Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Menstruace je jednou z oblastí sexuální výchovy a zároveň mnohdy obávaným tématem rodičů dívek s poruchou autistického spektra (PAS). Menstruaci často vnímáme jako jeden z prvních signálů dospívání dívky. V některých rodinách tento přelom oslavují, někdy ale také může být doprovázen obavou a strachem z toho, jak se dívka s menstruací vyrovná. Rodiče se mohou obávat komplikací se zajištěním hygieny, volbou vhodných hygienických pomůcek, ale také toho, jak téma dívce vysvětlit.
Jaké jsou nejčastější otázky (nejen) rodičů k tématu menstruace?
Pojďme se zamyslet nad těmito otázkami a využít znalostí z praxe (nejen naše odborné, ale také od rodičů dospívajících a dospělých osob s PAS).
Nejvhodnějším časem k seznámení dívek s tématem menstruace je období, než začnou menstruovat. Stejně jako v jiných tématech sexuální výchovy, i zde je vhodné být o krok napřed. První menstruace může začít kolem 12 roku (i dříve), ale i mnohem později. V rámci své praxe jsem poznala mnoho dívek s autismem, které začaly menstruovat až kolem 16.–18. roku (jednalo se o dívky s těžkou poruchou vývoje intelektu).
Edukaci o tématu menstruace můžete pojmout více způsoby. Nejde jen o samotné pochopení toho, co je menstruace a jak probíhá, ale také o seznámení s menstruačními pomůckami a jejich použitím a vlivem na chování. Při vzdělávání se nám osvědčilo používat především vizuální pomůcky. Jedná se například o různé obrázky, piktogramy nebo schémata (např. schéma – sekvenční karty, jak používat hygienické pomůcky nebo jak probíhá menstruační cyklus apod.) Využít můžete také edukační videa, která dokreslí předané informace, knihy nebo i běžné reklamy v televizi, kde se hovoří o menstruačních pomůckách. Když už jsme u reklam. Podotýkám, že v reklamách je vyobrazena menstruační krev modrou barvou, což může nejednu dívku/ženu s PAS zmást, pokud již nemá dostatečné informace.
Podstatným krokem při edukaci je seznámení s menstruačními hygienickými pomůckami, kterých je na trhu velké množství (vložky, tampóny, kalíšky, houby, menstruační kalhotky apod.) Vzhledem k širokému výběru pomůcek je možné jich nejprve nabídnout více a zvolit tu, která bude nejvíce vyhovovat potřebám dané dívky. Důležité je ji předem obeznámit s používáním dané pomůcky. V rámci nabízených vzdělávacích pomůcek se nám osvědčilo využití boxu menstruace. Box obsahuje reálné hygienické pomůcky, které jsou na trhu k dostání, obrázky popisují použití daných pomůcek a základní edukační materiály k tématu. Tento box poté využíváme při praktickém nácviku použití menstruačních pomůcek. Dívky seznamuje s tím, jak danou pomůcku použít i jak ji následně ošetřit (vyprat, umýt, vyhodit) apod.
Obrázek boxu k tématu menstruace
Obsah boxu (příklad)
Důležité je nabízet otevřenou komunikaci a prostor pro otázky. Před otevřením tématu menstruace, by měla být dívka seznámena se základní anatomií genitálií, jejími částmi a funkcemi tak, aby si tyto informace mohla vzájemně propojit. Posléze je důležité, aby se dívka seznámila nejen s průběhem menstruačního cyklu, ale také měla možnost vidět menstruační pomůcky a nacvičit si bezpečně jejich použití. K tomuto účelu u nás využíváme nejen modely částí lidského těla a plakáty, ale také edukační videa nebo schematické obrázky.
Doposud jsem psala pouze o dívkách a ženách s PAS, ale téma menstruace zajímá i chlapce a muže (s PAS). Rozdílnost bývá v obsahu a hloubce témat, nicméně se najdou chlapci a muži, kteří se chtějí dozvědět velmi podrobné informace. Domnívám se, že každý chlapec s PAS by měl být o tématu menstruace edukován, a to nejen z důvodu, že se zřejmě za svůj život s tímto tématem potká, ale také se setká s dívkami a ženami, součástí jejichž života menstruace je či bude.
Stále totiž panuje mnoho mýtů a předsudků, které se vztahují k menstruaci, a je potřeba o nich hovořit a poskytovat mladým lidem odborné, a především pravdivé informace o tomto tématu.
Na trhu najdeme široký výběr menstruačních pomůcek. Dříve držely přední příčky vložky a tampóny. Dnes je možné zakoupit mnohem více pomůcek – od kalíšku, menstruační houby, kalhotek až po bavlněné a pratelné vložky. Menstruační pomůcky mohou mít rozdílnou velikost, barvu i typ podle síly menstruace, typu spodního prádla i denní doby použití.
Dívku s PAS je možné v rámci edukace seznámit s více pomůckami a také ji ponechat prostor vyzkoušet si sama na sobě, které jí budou vyhovovat. Můžete dívce nabídnout společný nákup, aby se seznámila s tím, jaké pomůcky jsou k dispozici a jak se od sebe liší. Když to shrnu – pořídit můžete několik alternativ. Následně je vhodné ponechat prostor, aby si je dívka mohla vyzkoušet a vybrat si ty, které jí budou nejvíce vyhovovat. Výběr hygienických pomůcek je závislý také na míře znevýhodnění, tedy na tom, jestli dívka dokáže hygienické pomůcky sama použít, nebo potřebuju podporu druhé osoby (a v jaké míře).
Menstruace, volba vhodných hygienických pomůcek, edukace i zajištění hygieny je jedním z důležitých témat pro pečující osoby. Rodiče žen a dívek s PAS, které mají přidružené těžší mentální (nebo jiné) znevýhodnění, se obávají toho, jak zajistit pomoc a podporu v úkonech osobní hygieny, a to i při zvýšené potřebě sebeuspokojení v období menstruace. Setkávám se také s otázkou, do jaké míry ovlivňuje menstruace chování dívek a žen s PAS s těžkým znevýhodněním a jak jim ulevit.
Na základě doporučení mnoha rodičů i díky zkušenostem z praxe můžu říci, že nejčastější volbou jsou menstruační kalhotky nebo častější výměna inkontinenčních pomůcek doprovázená zvýšenou a častější očistou (sprcha). Někteří rodiče, aby menstruaci eliminovali, volí pro dcery užívání hormonální antikoncepce. Nicméně zde musím podotknout, že tento krok by měl být vždy zvolen na základě doporučení gynekologa či gynekoložky. Setkala jsme se ale také s tím, že i u dívek a žen s PAS, které antikoncepci berou, se v období, kdy měly mít periodu, i nadále měnilo jejich chování.
Úlevou od případné nepohody při menstruaci může být zvýšený pohyb nebo naopak klid, relaxace a více odpočinku (záleží na potřebě dané osoby). Taktéž se můžeme zaměřit na stravu – snažit se vyhnout těžkým jídlům, luštěninám nebo těžce stravitelným potravinám. To, spolu s nabídkou nahřívacích polštářků na podbřišek nebo na záda, může přinést úlevu. Také nabídnutí čokolády a bylinného čaje nemusí být špatnou volbou.
U dívek a žen s PAS a s těžší vývojovou poruchou intelektu se zaměřujeme na posílení samostatnosti při výměně hygienických pomůcek. Podporou mohou být obrázky (piktogramy), které zobrazují postup. Pokud dívka či žena s PAS potřebuje podporu druhé osoby, doporučuji, aby výměnu hygienické pomůcky zajišťovala osoba stejného pohlaví (pokud je to možné). V sociální službě, ve škole apod. je poté vhodné, aby pracovníci či pracovnice postupovali stejně (měli jednotný pracovní postup, kterým se řídí) a dodržovali co největší možnou míru soukromí i intimity žen a dívek.
👉 Pokud si nejste jistí, jakou edukaci u tématu menstruace zvolit, nebo nevíte, jak postupovat při výměně hygienické pomůcky u dívek/žen s PAS, které potřebují vaši pomoc, můžete se obrátit na naši službu odborného sociálního poradenství (více o službě najdete na webových stránkách www.freya.live)
📌 Organizace Freya otevírá také pravidelně webináři: Sexualita lidí s těžkým postižením, který se věnuje nejen menstruaci, ale i dalším tématům spojným se sexualitou u osob s těžkou poruchou intelektu.
Názory