehne si na zem, bouchne se do hlavy, hodí nějakou věcí o zem apod.

          1. NEPTEJTE SE, OZNAMUJTE. 

          Neptejte se na nic, na co nechcete znát odpověď.

          Moje dítě na každou otázku vždy začne hledat odpověď. Potom je zmatené, když se mi nelíbí, jak odpovědělo (byť třeba jen v duchu pro sebe). Vždyť jsme se ho přece ptali…

          Otázky nahraďte pokyny.

          Dáš mi ruku? ➡️ Dej mi ruku.

          Nandáš si čepici? ➡️ Nandej si čepici.

          Sedneš si ke stolu? ➡️ Sedni si ke stolu.

          2. POKLÁDEJTE UZAVŘENÉ OTÁZKY.

          Pokládejte otázky, na které lze odpovědět ano nebo ne. 

          Moje dítě nedokáže mluvit, ale dokáže vyjádřit souhlas nebo nesouhlas. Z gest, slabik, křiku, znaku, výrazu nebo chování je jednodušší poznat ANO nebo NE než třeba barvu.

          Otevřené otázky nahraďte uzavřenými.

          Jakou chceš barvu? ➡️ Chceš červenou barvu?

          Jakou chceš pustit pohádku? ➡️ Chceš pustit pohádku o krtečkovi?

          Kudy půjdeme? ➡️ Chceš jít přes náměstí?

          3. OPAKUJTE OTÁZKY S DOVĚTKEM: ANO NEBO NE?

          Může se stát, že dítě na otázku nereaguje nebo si nejste jeho reakcí jistí. Otázku nemuselo postřehnout nebo si ji zodpovědělo, ale jen pro sebe v duchu.

          Pak ji zopakujte a přidejte další otázku: Ano nebo ne?

          Chceš červenou barvu? Ano nebo ne?

          Chceš pustit pohádku o krtečkovi? Ano nebo ne?

          Chceš jít přes náměstí? Ano nebo ne?

          4. ZOPAKUJTE ODPOVĚĎ DÍTĚTE.

          Moje dítě se potřebuje také ujistit, že jsme jeho odpověď pochopili. 
          Pokud mu to nedáme najevo, může být zmatené a svou odpověď začne opakovat či křičet, dokud se nedočká pochopení.

          Zopakujte odpověď dítěte, tedy řekněte ano nebo ne a přidejte podstatu otázky.

          Chceš červenou barvu? (Následuje reakce dítěte...)

          Ano, červenou.

          Ne, červenou ne. Chceš modrou barvu? Ne, modrou ne. Chceš žlutou barvu? Ne, žlutou ne. Chceš zelenou barvu? Ne, zelenou ne.  Chceš fialovou barvu? Ano, fialovou.

          5. STRUČNĚ A NAPROSTO JASNĚ FORMULUJTE SVÉ POKYNY.

          Moje dítě nemusí pochopit pouze z okolností, co pokynem myslíme a zachová se jinak, než čekáme. Potom je zmatené, protože pokyn splnilo, a my přitom nejsme spokojení.

          Dej špinavé oblečení do koše. (Moje dítě hodí špinavé oblečení do koše na odpadky.) ➡️ Dej špinavé oblečení do koše na prádlo.

          Namaluj kolečko. (Moje dítě namaluje kolečko na stůl vedle papíru.) ➡️ Namaluj kolečko na papír.

          Ukliď si pokoj. (Moje dítě přemístí pár věcí v pokoji.) ➡️ Dej všechny hračky do krabice a peřinu na postel. 

          6. NEŘÍKEJTE, CO NEDĚLAT. ŘÍKEJTE, CO UDĚLAT.

          Když mému dítěti řekneme, co nemá dělat. Ví pouze to, co dělat nemá.
          Nepochopí z toho, co udělat má. A pak nechápe, proč nejsme spokojeni s jeho reakcí.

          Nahraďte pokyny k nedělání nějaké činnosti pokynem ke konkrétní činnosti.

          Nechoď dovnitř v botách. (Moje dítě dovnitř v botách nepůjde, ono dovnitř v botách poběží.) ➡️ Zuj si boty na rohožce.

          Nevběhni na silnici. (Moje dítě tam nevběhne, ono tam doskáče nebo tam doleze.) ➡️ Stůj na chodníku.

          Nejez šroubek. (Moje dítě ho přestane přežvykovat, ale spolkne ho.) ➡️ Vyplivni to.

          7. DÁVEJTE NA VÝBĚR.

          Moje dítě má rádo situace pod kontrolou. Když mu dáme na výběr, poskytneme mu pocit kontroly. Mívá z toho radost a lépe spolupracuje.

          Nechte své dítě vybraz ze dvou možností. 

          Vezmi si ven pláštěnku. ➡️ Vezmeš si ven pláštěnku, nebo nepromokavou bundu?

          Budeš večeřet špagety. ➡️ Chceš dát špagety do misky, nebo na talíř?

          Jdeme na autobus. ➡️ Půjdeme na autobus za ruku, nebo vedle sebe?

          8. ZA SPLNĚNÍ POKYNU VŽDY POCHVALTE.

          Moje dítě se potřebuje ujistit, že pokyn pochopilo i splnilo. Po každém správně splněném pokynu je proto důležitá pochvala. Díky pochvale si dítě lépe zapamatuje, jak má reagovat příště. Pochvala doprovozená vaší radostí udělá radost i jemu. 

          Vyberte si krátké slovní spojení, nebo jedno slovo a používejte pak pouze to.

          Ano, správně. (Toto používám já, protože ho často říká Mickey v synově oblíbeném Mickeyho klubíku)

          Výborně.

          Dobře.

          Infografika-Jak-komunikovat-tipy-od-rodice.png

          PRAVIDLA KOMUNIKACE

          Aby mohlo moje dítě komunikovat a spolupracovat, potřebuje klid a bezpečí. A to musí cítit zejména z nás. Takže i když bude stát na pokraji propasti, zkuste posbírat všechny své síly a:

          • MLUVIT KLIDNÝM PEVNÝM HLASEM. 
          • MLUVIT POMALU A SROZUMITELNĚ.
          • MLUVIT HLASITĚ, ABY DÍTĚ VŠE SLYŠELO, ALE NEKŘIČET.  
          • LEHCE SE USMÍVAT.  
          • SKLONIT SE NEBO SI KLEKNOUT TAK, ABY NAŠE OČI BYLY VE STEJNÉ ÚROVNI. 
            (Moje dítě se na mě pravděpodobně nepodívá, ale vnímá mě. I když se na vás dítě zrovna nedívá, vy se na něj dívejte, z jeho mimiky totiž mnohé poznáte.)
          • KDYŽ ZAČNE DÍTĚ COUVAT, NEPŘIBLIŽOVAT SE, DODRŽOVAT PRO NĚJ PŘÍJEMNOU VZDÁLENOST.

          Moje dítě sice neumí mluvit, ale dokáže komunikovat. Komunikuje jako každé jiné dítě od prvního dne svého života, a to svým chováním. Proto chci na závěr zmínit možná tu nejdůležitější a už dlouho známou věc, která i když je známá a zřejmá, je ve finále nejtěžší ji za všech okolností dodržet:

          „ČÍM HŮŘ SE DÍTĚ CHOVÁ, TÍM HŮŘ SE CÍTÍ A TÍM VÍC POTŘEBUJE POCHOPIT, PODPOŘIT, POMOCT SITUACI POROZUMĚT A CÍTIT SE MILOVANÉ.“ 



          
          

          👇 Zajímá vás téma komunikace více? Dole v návazných článcích najdete informace o alternativní a augmentativní komunikaci (AAK), nebo text o logopedii u dětí s PAS.

          Doporučujeme si přečíst také druhý text autorky: Čeho je vhodné se v komunikaci s dítětem s PAS vyvyarovat, který na tento text volně navazuje. 

          
          

          Našli jste v textu překlep nebo chybu, napište nám na info@autismport.cz.

          Nautis bannerNautis banner

          Návazné články

          Logopedie u dětí s poruchou autistického spektra
          12. 01. 2021
          Logopedická terapie u dětí s autismem je náročná činnost, pro kterou je nutné mít odborné znalosti i osobnostní předpoklady. Celou terapii znesnadňují narušené sociálně-emoční dovednosti dítěte, které se podílejí na každodenním spontánním učení již od batolecího věku. Pro rozvoj komunikace je klíčové zahájit logopedickou intervenci včas – v období plasticity dětské centrální nervové soustavy.
          Jak učit dítě s PAS efektivně vyjádřit svá přání a potřeby
          10. 12. 2021
          V tomto textu bychom rádi ukázali, jak postupovat, aby se podařilo rozvinout vyjadřovací schopnosti u malého dítěte s PAS, které dosud s okolím nedokáže efektivně komunikovat. Vysvětlíme si, co je potřeba rozmyslet před samotným učením i jak trénink komunikace probíhá v praxi. Uvedené postupy se týkají práce s dětmi neverbálními, ale i s dětmi, u nichž stávající verbální produkce neplní funkci sdělení.
          Desková hra v jazyce Výměnného obrázkového komunikačního systému na téma Zvířata na statku
          25. 02. 2022
          Hru vnímáme jako primární aktivitu dětí, která patří mezi hlavní a nejdůležitější činnost v jejich každodenním životě. Hra úzce souvisí s procesem učení a je jedním ze základních prostředků výchovy a vzdělávání. Jedním z pedagogických cílů je aktivní zapojení dítěte do hry. Velmi dobrým prostředkem k učení hrou jsou deskové hry.
          Čeho je vhodné se v komunikaci s dítětem s PAS vyvarovat
          28. 02. 2023
          V návaznosti na svůj předchozí článek o možném způsobu komunikace s nemluvícím a řeči běžně nerozumějícím dítětem s PAS chci uvést také doporučení, čeho se v takové komunikaci vyvarovat a proč. Myslím si, že je užitečné vědět i to, co může dítě, jako je to moje, vyděsit, rozčílit nebo dovést až k afektu.

          Názory

          Napsat svůj názor:

          Vážíme si každého vašeho názoru. Vyhrazujeme si právo na nezveřejnění.

          This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.