Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Máte námět na vylepšení, něco Vám nefunguje, nebo nám chcete pouze něco vzkázat? Napište nám
Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN) je publikace Světové zdravotnické organizace (WHO), která kodifikuje systém klasifikace onemocnění, poruch, zdravotních problémů a dalších stavů, situací či okolností souvisejících se zdravím. Mnoho let trvalo, než se podařilo přepracovat 10. verzi MKN. V roce 2018 byla publikována 11. revize MKN (MKN-11) s přeformulovanou strukturou a rozšířeným a detailnějším obsahem. Změny v MKN-11 se významně dotkly i klasifikace pervazivních vývojových poruch, a tudíž i autismu.
Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky (ÚZIS ČR) ve spolupráci s WHO zahájil v roce 2020 překlad MKN-11 do českého jazyka. Překlad se vytváří v součinnosti s klinickými odborníky nominovanými Českou lékařskou společností Jana Evangelisty Purkyně a bude připomínkován dalšími institucemi, např. Ministerstvem zdravotnictví a Českým statistickým úřadem. Výsledek překladu bude zveřejněn v elektronických nástrojích (webový portál, webové služby) vytvářených WHO. Na vlastní překlad bude navazovat testování správnosti a kompletnosti přeložené verze. Manuál by měl být implementovaný do praxe okolo roku 2028. |
Terminologické změny a způsob řazení se velmi blíží klasifikaci uvedené v Diagnostickém a statistickém manuálu duševních poruch (DSM-5) vydaném Americkou psychiatrickou asociací v roce 2013 (v české verzi v roce 2015). Kategorie pervazivních vývojových poruch zanikla a byla nahrazena skupinou Duševních, behaviorálních a neurovývojových poruch (6A), kam spadají vývojové poruchy intelektu (6A00), vývojové poruchy řeči a jazyka (6A01), porucha autistického spektra (6A02), vývojová porucha učení (6A03), vývojová porucha motorické koordinace (6A04), porucha aktivity a pozornosti (6A05) a stereotypní pohybová porucha (6A06). Pro osoby, které jsou nezařaditelné do konkrétních výše uvedených kategorií, byl vytvořen kód pro jinou neurovývojovou poruchu (6A0Y) a nespecifikovanou neurovývojovou poruchu (6A0Y).
Neurovývojové, duševní a behaviorální poruchy jsou syndromy charakterizované klinicky významným narušením poznávacích procesů (kognice), emoční regulace nebo chování jedince. Obvykle se pojí s dysfunkcí psychologických, biologických nebo vývojových procesů, které tvoří základ duševního a behaviorálního fungování. Tyto poruchy jsou obvykle spojeny s distresem. Distres je negativně prožívaný, zatěžující, intenzivní stres, často se pojící s úzkostnými a depresivními reakcemi a s nepříznivým dopadem na vyvíjející se osobnost a zdraví člověka. Autismus narušuje osobní, rodinné, sociální, vzdělávací, pracovní nebo jiných důležité oblasti fungování.
Porucha autistického spektra je charakterizována přetrvávajícími deficity ve schopnosti iniciovat a udržovat vzájemnou sociální interakci a sociální komunikaci a řadou omezených, opakujících se a nepružných vzorců chování a zájmů. K nástupu poruchy dochází během určitého vývojového období, obvykle v raném dětství, ale příznaky se mohou plně projevit až později, kdy sociální požadavky překročí omezené kapacity. Deficity jsou natolik závažné, že poškozují osobní, rodinné, sociální, vzdělávací, pracovní nebo jiné důležité oblasti fungování, a jsou obvykle všudypřítomným rysem fungování jednotlivce pozorovatelným ve všech prostředích, i když se mohou proměňovat podle sociálních, vzdělávacích nebo jiných kontextů. Jednotlivci na spektru vykazují celou škálu intelektuálních a jazykových schopností.
MKN-11 zmiňuje, že existuje několik subtypů poruchy autistického spektra, které souvisí s úrovní intelektuálního a jazykového vývoje. Spektrum zahrnuje celou škálu schopností, od jednotlivců s vysokým IQ a dobrými jazykovými schopnostmi po osoby s poruchami intelektu s neosvojeným funkčním jazykem.
Porucha intelektu | Poškození funkčního jazyka | |
6A02.0 | Porucha není přítomná | Poškození není přítomno, nebo je mírné |
6A02.1 | Porucha je přítomna | Poškození není přítomno, nebo je mírné |
6A02.2 | Porucha není přítomná | Poškození je přítomno |
6A02.3 | Porucha je přítomna | Poškození je přítomno |
6A02.4 | P̶o̶r̶u̶c̶h̶a̶ ̶n̶e̶n̶í̶ ̶p̶ř̶í̶t̶o̶m̶n̶á̶ | A̶b̶s̶e̶n̶c̶e̶ ̶f̶u̶n̶k̶č̶n̶í̶h̶o̶ ̶j̶a̶z̶y̶k̶a̶ |
6A02.5 | Porucha je přítomna | Absence funkčního jazyka |
Diagnostické kódy pro poruchy autistického spektra
S mírným nebo žádným narušením funkčního jazyka |
S narušeným funkčním jazykem |
S úplnou nebo téměř úplnou absencí funkčního jazyka | |
Bez poruchy duševního vývoje | 6A02.0 | 6A02.2 | _____ |
S poruchou duševního vývoje | 6A02.1 | 6A02.3 | 6A02.5 |
V tabulce 6.5 jsou uvedeny diagnostické kódy odpovídající kategoriím vyplývajícím z použití specifikátorů pro souběžné mentální postižení a stupeň funkčního postižení jazyka.
6A02.0 Porucha autistického spektra. Jsou splněna všechna kritéria v souladu s definicí poruchy autistického spektra. Intelekt a adaptivní chování odpovídají normě (schopnosti jsou přibližně nad 2,3. percentilem). Schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový) za účelem vyslovení požadavku na splnění osobní potřeby nebo přání je zachována, maximálně je jen mírně narušena.
6A02.1 Porucha autistického spektra s poruchou intelektu a s mírným nebo žádným narušením funkčního jazyka. Jsou splněna všechna kritéria v souladu s definicí poruchy autistického spektra a poruchy intelektu. Schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový) za účelem vyslovení požadavku na splnění osobní potřeby nebo svého přání je zachována, maximálně je jen mírně narušena.
6A02.2 Porucha autistického spektra bez poruchy intelektu a narušeným funkčním jazykem. Jsou splněna všechna kritéria v souladu s definicí poruchy autistického spektra. Intelekt a adaptivní chování odpovídají normě (schopnosti jsou přibližně nad 2,3. percentilem). Schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový) je vzhledem k věku výrazně narušena. Jedinec není schopen používat více než jednotlivá slova nebo jednoduché fráze, pokud chce vyslovit požadavek na splnění osobní potřeby nebo svého přání.
6A02.3 Porucha autistického spektra s poruchou intelektu a se zhoršeným funkčním jazykem. Jsou splněna všechna kritéria v souladu s definicí poruchy autistického spektra a poruchy intelektu. Schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový) je vzhledem k věku výrazně narušena. Jedinec není schopen používat více než jednotlivá slova nebo jednoduché fráze, pokud chce vyslovit požadavek na splnění osobní potřeby nebo svého přání.
6A02.4 Porucha autistického spektra bez poruchy intelektu a absencí funkčního jazyka. Jsou splněna všechna kritéria v souladu s definicí poruchy autistického spektra. Intelekt a adaptivní chování odpovídají normě (schopnosti jsou přibližně nad 2,3. percentilem). Schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový), pokud chce jedinec vyslovit požadavek na splnění osobní potřeby nebo svého přání, téměř, nebo zcela chybí.
6A02.5 Porucha autistického spektra s poruchou intelektuálního vývoje a absencí funkčního jazyka. Jsou splněna všechna kritéria v souladu s definicí poruchy autistického spektra a poruchy intelektu. Schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový), pokud chce jedinec vyslovit požadavek na splnění osobní potřeby nebo svého přání, téměř, nebo zcela chybí.
👉 Anglickou verzi tohoto článku najdete zde.
👉 Další klinické rysy PAS (Additional Clinical Features) najdete zde.
{/prameny}
Našli jste v textu chybu nebo překlep? Neváhejte nás kontaktovat na adrese: info@autismport.cz.
Názory
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotat. V České republice je stále platná 10. verze diagnostického manuálu (MKN-10), která rozlišuje dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom a další. Ve světě již bylo přijato novější vydání ICD-11 (International Classification of Diseases, 11. revision), u kterého v současné době probíhá předklad a potřebné úpravy pro použití v českém prostředí, proto ještě nemůže být plně používáno (např. jsou na to vázané zdravotnické úkony a kódy). V NAUTIS ve zprávách kombinujeme obě dvě verze, aby byla zpráva platná v našich podmínkách, a zároveň jsme drželi krok se světem.
Rettův syndrom v novém manuálu již nebude řazen pod poruchy autistického spektra.